تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

غار کلماکره

غار کلماکره غاری که این روزها به خاطر جام شیردال، درباره اش زیاد شنیده ایم، اما ناگفته ها درباره غار کلماکره فراوان است؛ غار کلماکره درسال 1368 کشف شد، غار کلماکره طبق اسناد در آذر همان سال 3 روز کاووش و دوباره در دی ماه کندوکاوی دیگر، غار کلماکره 2 سال نیم رها شد تا درخرداد 71 کنکاشی دیگر و یک بار هم در آبان 72 … اما درگزارشهای باستان شناسان غار کلماکره، تنها اشاره به سفال و کوزه ها شده بود! غار کلماکره ای که به عنوان ششمین گنجینه باستان شناسی دنیا معرفی شده بود و گنجینه بسیاری از موزه ها به آن تعلق دارد! غار کلماکره ای که پس از 16 سال در فهرست آثار ملی قرار گرفت!! غار کلماکره ای که بدون نگهبان رها شده و هنوز بوی باروت از آن به مشام می رسد! غار کلماکره ای که ….در ادامه بیشتر بخوانید:

جام شیردال یا جام دوستی
جام شیردال یا جام دوستی

وقتی به پل دختر می روید همان طور که از اسمش پیداست، تصورتان دیدن یک پل قدیمی است، همین و بس، اما وقتی حقیر مسافر شهر بودم، یک لیست بلند بالا داشتم از ندیده ها که یکی از آنها غار کلماکره بود، غاری که از هر کس آدرسش را می خواستم نگاهی به من می کرد و می گفت: غار کلماکره! تو هم آمدی دنبال گنج! دیر آمدی! البته برخی هم به دخترم که سه سالش بود نگاه می کردند و می گفتند: غار کلماکره! با این بچه می خواهی به دنبال گنج بروی! و در نهایت که به یک اهل فن و هم دل رسیدیم گفت: برای رسیدن به دهانه غار کلماکره باید از یک دره 10 متری فرود انجام دهی! برای همین کلا قید سفر به غار کلماکره را از ذهنمان پاک کردیم تا اینکه جام شیردال صحبتش اوج گرفت،‌ با خود گفتیم چقدر حیف که آن فرود را انجام ندادیم!

دهانه ورودی غار کلماکره در دره کوه مله
دهانه ورودی غار کلماکره در دره کوه مله

غار کلماکره کجاست؟
آدرس غار کلماکره؛ استان لرستان، شهرستان پل دختر، در 13.5 کیلومتری شمال غربی شهر پل دختر در جنوب کوه مله Maleh در ارتفاع 550 متری از سطح دشت روستای دره باغ

نقشه و موقعیت غار کلماکره و شهر پلدختر
نقشه و موقعیت غار کلماکره و شهر پلدختر

نکته1:‌ از آخر جاده خاکی تا بالای غار 2 ساعت کوهپیمایی در یک مسیر پاکوب باید بروید و سپس برای رسیدن به ورودی غار باید حدود 10 متر فرود زد یعنی با طناب 10متر داخل دره شوید، به احتمال فراوان اگر مسیر پاکوب نبود شما غار را نمی دیدید چون دهانه غار کلماکره به وسیله سایبانی صخره ای با لبه های خمیده پوشانده شده است و دهانه ای که به سمت غرب می باشد قابل رویت نیست.

دهانه ورودی غار کلماکره و سایبان طبیعی ورودی غار
دهانه ورودی غار کلماکره و سایبان طبیعی ورودی غار

شماره ثبت غار کلماکره در فهرست آثار ملی ایران: 13119  تاریخ ثبت 1384/5/4 ه خورشیدی
مختصات جغرافیایی، آب و هوا، نقشه غار کلماکره و … :  E 47″37’25   N 33″11’43
ارتفاع دهانه اصلی غار کلماکره از سطح دریا: 1270 متر

دهانه غار در کوه مله و مسیر دسترسی به غار (آسفالت، خاکی و کوهنوردی) برای دیدن در سایز بزرگتر کلیک کنید
دهانه غار در کوه مله و مسیر دسترسی به غار (آسفالت، خاکی و کوهنوردی) برای دیدن در سایز بزرگتر کلیک کنید

نکته2: به نظرم نباید آدرس دقیق غار کلماکره را در اینجا قرار می دادم، اما طبق مشورت با دوستان مبنی بر اینکه به اندازه کافی این غار مورد هجوم غارتگران و حفاران قرار گرفته و تمام اهالی آدرس دقیق غار، حفره ها و … آن را می دانند نیازی به پنهان کاری نیست و دوم آنکه شاید مدیران آدرس اینجا را فراموش کرده باشند. در هر صورت برای دیدن مسیر دسترستی، به صورت کامل به اینجا که توسط دوست عزیزمان آقای شاهین کمالی تهیه شده مراجعه کنید، مسیر دسترسی به غار کلماکره، شیب و ارتفاع و …. همه و همه قید شده.

فرود به دره برای ورود به غار کلماکره ، مستند زاگرس
فرود به دره برای ورود به غار کلماکره ، مستند زاگرس

پیرامون نام (وجه تسمیه) غار کَلْماکَرّه Kalmakarrah:
کلماکره از سه کلمه جداگانه کل، ما و کره تشکیل یافته است، کل در گویش مردم لرستان نوعی حیوان حلال گوشت کوهی با شاخهای کمانی رو به بالا و نرینه بز کوهی است (پیکره ها و ریتون های به دست آمده نقره ای در این غار به شکل بز کوهی فراوان است) کلمه ما با توجه به مفهوم محلی به صورت پسوند مان به معنای ماوا و مکان و محل استقرار به کار برده می شود. ترکیب این دو کلمه به معنای ماوای بز کوهی قلمداد می شود. گویا یک شکارچی محلی، در تعقیب یک بز کوهی به این غار پر ماجرا دست یافته است. البته در زبان لری کلمه کلما به معنی غار نیز ذکر شده است. کلمه کرّ َه Karrah نام درختی است مشابه درخت انجیر و ظاهرا تفاوتی با آن ندارد فقط میوه آن نامرغوب و غیرخوراکی است که در دهانه غار به حیات خود ادامه می داده. در مجموع می توان نتیجه گرفت که کلماکره به معنای “ماوای کل و درخت انجیر” است یا به تعبیری روشنتر خصوصیات غار را نشان می دهد.

یک آب افشانه مکشوفه از غار کلماکره (همان کل یا بز کوهی)
یک آب افشانه مکشوفه از غار کلماکره (همان کل یا بز کوهی)

نکته3: می گویند؛ در تا سال 74 درخت «کره» در ابتدای ورودی غار کلماکره وجود داشت اما توسط حفاران غیر مجاز، برای تهیه آتش قطع شده و در حال حاضر وجود خارجی ندارد.
پیشینه و تاریخچه غار کلماکره بعد از کشف:
غار کلماکره به صورت کاملا تصادفی توسط یک شکارچی محلی در بهار سال 1368 شمسی کشف گردید. این شکارچی که به دنبال بز کوهی خود بوده با غار کلماکره برخورد می کند، ‌مرد شکارچی هر روز به بهانه شکار به غار کلماکره رفته و تاراج خود را به عتیقه فروشان فروخته یا ذوب می کرده!
نکته4
: براساس اطلاعات محلی نام شکارچی عزیز کلماکره ای است، شخصی که مدعی است غار را در سال 66 کشف کرده و نه 68 مردی خوشگذران که هنوز هم در اطراف غار کلماکره پرسه می زند.

عزیز کلماکره ای شکارچی و کاشف غار کلماکره، پیرامون غار
عزیز کلماکره ای شکارچی و کاشف غار کلماکره، پیرامون غار

دیری نمی پاید که مردم روستا از پیدا شدن غار کلماکره و گنجینه آن آگاه می شوند و به کلماکره هجوم می برند. گنجینه ای که تقسیم آن برای اهالی مشکل بود، پس اشیای فلزی گرانبها قطعه قطعه شده و هر پاره به یکی از اهالی می رسد! اشیاء سیمینی که به صورت جانوارن طبیعی، افسانه ای یا اسطوره ای بودند.
نکته5: به غیر از ماسکهای زرین، شی طلایی دیگری در غار کلماکره نبوده و بیشتر مکشوفات نقره ای بوده اند که البته برخی اصالت ماسک های طلایی در غار کلماکره را با تردید می نگرند.

ماسکهای زرین مکشوفه از غار کلماکره
ماسکهای زرین مکشوفه از غار کلماکره

چگونگی آگاهی دولت از وجود غار کلماکره دو روایت دارد؛ روایت اول اینگونه بوده که اهالی بر سر تقسیم گنجینه به تاراج رفته کلماکره درگیر و یک نفر کشته می شود و کمیته انقلاب اسلامی پل دختر از خبر مطلع و پس از دستگیری چند نفر، تعدادی شی عتیقه از آنها کشف و ضبط می کند. سپاه و ژاندارمری نیز دخالت می کنند، اشیاء کشف شده شامل مواد ذیل بوده: یک صورتک طلا، 6 گوش نقره ای حیوانات، ران یک بز کوهی بالدار به اندازه طبیعی، دو عدد میله فلزی منحنی داس مانند، سه قطه شمش نقره ذوب شده و … خلاصه حیوانات قطعه قطعه شده !!

اولین اشیاء مکشوفه از اهالی پلدختر از غار کلماکره
اولین اشیاء مکشوفه از اهالی پلدختر از غار کلماکره

نکته6: هنگامه گزوانی در گزارشی اشیاء به دست آمده از قاچاقچیان را 80 اثر اعلام می کند!!
اما روایت دوم داستانی است، برای خودش (می شود یک فیلم از آن ساخت) یک شبکه بین المللی قاچاق عتیقه 15 هزار شی را، برای قاچاق به خارج کشور با هواپیما از شیراز به تهران منتقل می کنند، در میان این اشیاء نقش برجسته 2 نیزه دار شوشی که از دیواره شرقی پلکان کاخ آپادانای تخت جمشید سرقت و کنده شده بود وجود داشت! البته صدها اثر متعلق به غار کلماکره در میان این آثار بود.

تصاویر تعدای از آثار مربوط به غار کلماکره در محموله بزرگ
تصاویر تعدای از آثار مربوط به غار کلماکره در محموله بزرگ

نکته7: دادگاه متهمان، که 25 نفر بودند، به صورت غیرعلنی در ابتدای سال 1370 برگزار می شود! یک سالی هم دادگاه طول کشید، خرده پاها پس از چند بازجویی آزاد شدند، 2نفر تبرئه و چند نفری به چند ماه زندان محکوم و سرکرده شبکه که بزرگترین عتیقه فروش ایران بود، پس از تحمل 3 سال زندان، آزاد و در کشور فرانسه اقامت می گزیند!! البته انگار کمی دیر شده بود، آثار فراوانی از غار کلماکره به خارج کشور منتقل شده بود! چطور می گویم …
علی ای الحال با توجه به اهمیت کلماکره، بررسی و کاووش غار در تاریخ 22 آذر ماه سال 1368 توسط گروهی باستان شناس با همراهی هئیت کوهنوردی باختران آغاز می شود. فرامرز دزفولی کروکی غار و حسین غضنفری گزارش آن را تهیه می کند. گزارشی که در سال 1371 در مجله اثر شماره 21 منتشر شد!!

آب افشان، ریتون حیوانی یا آب پاش مقدس (غار کلماکره)
آب افشان، ریتون حیوانی یا آب پاش مقدس (غار کلماکره)
شکار و شکارچی (مکشوفه از غار کلماکره)
شکار و شکارچی (مکشوفه از غار کلماکره)

عقاب شکارچی خرگوش، آب افشان، ریتون حیوانی یا آب پاش مقدس، جنش نقره، قدمت سده هفتم پ م، فاصله بین 2بال 30 سانتیمتر، وزن 593 گرم، محل نگهداری، موزه مردم شناسی خرم آباد

سید محمود موسوی مدیر پژوهشهای باستان شناسی وقت سازمان میراث فرهنگی در تاریخ 5 دی ماه 1368 به غار کلماکره می رود و در گزارش خود که 1368/12/15 به سازمان تقدیم کرده از ارزش والای غار و حفاظت سریع آن در برابر هجوم سوداگران یاد می کند. در این گزارش به سفالهای نئو ایلامی نخودی رنگ اشاره می شود. اما … اما تا دوم خرداد 1371 هیچ اقدام دیگری صورت نمی گیرد یا … شاید هم صورت می گیرد!
پس از 2سال و نیم در سال 71 گروهی به سرپرستی نصرت الله معتمدی به غار کلماکره اعزام می شوند و 35 روز در این غار فعالیت می کنند! که تنها 3 صفحه گزارش (بدون عکس) درباره غار کلماکره می دهند:

«…. وجود هزاران قوطی کنسرو، کمپوت و … در سراسر غار و در اعماق دور پراکنده شده اند عملا امکان کاربری از وسائل  نشان دهنده فیزیکی د.دکتور را غیر ممکن ساخته است …. به هر حال دستیابی بر آثار و اشیاء باستانی با معیارهای موجود و ضوابط باستان شناسی در چنین محوطه ای طی یک سال گذشته میسر نگردید …» 71/5/27

سوم خرداد همان سال هم محمد مهریار و علی محمد خلیلیان به غار می روند و گزارشی 13 صفحه ای به همراه 8 تصویر تهیه و اعلام می کنند؛« … به محض ورود به دهانه غار شخصی مشاهده شد که با طناب به همراه اشیاء و وسایل شخصی و تعدادی شی تاریخی بود. …تنوع این چند قلم از نقطه نظر جنس و فرم و کاربرد می تواند نشانگر وجود طیف گسترده ای از اشیاء تاریخی درون غار باشد …»

ساغر یا جام نوشیدنی نقره ای با شیرهای سه بعدی با خط میخی ایلامی نو (مضمون کتیبه: اون زی کیلیکشاه ساماتوره پسر آمپریش)
ساغر یا جام نوشیدنی نقره ای با شیرهای سه بعدی با خط میخی ایلامی نو (مضمون کتیبه: اون زی کیلیکشاه ساماتوره پسر آمپریش)

دومین کاووش معتمدی که بار اول تنها 3 صفحه گزارش داده بود، از اول آبان ماه 1372 تا آذر همان سال انجام شد. گزارش بیشتر در خصوص سفالینه های موجود و کشف شده در غار بود. غاری که به عنوان یکی از شش گنجینه بزرگ کشف شده در جهان می باشد. گزارشی بدون عکس، بدون مشخص کردن محل نمونه برداری و ….
آن محموله بزرگ قاچاق را که در بالا ذکر کردم خاطرتان هست، میرعابدین کابلی و ناصر نوروززاده چگینی در شماره 3 و 4 مجله میراث فرهنگی گزارشی ارائه می کنند در خصوص بررسی مجموعه محموله بزرگ اما ادامه مطلبشان در شماره 5 مجله در سال 1371 منتشر نمی شود ….!!

لوحه سیمین با نقوش برجسته اساطیری، قطر 33 سانتیمتر، محل نگهداری؛ موزه ملی
لوحه سیمین با نقوش برجسته اساطیری، قطر 33 سانتیمتر، محل نگهداری؛ موزه ملی

نکته 8 و حائز اهمیت: حالا تاریخهای بالا را با هم کمی مرور کنید؛ سال 68 کمیته، غارتگران را می گیرد و محل غار کشف می شود (غاری که به گفته شکارچی، سال 66 کشف شده) 5 بار تا سال 71 کلماکره از طرف سازمان کاووش می شود و گزارش ارسال و تنها از کوزه های سفالی یاد می کنند، آن هم بدون عکس! در حالی که کمیته افراد را با جامهای مختلف دستگیر کرده! و آن باند قاچاق، کلی شی سیمین متعلق به غار داشته اند! نمی خواهم نیمه خالی را نگاه کنم! نکته جالبتر، غار در سال 1384 ثبت ملی می شود!! یعنی پس از 16 سال …

تصویر سفالهای گزارش شده از غارکلماکره در پرونده غار
تصویر سفالهای گزارش شده از غارکلماکره در پرونده غار

باقر آیت اله زاده شیرازی، مدیر مجله اثر در سرمقاله شماره 21 می نویسند:

« … از کشف غار کلماکره حدود 4 سال می گذرد و حرف و حدیث های بسیار درباره این غار، آن را تا امروز بصورت اثری طبیعی تاریخی و بی نظیر و منحصر بفرد درآورده است. صدها قطعه شی منتسب به آن که به صورت غیرقانونی از غار به دست آمده است توقیف و ده ها نفر در ارتباط با آن بازداشت شده اند. ولی تاکنون سخنی جدی و پژوهشی علمی و قانع کننده توسط پژوهشگران و افراد ذیصلاح درباره آن ارائه نگردیده است … به امید آنکه مجله اثر بتواند منعکس کننده نظریات علمی و مستند جدی پژوهشگران و محققین درباره غار کلماکره و یافته های منتسب به آن در شماره های آینده باشد…»

حالا … من باید از برگشت جام شیردال به این کشور خوشحال باشم! جامی که به علت کوتاهی همین مدیران این مرز و بوم از کشور خارج شد! وقتی در کشور خود من شیردالی به اندازه واقعی (ارتفاع یک متر و طول یک متر و30 سانتی متر) وجود دارد و مردمان سرزمینم از آن بی اطلاع هستند، شیردال یا گریفونی که در یک کارگاه نگهداری می شود!! گریفونی که سال قبل در همین ماه در سفری که با دخترم به خوزستان داشتیم دیدیم. گزارش سفر را در اینجا بخوانید.

سر جام شیردال اهدایی
سر جام شیردال اهدایی
شیر عقاب - گریفون
شیر عقاب – گریفون

شيردال (بَشكوچ، گریفون) يك موجود افسانه‌اي با تن شير و سر عقاب (دال) است كه گوش‌هايي شبيه به اسب دارد و نماد قدرت و شكوه به حساب مي‌آيد. سرستون‌هاي مشهور هخامنشي يكي از مشهورترين سازه‌هايي هستند كه شيردال‌ها را نمايش مي‌دهند.
نکته9: کلا ما مردم جو زده ای هستیم، پس از بازگشت جام شیردال، اهالی خرم آباد پیشنهاد می دهند؛ مجسمه ای از جام شیردال در یکی از میادین خرم آباد نمایش داده شود!
نکته10: بی انصافی است اگر این را نگویم؛ چندبار ورودی غار، برای جلوگیری هجوم غارتگران توسط سازمان فخیمه میراث سیمان شد!! نخندید … به خدا راست می گویم، کار حفاظتی از این بهتر، برای ششمین گنجینه دنیا! یک مورد دیگر؛ در گزارش پرونده ثبتی اثر که در سال 82 تهیه شده قید گردیده: «… طی 3سال اولیه همه روزه بیش از 100نفر در گوشه و کنار غار مشغول جستجو، کندوکاو و یا در حقیقت تخریب اعجاب انگیز بودند …»

کشفیات درون غار کلماکره (اشیاء یا ابزار تاریخی، استخوان انسان یا جانور و …) :
بگذریم غار کلماکره غارت شده بود، حالا به دست چه کسی، دیگر خود قضاوت کنید! تعدادی از آثار تاراج شده، در قالب یک نمایش ویژه در نیویورک، لس آنجلس، لندن و وین در معرض دید عموم گذاشته شد. آثار مکشوفه از این گنجینه بزرگ پراکنده گردیدند و اکنون در موزه های شهرهای بزرگ دنیا به نمایش درآمده اند. (30قطعه موزه لوور پاریس، 30قطعه موزه متروپولیتن 2قطعه موزه میهو کیوتو و ….) تصاویر 33 اثر غار کلماکره توسط یک تاجر عتیقه (هوشنگ محبوبیان پسر بنیامین محبوبیان) که سالیان دراز، با باستان شناسی ایران درگیر بود، گرد آمد و در کتابی تحت عنوان «گنجینه کوه ها و هنر مادها» در سال 1995 در لندن به چاپ رسید.

کاسه دهانه باز نقره ای ، مزین به گل نیلوفر و کتیبه ای با خط نئو ایلامی با مضمون؛ اون ساک شاه ساماتوره پسر زیوتیاش
کاسه دهانه باز نقره ای ، مزین به گل نیلوفر و کتیبه ای با خط نئو ایلامی با مضمون؛ اون ساک شاه ساماتوره پسر زیوتیاش

در چند سال قبل برخی از اشیاء این مجموعه توسط گالری هنر عتیقه فنیکسPhoenix  که در ژنو و نیویورک دفتر دارد، خریداری شد. مدیر کل میراث لرستان مدعی است 2300 اثر از غار کلماکره در جهان پراکنده است. به هر حال، از آن محموله کشف شده 15 هزار تایی، 210 شی منسوب به غار کلماکره بود که در ابتدای سال 71 بین موزه ملی و موزه خرم آباد تقسیم شد، 2 شی به موزه تبریز و 2 قطعه هم به موزه ایلام داده شد. البته از محل نگهداری چندین کیلو قطعه حیوان جدا شده کسی خبر ندارد!!
نکته11:‌ در نوروز 91 گنجینه غار کلماکره در موزه مردم شناسی خرم آباد به نمایش درآمد.
البته قسمتی از این گنجینه اعظم غار کلماکره در تیر ماه 1371 خورشیدی در اختیار رسول بشاش کنزق قرار گرفت و ایشان ماموریت یافت که تعدای از کتیبه های اشیاء منسوب به غار کلماکره را مورد مطالعه قرار دهد. وی موفق گردید برای اولین بار نام یک خانواده سلطنتی گم شده و یک سرزمین ناشناخته را معرفی نماید.
وی در یادداشتی مقدماتی به نام 22 شخص برخورد کرده که 4 تن از آنها عنوان شاهی دارند. قرائت کتیبه ها نشان می دهد، که اشیاء متعلق به سرزمین سمتی Samati (ساماتوره) بوده و بنیانگذار آن پادشاهی به نام «آمیریش» فرزند «دابالا» می باشد. این گنجینه به خوبی ثروت فوق العاده این سلسله محلی را آشکار می سازد.بنابراین، شاهان «سمتی» که از کتیبه های موجود بر روی اشیاء غار کلماکره شناخته شده اند، احتمالا قلمرو کوچک قبایلی را در جنوب لرستان فرمانروایی می کردند. این منطقه ممکن است مستقیما تحت کنترل شاهان ایلامی در تمام دوران نئوایلامی نبوده باشد، هر چند رابطه گسترده بین مراکز شهری قدیم  همچون شوش و مناطقی که در آن غلبه داشته وجود داشته است.

سینی نقره ای مزین به گل و غنچه های لوتوس، مضمون کتیبه؛ آوا ساپیر پسر ساپارک
سینی نقره ای مزین به گل و غنچه های لوتوس، مضمون کتیبه؛ آوا ساپیر پسر ساپارک

این احتمال وجود دارد که آخرین شاه سمتی که ظاهرا «اون ساک» نام داشته، برای محفوظ ماندن خزانه آباء و اجدادی از هجوم و تطاول دشمنان آن را در این مکان، یعنی غار کلماکره جاسازی و پنهان کرده است. البته ویلفرد لامبرت تاریخ دان آکسفورد و فرانسو والا برای خوانش این آثار تلاش فراوانی کردند.
نکته12: البته در برخی از گزارشها قید شده که این گنجینه متعلق به دوران ابتدایی هخامنشی و دوره مادها بوده و این گنجینه در شوش نگهداری می شده و قبل از حمله اسکندر به ایران به غار کلماکره برده شده! که با توجه به کتیبه های نئو ایلامی، تاریخ درج شده و … کمی دور از ذهن است.
جز ظرفها، جامها و تکوک ها، بیشترین اشیاء نقره ای منسوب به غار کلماکره پیکره های تو خالی جانوارن طبیعی، اساطیری یا افسانه ای است برای افشاندن مایعات مقدس در مراسم آیینی، در این پیکره ها یک سوراخ در بالاترین نقطه، که معمولا سر جانور است برای ریختن مایع و سوراخی در منخرین جانوران چهارپا یا منقار پرندگان برای آب افشانی، تمام این ظروف از قطعاتی جداگانه که به هم پرچ یا لحیم شده اند، ساخته شده.

تخریب غار کلماکره با دینامیتو باروت
تخریب غار کلماکره با دینامیتو باروت

مشخصات غار کلماکره: تعداد دهانه غار:‌ 1 عدد طول: حدود 270 متر عرض: از 80 سانتیمتر تا 20 متر ارتفاع: از 1 متر تا 17 متر وسعت:‌ حدود 4300 متر تعداد تالارها: 5 عدد شیب عمومی منطقه:  از   تا (نیاز به کمک دوستان) نوع غار: استالکتیک ، آهکی کرتاسه و زمین ساختی tectonic
نکته13
: طبق یک افسانه محلی، اهالی معتقدند؛ غار کلماکره یک ورودی نداشته و دارای چندین ورودی و یا حداقل یک ورودی و یک خروجی دیگر نیز باید باشد. پس حفار های های پیرامون دهانه فراوان است. آنها ورودی غار نیستند!

دشت دره باغ ،‌دید از درون غار کلماکره
دشت دره باغ ،‌دید از درون غار کلماکره

بهتر است دیگر وارد غار شویم، وقتی وارد غار می شوید تا عمق 10متری نور طبیعی وجود دارد، اما بعد از آن نیازمند منبع نوری برای پیش روی هستید. می گویند؛ 4نفر مامور، در زمانهای دور نگهبان غار بودند و غیر از آنها کسی از وجود گنجینه کلماکره مطلع نبوده و اتاقکی هم در تالار اول غار برای اسکان داشتند که مخروبه آن وجود دارد، اتاقکی چهارگوش با دیواره ای به ارتفاع 80سانتی متر و وسعت 2 متر با مصالح قلوه سنگ و ملاط گل رس و کاه

تصویری زیبا از غار کلماکره
تصویری زیبا از غار کلماکره

در این تالار اسکلتهای پراکنده انسان، بز کوهی، دندان اسب و فک زیرین یک حیوان گوشت خوار که توسط شکارچی کشف شده بود، وجود داشته، که موسوی در گزارشش متذکر شده؛ « … این بقایا مربوط به دوران غار نشینی نبوده و متعلق به دوران ایلامی است …» و معتمدی در گزارش خود ذکر کرده؛ « … شواهد به دست آمده حاکی از این است که تدفین هایی در غار صورت گرفته، براساس حفره های موجود در کف غار، بین 12 تا 15 گور در غار موجود بوده، قبور در غار را به دلایلی نمی توان متعلق به افرادی که در اطراف زندگی می کرده اند، دانسته. چرا که هیچگونه آثار زیست دوره مورد نظر در اطراف غار مشاهده نشد. احتمالا قبور می تواند به افرادی تعلق داشته باشد که خود پنهان کنندگان اشیاء در غار بوده اند، حال مرگ آنها به چه صورت حادث شده بر ما روشن نیست…»

جمجمه کشف شده از دهانه غار کلماکره
جمجمه کشف شده از دهانه غار کلماکره

نکته14: آقای سیروس پرهام با این نظریه که نگهبانی برای گنجینه غار کلماکره وجود دارد، کاملا مخالفند!
در تمام تالارها آبچالهای فراوانی دیده می شود، چکیده ها و چکاننده ها (استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌های) فراوانی نیز که ارتفاع برخی از آنها به 15 متر هم می رسد دیده وجود دارند که متاسفانه برخی از آنها مورد هجوم غارتگران قرار گرفته اند. تخریبی که دل هر ایرانی و طبیعت گرد را آزار می دهد ، شما گنج می خواهید ، چرا چکاننده ها را تخریب می کنید!

تخریب کامل چکاننده و چکیده های غار کلماکره
تخریب کامل چکاننده و چکیده های غار کلماکره

نکته15: بعضی از استالاگمیتها نتیجه دخالت انسان است، در تالار دوم، ظرف سفالینی شکسته وجود داشت که مرور زمان با رسوبات آهکی پوشانده و قندیلی در آن شکل گرفته بود، البته این اثر هم سرقت شد و هم اکنون مشخص نیست کجاست!

کوزه رسوب گرفته داخل غار ، کتاب لرستان درگذر زمان
کوزه رسوب گرفته داخل غار ، کتاب لرستان درگذر زمان

در تالار دوم خمره های بزرگ و کوچکی تا ارتفاع 80سانتی متر به طرز خاصی بر روی ستونهای آهکی و قطر 4 سانتی متر وجود داشت که به احتمال فراوان مایحتاج روزانه از قبیل آب و خوراک در آن بوده، چون در معرض دید عموم قرار داشته.

نقشه غار کلماکره
نقشه غار کلماکره

تالار سوم که به احتمال فراوان و طبق گزارش معتمدی محل دپوی ذخایر و گنجینه اصلی غار کلماکره بوده و بزرگترین تالار غار است. تالار سوم و چهارم هم که گزارشی از باستان شناسان دیده نشده و باید سراغ حفاران عزیز رفت!
در نهایت امر پرونده ثبتی غار کلماکره در سال 82 توسط آقای احمد پرویز تهیه و پس از چندین سال در 4مرداد 1384 خورشیدی در فهرست (سیاهه) آثار ملی با شماره 13119 ثبت شد. غاری که هنوز بوی باروت از آن به مشام می رسد.

تخریب کامل غار کلماکره توسط دینامیت
تخریب کامل غار کلماکره توسط دینامیت

ته نویس1: ابتدا باید از دوست عزیزمان آقای شاهین کمالی، مدیر روابط عمومی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان لرستان که برای تهیه این گزارش تصاویر خود را ارسال نمودند، سپاس گزاری کنم.
ته نویس2: این گزارش را بدون اجازه و با افتخار تقدیم می کنم به سرکار خانم منفرد ، چون چند روز قبل برایم نگاشت که چرا دیر به دیر می نویسم! نوشتن ریزبینانه کمی و شاید هم خیلی ، سخت باشد!

منابع و سرچشمه ها :‌
قرائت چهار مورد از کتیبه های اشیاء منصوب به غار کلماکره ، سخنرانی رسول بشاش در نخستین گردهمایی باستانشناسی ایران بعد از انقلاب در شوش سال 1376
حفاری های غیرمجاز ، جام نقره ای غار کلماکره لرستان امیر آروند، ماهنامه بخارا، سال پانزدهم، شماره 91 بهمن و اسفند 1391
گزارش شناسایی و بررسی غار کلماکره پلدختر خرم آباد ، سید محمود موسوی، مرکز اسناد میراث فرهنگی لرستان ، سال 1368
نجوای ظروف و اشیاء منسوب به غار کلماکره لرستان ، رسول بشاش ، معاونت پژوهشی سازمان میراث فرهنگی ، سال 1378
گزارش غار کلماکره در استان لرستان ، محمد مهریار و علی محمد خلیلیان ، مرکز اسناد میراث فرهنگی لرستان ، سال 1371
ناگفته های گنجینه باستانی غار کلماکره، سیروس پرهام ، ماهنامه بخارا ، سال پانزدهم ، شماره 93 ، خرداد و تیر 1392
بررسی آثار پیش از اسلام در مجموعه بازیافته ، میرعابدین کابلی ، مجله 3 و 4 میراث فرهنگی ، سال 1370
گزارش حفاری باستانشناسی غار کلماکره ، نصرت الله معتمدی ، مجله میراث 4 ، سال 1372 ص 3 تا 15
کلماکره یک گنجینه جهانی،‌ هادی سعادتی ، روزنامه جام جم سه شنبه 10 آذر 1388
غار کلماکره ،‌حسین غضنفری ، فصل نامه شماره 21 اثر ، سال 1371 از ص 2 تا 29
کتاب گنجینه کوه ها و هنر مادها ، هوشنگ محبوبیان ، چاپ لندن 1995
سیری در هنر ایران ، جلد 15 ، انتشارات علمی و فرهنگی تهران ، 1390
پیشنهاد نصب مجسمه شیردال در یکی از میادین خرم آباد.
وجود 2300 شی درخصوص غار کلماکره ، خبرگزاری موج
پرونده ثبتی غار کلماکره ، احمد پرویز ، زمستان 1382
تارنمای غارهای ایران .
 

1445443445_telegram کانال خبری تارنمای سفرنویس
کانال اعلام تورهای سفرنویس

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. درود و صد درود، من در آخرین روز تابستان یعنی جند روز قبل از بازگشتن این جام به ایران مطلبی با عنوان معرفی چند غار شگفت انگیز در لرستان نوشته و در تارنمای نیستانه منتشر کردم که اولین غار معرفی شده کلماکره بود. اکنون که در آستانۀ سفر لرستان هستیم گزارش زیبا و دقیق شما را دریافت کردم و احساس می کنم برای ما پیامی دارد. از 17 تا 23 آبان به امید پروردگار با چند تن از دوستان در لرستان خواهیم بود. پلدختر هم می رویم ولی کلماکره خیر. در صورتی که جنابعالی سفارشی را بدرقۀ راه ما نمایید مطمئناً به غنای سفرمان خواهد افزود.

    شهریار:‌ سلام و درود ، سپاس از مهرتان و وقتی که برای خواندن گزارش – کلماکره – گذاشتید. سفرتان خوش و پر توشه و پر از کوله بار ، اطلاعاتی چندانی از منطقه ندارم و لیکن لیست آثار ثبتی منطقه را تقدیم حضور می کنم

    1. میگن خیلی از این طلاها از ایران خارج شدند
      درسته؟

      شهریار؛ بیشتر از خیلی

    2. سلام. دورود.
      من در روستای زیر این غار زندگی می کنم.
      مرسی از شما که خیلی چیز ها رو گفتین ولی به نظر من کامل نیست.
      به شما خیلی از حقایق رو نگفتن و این جای تأسف دارد.
      من نمی‌دونستم چطور نظرم رو بدم به خاطر همین پاسخ این سوال رو نظرم می نویسم خیلی خیلی خیلی از چیز ها رو نگفتیم.
      بازم ممنون.
      خدا قوت.یا علی

      شهریار؛ خوب شما بگویید

    3. دو نکته در کامنت ها مشهود بود ،
      ۱- اختلاف قومی شدی بین پلدختر و رومیشگان و … ، چتونه آقا نزنید همو …
      ۲- تو ی دوره ای که همه میکندن و میبردن ، و بعدشم کندن و بردن ، میراث هم رفته کندن و بردن و گزارش کردن چیزی نیست اونجا که همین گزارش باعث بی خیالی بعدی و کندن های بعدی شده

      شهریار: سلام بر شما

    4. درود خدمت شما دوست دلسوز و گرامی.
      یک سوال برام پیش آمد.از اونهمه سکه هایی که در غار وجود داشته ، نمیتوان دوره و قوم این اشیا رو پیدا کرد؟ از روی سکه مشخص میشه که مربوط به قبل از دوره هخامنشیان هست یا خیر .
      حدس خودم این هست که طبق تحقیقات شما همه اجناس نقره و مفرغ بوده اند. طلا بیشتر در دوره هخامنشیان رواج پیدا کرده هست . پس میتوان حدس زد که این اجناس مربوط به دوره عیلام نو هستند .وگرنه اگر مربوط به خزانه های دوره هخامنشیان میبود ، میبایست لااقل چند جنس از طلا هم در میان آنها کشف میشد. البته ممکنه حدسم اشتباه باشه ولی بررسی از روی سکه ها تاریخ دقیقتر و همچنین مالک اشیا رو بهتر میتونه نشون بده .نظر شما چیه آقا شهریار؟

      شهریار؛ من باستان شناس نیستم و اهل فن باید پاسخ پرسش شما را بدهند

  2. سلام
    آقا عجب گزارش سنگینی…عجب غاری بوده اینجا جالبه که تا بحال من اصلا از این غار هیچ اطلاعی نداشتم…ممنون از گزارش …خسته نباشی واقعا…

    شهریار:‌ سلام بر شما ، آقا خیلی ها از این غار خبر ندارند و آنها هم که خبر داشتند دم نمی زدند ، یا منافعشان در خطر بود ، یا به دنبال منافع جدید بودند ، این گزارش را قبل از نشر به خیلی از باستان شناسان ، معماران ، روزنامه نگارها و … نشان دادم اما …..

    1. سلام ،گزارش بسیار زیبایی از کلماکره دادید ممنونم ، من ساکن شهرستان هلیلان واقع در استان ایلام هستم میخواستم ببینم ایا کتابی میشناسید به من معرفی کنید تا در رابطه با تاریخ منطقه خودم بیشتر بیاموزم

  3. گاهی وقتها فکر می کنم نیچه راست می گه که :هر کس آن میزان از حقیقت را که تاب می آورد باید بداند…..گزارش کامل و جامعی بود و پر درد.از مردم نمی شه گلایه داشت اما از کوتاهی و بی تفاوتی مسئولان بسیار …درد دامنه دارد.

    شهریار:‌ گلایه من هم همین است ، خیلی ها مطلع بودند و دم نمی زدند، و آنها که می دانستند به من تذکر می دادند که : این گزارش را منتشر نکن ، با این گزارش و موضوع جام شیردال و آن هدیه ، شما ، موضوع را خدشه دار می کنید و …
    از سال 66 حرف نزده اند ؛‌حالا هم که می خواهم بگویم، می گویند سیاسی کاری

  4. مروارید

    بسیار جالب بود و بسیار تلخ چفدر درد دارد وقتی ریشه هایت را تاراج میکنندو توهیچ نمیتوانی ….

    شهریار: درود بر شما
    این اتفاقی است که برای ایران زمین در همه موارد شکل می گیرد و ما بی اطلاع

    1. با احترام به نظر همه دوستان ولی باید بگم زیاد هم نباید متاسف بود چون در کشورهای دیگه که باشن هم باعث معرفی بهتر ایران میشه وهم ارزش آنها را بهتر میدانند و در شرایط بهتری نگهداری میشوند

      شهریار: دوست عزیز اگر با این نگاه به مسادل نگاه کنیم ، چیزی در ایران نباید باقی بماند!

      1. روزبه

        احمق ها رفتن اثار رو ذوب كردن به صورت شمش در اوردن ، حيوانات فلزي رو تيكه تىكه كردن بين خودشون قسمت كردن اين حجم از خريت هىچ جا پيدا نمىشه، عين همىن اتفاقات و بدترش تو جهرم و دشت هليل رود هم رخ داده صد درصد بدون برنامه ريزي شده هست

  5. سلام
    دست مریزاد و خسته نباشید.
    باوربفرمایید چنان محو کلمات شده بودم که شاید بهترین رمان را اینطور دقیق نمیخواندم… سپاس از زحمات شما. سپاس از جسارت شما برای ثبت این گزارش.
    همه میدانند که حرف حق تلخ است. این گزارش هم برای عده ای تلخ است. تلخی این گزارش برای برخی مانند همان قهوه ای است که با دانستن تلخی آن و به کام نبودن ، باز آنرا سفارش میدهند… !!
    مستــدام باشید.

    شهریار: درود و سلام بر شما و سپاس از مهرتان، شاید کمی بیش از حد جسارت کردم ، این جسارت به کامی برخی ها ، تلخ ، تلخ ، تلخ است …

  6. درودی سزاوار شماست به وسعت شکوه تاریخ که چنین گزارش ناب و ریزبینانه ای را برای ما تهیه کرده اید….عالی است آقا خداوند به پاهایتان قوت گشتن به دستهایتان قوت نوشتن بدهد تا ما هم چنین فیضی ببریم از شکوه تاریخ سرزمینمان…
    ممنون که گزارش را به من تقدیم کردید…این گزراش انقدر باشکوه است که نمیدانم چطور تشکر کنم….
    هزار افسوس و حیف از این سرزمین و حیف از این فرهنگ و تاریخ که چگونه به تاراج نااهلان زمانه رفته است…اما تاهستند کسانی که دلشان اینگونه برای این خاک میتپد میتوان امید داشت به آینده ای بهتر…به یاری خدا

    شهریار: درود و سپاس از مهر شما ، به امید فرداهایی بهتر برای این سرزمین ، سرزمینی که قرار است ، فرزندان من در آن زندگی کنند …..

  7. مريم قرايي

    ممنون آقاي شهريار. دنيايي سپاس براي نگارش اين گزارش مفصل و دقيق.
    گاهي فكر ميكنم كاش دوستان سازمان ميراث فرهنگي دلسوز تر و مهربان تر بودند با ذخاير فرهنگي و تاريخي كشورمان بعد به خودم ميگويم كاش اساسا ماايرانيها دغدغه فرهنگ و تاريخ داشتيم و نتيجه ميگيرم كه خانه از پايبست ويران است و بايد گردهم آييم و كاري بكنيم شايد اين غم را چاره اي بيابيم. شما سهم خود را به خوبي ادا ميكنيد و ما نيز بايد(موظفيم و مديون)كه قدمي برداريم و كاري بكنيم…

    شهریار: سپاس از اظهار محبت شما و لطفتتان به این نوشته ، فکر می کنم ،‌ بازنشر اینگونه گزارشها شاید تاثیر گزار باشد. درخصوص فرهنگ ، به نظر من آگاه سازی مردم از آنچه نمی دانند در اولیت قرار دارد.

    1. مريم قرايي

      البته. دقيقا همينطوره كه شما فرموديد. زيرساختهاي فرهنگي جامعه هست كه موجب مسئوليت پذيري در همه ي لايه هاي جامعه ميشه

      شهریار: و مدیران از دل همین جامعه بیرون می آیند

  8. شوکه شدم از این گزارش
    البته تلفنی در حد چند جمله از اینجا برام گفته بودی اما وقتی گزارشی چنین مستند میشه واقعا ارزش پیدا می کنه
    مراقب خودت باش رفیق
    افتخار می کنم به زیستنت تو این سرزمین

    شهریار : محمد خان شما که غریبه نیستید ، اولش برای نشر گزارش ترس داشتم ، اما هر چقدر جلوتر می رفتم و اسناد بیشتری می دیدم ، دیگر دلم نیامد ، گوشه ای از اسناد را منتشر نکنم ،

  9. سلام و خسته نباشید عالی بود من که فقط یک خواننده بود گاهی ذوق می کردم گاهی عصبانی می شدم گاهی به این همه هنر احسنت می گفتم گاهی شگفت زده می شدم گااااااااااهی لازم بود یکی را خفه کنم
    و شما که نویسنده بودید چه حالی داشتید
    با دوستان موافقم مواظب خودتان باشید

    شهریار:‌ درود بر شما دقیقا حالات من را در این گزارش بازگو کردید ، گزارشی که باز هم نگو های بسیاری دارد

  10. شهرام جان، خسته نباشی برادر.خیلی عالی بود و ترسناک. دوست دارم روزی ببینمت که داری با قدرت از داشته هایمان دفاع میکنی(در مقام مسئول)
    باز هم خدا قوت

    شهریار: محمد خان ، تنها اتفاقی که دوست ندارم ، شکل بگیرد ،‌ خدای را شکر چند وقتی است که دیگر مسئول نیستم و تنها یک کارمندم ، و دارم زندگی می کنم، احساس می کنم با کارمندی بیشتر می شود دفاع کرد و حتی از زیر هم ضربه زد ، ضربه هایی که نمی فهمند از کجا خرده اند ، وقتی بالا باشی ، بالایی ها میز نند و آن هم چه زدنی ، اما این پایین زندگی آسوده تر است. شدیدا مشتاق دیدارم

  11. دروود
    گزارش بسیار جالبی است . به نظرم اینگونه تاراج ها فقط به سودجویی و افراد نااهل باز نمی گردد. ما موزه داری را خیلی دیر شروع کردیم و این تاخیر آثار فراوانی را به نابودی و تاراج کشاند. هر چند فقر سالیان درازی است که در وجود ما ایرانی ها بوده و هست و می دانم اگر کلماکره ی جدیدی هم یافت شود دوباره همین بلاها سرش می آید و هیچ دور از انتظار نیست.
    تنها متوجه نشدم که چگونه فهمیدند شیردال هم از اکتشافات همین غار بوده؟

    شهریار: سلام بر امید خان عزیز ، شاید اینگونه که شما می گویید باشد ، اما تاراج و چپاول و … ربطی به موزه داری ندارد، نگاهی است که در مردم ما شکل گرفته و به یک فرهنگ تبدیل شده .
    موضوع شیردال هم کمی جای بحث دارد !! بهتر است این موضوع را باستان شناسان پاسخ دهند و نه من جامعه شناس

  12. سلام. به روز رسانی هاتون می بینمو می خونم. اما اگه نظر نمی دم بزارید پای دغدغه های فراوون. ممنون که به نوشته هام سر می زنید. حتما یکی از خبرنگارها ی آشنا خانم ابراهیم زاده است . از دوستان قدیم و دوست داشتنی ما بودند. جالب بود که بچه های ما آشناهای شما شدن.

    شهریار: کامنت نگذاشتن من را هم بگذارید به پای ، درگیریها و روزمرگی ها ، آن دوست آقای حسینی بودند

  13. با سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقا شهریار گل.
    واقعا وقتی این مقاله رو میخونی باید تمرکز زیادی داشته باشی تا متوجه اصل ماجرا بشی. در حین مطالعه به طور کامل شخص محو در متن میشه .
    خداقوت .عالی – کامل و بی نظیر .

    شهریار: سلام و درود
    اگر لطف شما ، شامل حال من نمی شد ،‌مقاله خوبی از آب در نمی آمد
    سپاس از مهرتان و به امید دیدار و همسفر شدن با شما

  14. ببوزرجمهر آن زمان شاه گفت / که گوهر چرا باید اندر نهفت
    سخنها که جان را بود سودمند / وزآن مرد بی ارج گردد بلند
    وز آن گنج گویا نگیرد کمی / شنودن بود مرد را خرمی
    درود بر جناب شهریار
    بسیار لذت بردم. دست شما درد نکند.
    در خصوص غارت گنجینه ها و خلق خوی مردمان ، قطعا خود بهتر از بنده در جریان امور هستید.
    فقط یک نکته اضافه کنم ، در آن حوالی بنده مناطقی سراغ دارم بسیار محروم که تا همین سالهای اخیر برق رسانی شده اند! مردمانی بی آلایش که بجهت تنگدستی و عدم آموزشها و توجهات لازم بدین کار دست زده اند. کما اینکه برخی غارتگران بنا بر شنیده ها از اهالی ، غیر بومی بوده اند.
    حقیر به غار صعود کرده ام و درک محیطی اندکی دارم. مکان غار بسیار استراتژیک است و جدا از فضای کافی تالارها ، راه دسترسی بسیار ایمنی داشته است. کوه (مله کوه) خاطرات زیادی برای شکارچیان منطقه دارد . این رشته کوه که بموازات کبیرکوه کشیده شده ، مناظر زیبا و حیرت انگیزی بخصوص در بهار دارد که تا همین سالهای اخیر از وحوش خالی نبوده است.
    از یافته کوه خرم اباد تا منطقه مذکور و تا حوالی شهر قدیمی سیمره ،بسیار جای اکتشاف دارد که متاسفانه تلاشی درخور انجام نمی شود.
    برایتان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
    در باب شیردال مرهمتی چنانچه مطلبی مرهمت فرمایید. مرا بیش از پیش شرمنده مهربانی خویش خواهید نمود.
    بیورسپاس

    شهریار: سلام و درود
    دوست عزیز و گرامی ، من هم مثل شما اهل سفرم و مناطق محروم در کشورم زیاد دیده ام ، من در هیچ کجای نوشته ام ، بی احترامی به اهالی بومی آن منطقه نکرده ام ، این جبر زیستی است ، شاید اگر من هم ساکن آن منطقه بودم ، چنین می کردم!
    من در نوشته ام دقیقا به موضوع مدیریتی اشاره کرده ام ،‌موضوعی که هنوز هم در سرزمین من پابرجاست ، مدیران که همه به فکر منافع خود هستند و نه آموزش و فرهنگ سازی
    در ارتباط با شیردال هم ، نمی توانم نظر بدهم ، چون من یک جامعه شناس اهل سفرم ، نه باستان شناس!
    سپاس از نگاهتان و به امید دیدار و همسفر شدن

  15. سلام و خسته نباشید.مقاله زیبایی بود. فقط ترس شما از انتشار این بحث هارو درک نمیکنم! چیز جدید یا خاصی نبود! البته اینا خوبه برای دیگر هموطنان در دیگر استان ها که پی به عمق بدبختی ما لرستانیها و ارتفاع بزرگ سازی آثار نه چندان مهمی همچون 33پل و… ببرند 🙂
    درمورد پیشنهاد نصب مجسمه شیردال:پیشنهاد مردم خرم آباد به روابط عمومی شهرداری خ. این بود که اگر این شیردال از لرستان غارت شده، این روزها که میادین درحال نوسازی،ساخت تندیس و…جدید هستند و اطراف قلعه فلک الافلاک درحال آزادسازیست،ایده خوبیست که مجسمه ای از شیردال که یادآور تاریخ کهن و به تاراج رفته لرستان و حتی مسایل سیاسیست، در یکی از میادین و یا اطراف قلعه ساخته شود(بجای نماد های بی معنی دیگر).
    خوشحالم که وبسایتتون رو کشف کردم! مطالبش دوست داشتنیه 😉

    شهریار: سلام و درود ، سپاس از مهر شما در خصوص گزارش غار کلماکره، همان تور که در بالای تارنمای سفرنویس قید کرده ام ، سفرنویس علاقمند به نوشتن ریزبینانه در خصوص مکانهایی که دیده نشده و یا کمتر درباره آن صحبت شده است و غار کلمارکه یکی از آنها بود. من خیلی خوشحالم که یک ایرانی و یک لرستانی از تمام نوشته های من درباره غار کلماکره خبر داشت ، از تمام نکته ها….. اما یک سوال از شما دارم آیا شما این دانسته های خود را برای دیگران بازگو کرده اید! و اگر بازگو کرده اید ! پیگیری هم کرده اید که وضعیت غار تغییر کند؟
    من قبل از نوشتن این گزارش با چندین و چند تن از دوستان باستان شناس صحبت کردم ، توصیه تمام اینها این بود؛ درباره این غار ننویس!! وقتی هم نوشتم هیچ خبرگزاری یا سایتی حاضر به نشر و چاپ مقاله نشد و تنها یک روزنامه اوکی داد.
    راستی شما از این خبر داشتید که گزارش کارشناسان میراث در آن سالها فقط 8 صفحه بوده و بدون عکس و تنها درباره سفالها!!
    رفیق شما که لرستانی هستید باید درباره لرستان بگویید و بنویسیدو نه یک اصفهانی ، اصفهانی به 33پل خودش فکر می کند (البته متاسفانه) !
    درخصوص نصب نماد شیردال در خرم آباد هم چند دلیل داشتم برای نوشتن آن مطلب:
    اول اینکه اگر هم قرار باشد این نماد در مکانی نصب شود شهر خرم آباد نیست و پل دختر است
    دوم آنکه با توجه به حاشیه های پیرامون جام ، تصمیم گیری بیش از حد عجولانه بود و غیر کارشناسی
    در نهایت از اینکه با شما آشنا شدم خوشحالم
    به امید دیدار و همسفر شدن با شما

      1. علیرضا

        بله ب شخصه حاضرم قصم بخورم که نود درصد لرستان از وجود این غار خبر دارن،حتی میدونم بسیاری از همشهریهای من(کوهدشت)دست ب تاراج زدن و از شهرهای هم جوار هم برای دستبورد کوتاهی نکردن،از اینم خبر داریم که خود میراث فرهنگی و،،،،،ازش ی دل سیر خوردن،اما مثل بقیه کاراشون (مثل معبد سرخ دم لری که پایتخت مفرق جهان شناخت شده و،،،،،)سرپوش روش گزاشتن،اما ب کی بگیم؟ کی دلش ب حال ما میسوزه وقتی دست خودی تو کار؟با این حال ممنون از گزارش کاملتون،اگر براتون مقدور بود از معبد سرخ دم و غار بتخانه(شیر سنگی)غار منقوش میرملاس که در حال تخریبه،منطقه داود رشید،دره سرطرهان،تنگه سی پله،قلعه منیژه وهزارن جای دیگه گزارش تهیه کنید،اگه خواستید من میتونم کمک کنم،

        شهریار: سلام و سپاس مهر شما ، مطمئن هستم با کمک شما دوستان ، می شود نوشت و تلنگری زد، سپاس از دعوت شما

        1. با سلام واحترام
          اینجانب علاقمند به موضوعات باستان شناسی و سفر به جاهای باستانی دارم‌ درصورتی که تمایل به هم سفر بودن داشتید به ایمیل بنده اطلاع بدهید
          با تجدید احترام

          شهریار: سلام

  16. درود جناب شهریار
    فوق العاده بود، خیلی لذت بردم از خوندنش
    در لری ما یعنی لری بویراحمدی به همون کل می گیم پازن pazan بیچاره ها این روزها از دست شکارچی ها هم امان ندارن
    انگار این دست درازی به غارها در همه جای ایران دیده میشه در ولایت ما نیز این چنین است. شاید باید فقط امیدوار بود، چه بشود یا نشود: پاسداری از میراث مان
    سپاس فراوان

    شهریار: درود بر شما ، امیدواری به همراه تلاشی که از دستمان بر می آید

  17. تحت تاثیر قرار گرفتم
    من اصالتا لر هستم. متاسفانه در لرستان فقر اقتصادی و فرهنگی دست به دست هم دادند تا هر کسی به هر وسیله ای به جان زمین پدری بیفتد و میراث اجدادمون رو به پشیزی به برادران! دلال فرهنگی بفروشد.
    به امید روزی که همه آثار تاریخیمون تو موزه های ایران نمایش داده بشه…

    شهریار: به امید آن روز

  18. سه روز متوالی است که این مطلب را ریزبینانه میخوانم بلکه بتوانم پیامی که سزاوار این متن باشد را بیابم و بنویسم ولی هربار به این نتیجه میرسم که در بیان احساسم نسبت به این متن واژه کم می آورم.فقط میدانم که در حین خواندن این پست همه جور احساسی به من دست داده؛ حس غرور، وطن پرستی، غم و اندوه، عصبانیت و البته شادمانی از بودن آدمهایی در مملکتم که علیرغم فشارهای بسیار از بیان و افشای حقیقت سرباز نمیزنند.

    شهریار: سپاس از اظهار لطف صمیمانه شما ، به امید روزی که نانوشته ای و ناگفته ای برای نوشتن نباشد

  19. با سلام و تشکر از مطلب مفیدتون. خواستم اجازه بگیرم برای لینک کردن و پیشنهاد تبادل لینک. خوشحال میشم اگه سر بزنید.

    شهریار: سپاس از شما ، با شما همراه شدم و شما لینک شدید با افتخار

  20. سلام خدمت شما دوست عزیز که اینقدر تاریخ ایران زمین برایتان مهم است من خودم یکی از علاقمندترین کسانی هستم که تاریخ رو دوست دارم من اهل خرم آباد هستم در واقع میخوام بگم که نمیخوان گنج ها بیرون بی افتن چون نمیخوان امپراطوری عظیم ایران رو مردم بشناسند تا بفهمند کی بودن و چی شدند غیرت کجا رفته مگه نه اینکه اگه اونا نبودند ایرانی هم وجود نداشت فرق نمیکنه اهل کجا باشی اینها میراث جهانی هستن

    شهریار: درود و سپاس از مهر شما و تمامی اهالی لرستان که به مرز و بوم خود عشق می ورزند

  21. بسيار مطلب جالب ، جامع و كاملي بود . من كه از خواندنش و دانستنش بسيار لذت بردم .
    ممنون از شما و دقت نظرتان

    شهریار: سلام و سپاس از اظهار محبت شما بزرگوار

  22. درود جناب شهریار. دست مریزاد بابت این گزارش جامع.
    نمیدونم بار چندمه که گزارش رو باز میکنم و میخونم اما هر بار بی اختیار گفتم: عجب! گویا همچنان بر سر شاخه نشسته ایم و بن می بریم…

    شهریار: سلام و سپاس از لطف شما ، منتطر شما در برنامه ورامین گردی بودم ، جایتان را سبز کردم

  23. با اینکه از کشف این غار و اشیاآن اطلاع داشتم و اشیایی از آن را در موزه فلک الافلاک دیده بودم ولی از دست های پشت پرده بی اطلاع بودم!!!! بسیار متشکرم از اطلاع رسانی موشکافانه شما
    همیشه و در همه حال موفق و پیروز باشید.

    شهریار: درود و سپاس از پیام پر مهر شما

  24. با سلام
    با اینکه از کشف این غار و اشیا آن اطلاع داشتم و برخی از این آثار را در موزه قلعه فلک الافلاک دیده بودم ولی از دستهای پشت پرده در این راستا و خیانت هایی که به فرهنگ و هنر ایران و ایرانی شده است بی اطلاع بودم. بسیار سپاس گزارم که با موشکافی و جسارت تمام این مسائل را بازگو کردید.

    شهریار: درود و سپاس از پیام پر مهر شما

  25. سلام جالب و خواندني بود ولي واقعا ورودي غار خيلي صعب العبور به نظر ميرسيد!

    شهریار: درود، زیاد هم سخت نیست ، لذت دیدن غار به سختی هایش می ارزد

  26. سلام
    گفتني‌ها گفته شد و حرفي واسه من نمي‌مونه جز اينكه بگم: بسيار عالي. خدا قوت.

    شهریار: سلام و سپاس از محبت شما

  27. I am so sorry to hear a tragedy like this, seems that what is not important for the present regim is Iran

    شهریار: سلام بر شما

  28. سلام. خيلي اطلاعات جالبي گردآوري كرديد.البته آقاي غياث آبادي در مورد اين گنجينه نظر ديگري دارند و آن را از اساس باطل مي داند. اي كاش اشاره اي هم به اصالت اين اثر مي كرديد. تا نظر شما چه باشد.

    شهریار: سلام بر شما و سپاس از اظهار لطفتتان ، به روی چشم ، لحاظ خواهد شد

  29. کوهدشتی

    با سلام و سپاس فراوان از زحمات شما -خیلی جالب و هیجان انگیز و دست اول بود تصاویری که دیدم
    بنده یک قطعه سنگ مرمر سفید رنگ دارم(درازا و پهنای 12*12*1 cm3 ) که کنده کاری های زیر روی آن هست 1-کنده کاری یک صلیب (بسیار قشنگ)2- کنده کاری یک دایره مانند خورشید که وسط آن سوراخ شده-3کنده کاری شکلی شبیه به دو تا گوش که نقاط ریزی روی آن کنده شده 4-شکل چهارمی هم روی آن هست -لازم به گفتن است که این سنگ پلاک مانند در روستایی بنام پریان از توابع شهرستان کوهدشت هنگام شخم زدن زمین پیدا شده است -در نزدیکی همین محل قبرهای بسیار قدیمی هست که نحوه دفن مردگان داخل خمره می باشد و در کنار اجساد اشیای مانند کاسه -کمچه-دوری-دستبند-و یا بازوبند-گوشواره نیز دیده شده است

    شهریار: سلام ،‌اطلاعتی ندارم !!!!!!

  30. روبن آكوپيان

    با سلام و درودهاي فراوان
    چقدر خوشحالم كه با شما آشنا شده ام
    و تشكر ميكنم از زحماتي كه ميكشيد و اطلاعات خوب و دقيقي كه در اختيار ما قرار ميديد.
    توفيق روزافزون شما را از خداوند منان خواهانم

    شهریار: سلام بر شما و سپاس از اظهار لطف صمیمانه شما ، پیشاپیش ، سال نوی میلادی را خدمتتتان تبریک عرض می کنم و سال خوبی را برای شما آرزومندم

  31. سلام
    بسیاربسیار لذت بردم…
    ممنون از گزارش جامع شما جناب شهریار.

    شهریار
    : درود، شما لطف دارید ، نسبت به حقیر

  32. علیرضا

    سلام دوست عزیز گزارش کامل و جامعه ای بود ممنون،من از اهالی کوهدشت لرستان هستم،جاهای زیادی هست تو این استان من جمله کوهدشت،اگه براتون مقدور بود گزارشی از غار بتخانه که طولش13کیلومتر هست و غار منقوش میرملاس تهیه کنید،با سپاس

    شهریار: سپاس از شما ، بله به زودی خواهم نوشت

  33. یک رومشگانی

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان-باید به عرض شما و تمامی هموطنان برسانم که مطالب پژوهشی شما بیشتر در حوزه درب خروجی کلماکره در پلدختر بود در صورتی که درب ورودی آن در منطقه رومشگان قرار دارد شایان ذکر است که غار کلماکره به طول 20کیلومتر از رومشگان تا پلدختر را در بر میگیرد و تا کنون همین دو دهانه از آن شناسایی شدن(مرویست که شش دهانه دارد) دهانه ای که در رومشگان واقع شده یک غار بسیار بزرگه در وسط کوه مله کوه که از فاصله 10کیلومتری هم قابل دیدنه ارتفاع کوه به 2-3هزار متر میرسه
    و بسیار صعب العبور در نقطه ای پر شیب قرار دارد خیلی عجیب این در حالی که سایر نقاط کوهستان پوشیده از انبوه درختان بلوطه- مجموعه عظیم گنجهای این ناحیه توسط مردم بومی به غارت رفته و می رود باور کنید ما هم از این قظیه ناراحتیم ای کاش دولت قانونی وضع مینمود که این اجناس را خریداری مینمود نه اینکه هر روزه شاهد قاچاق مفاخر خودمان باشیم به جرات میتوان گفت هنوزاجناس زیادی در دست مردم است و بعضی از وقتها که به کوهستان برای تفریح با دوستان می رویم شاهد صحنه های فاجعه بار کند و کاو در گوشه و کنار هستیم همین یه ماه پیش بود که خبر قاچاق 6 جنس میلیاردی در این منطقه به گوشم رسیدجای تاسف است لا اقل این اجناس باید در موزه لرستان نگهداری شودبه جرات میتوان گفت هنوز اجناس زیادی در دست مردم مانده و هراز گاهی اقدام به فروش انها میکنند
    غار کلماکره جیز کمی نیست-کوههای رومشگان که ما هر چند وقت یکبار شاهد غارتگری آنها هستیم چیز کمی نیست-شهر باستانی سیمره که در امتداد رومشگانه چیز کمی نیست

    شهریار: سلام دوست عزیز؛ من هم دلگیرم از این اتفاقات ؛ اما یک مورد را درست متوجه نشدم ؛ دولت از قاچاقچیان و حفاران غیر مجاز چیزی را بخرد !!!! این می دانید یعنی چه ، یعنی مجوز حفاری و ….!!!!

    1. سجاد از مرکز پلدختر

      غار کلماکره آن هم در رومشگان اصلا مسخره و ترکیبی نامتجانس است…حتی خارجی ها هم می دانند غار کلماکره با آن گنج معروفش متعلق به پلدختر است و حالا کل ایران که هیچی…اما این را می خواهم بگویم متاسفانه مدیران حتی نیامده اند یک میدانی تندیسی یا نشانه ای در خود شهر پلدختر دال بر غرور و افتخار که این اثر در شهر ما قرار دارد نصب کنند…اطلاع رسانی هم زیاد در اینترنت قوی نیست…متاسفم برای خودمان

      شهریار: سلام دوست عزیز ، باز هم می گویم، اگر هر دوستی اطلاعات مستند داشت، در اینجا قرار خواهم داد، لطفا از مباحث خارج از اصول پرهیز کنید.

      سند ثبتی سازمان میراث فرهنگی درخصوص غار کلماکره و موقعیت جغرافیایی آن

      1. حمزه از كوهدشت

        باسلام .آقا سجاد كلماكره همه لرستان ميدونن كه واقع شده در رومشگان.از همينجا ميخوام دودستي كلماكره رو تقديم كنم به داش سجاد از پلدختر.چند روز ديگه هم يه تنديس دال بر غرور وافتخار اينكه كلماكره تقديم شده به شما رو اول شهر پلدختر نصب ميكنم.ديگه نبينمت ناراحت.

        شهریار: سلام

        1. آخه رومشگانی بی غیرت ها حالا شما هم دم از فرهنگ و تمدن میزنید؟
          شما یه مشت راهزن و دزد هستید و بس

          شهریار: توهین = بلاک

  34. رحیم ازادبخت

    با تشکر از زحمات شما ای کاش ما تاریخ نداشتیم تا این همه اه حسرت نخوریم

    شهریار: سپاس از شما ، البته کاش ، مدیران دلسوز داشتیم و مردم آگاه به حقوق خویش

  35. محسن بازگير

    سلام آقاي شهريار. درود برشما بخاطر درج اين گزارش كامل.
    حقيقتا من خودم متولد پلدختر هستم و زماني كه متولد شدم همان زماني بوده كه شروع به غارت غار شده است. باور كنيد هنگاميكه شروع به خواندن مطالب غار كلماكره مي كنم بشدت ناراحت ميشم كه چرا اينطور بايد آثار با ارزش و سند تمدن و تاريخ اين منطقه به اين شكل مسخره به سرقت بره.
    البته هم مردم مقصر اند و هم مسئولين… چرا بايد با آن همه مراجعه كه به غار صورت گرفته هيچگونه گزارش كاملي رو بدست نياريم درصورتيكه اشياع قيمتي همون لحظه بسرقت رفته اند؟؟؟ كم كاري و اشتباه از مسئولين بوده…. وگرنه 97درصد از بي نظير ترين اشياع قيمتي دنيا راحت غارت نميشد. الان هم درخواست دارم تا با خريد اشياع غار آنها را به كشور باز گردانيم.
    بنده از مسئولين درخواست دارم كه راهي را براي ششمين گنجينه دنيا درست كنند تا مردم بروند و از اين آثر ملي بازديد كنند.

    شهریار: خیلی از آثار به دست سوداگران از بین رفت و ذوب شد! برخی نیز در موزه ها نگهداری می شود که بعید است که به حراج گذاشته شود و تنها آثاری که در حراجهای آثار فروخته می شوند امکان خریداری دارد که هزینه ای بسیاری دارند و ….

  36. سلام
    با تشکر از مطلب خوبتون ، واقعا جای تاسف داره . هویت و تمدن شون رو میفروشن برای پول !!!!
    دیگه حرفی برای گفتن نمیمونه ، فقط متاسفم برای بعضی از به ظاهر ایرانی ها ، ای کاش مردم ایران یک دهم میزانی که اروپاییها و امریکایی هایی که به فرهنگ اهمیت میدن براشون مهم باشه
    ممنونم از اطلاعاتی که راجع به این اثر دادین

    شهریار: سلام بر شما و به امید چنین روزی

    1. علیرضا

      درود دوست عزیز،چرا تاسف؟وقتی یارو چیزی پیدا میکنه و تحویل پاسگاه محل میده،دو حالت داره یا میگیرنش ب باد کتک که برو بقیشو بیار، یا تا میتونن میزنش بعد ولش میکنن و جنس کشف شده هم هاپولی،شما بودی چیکار میکردی؟

      شهریار: علیرضا خان به شما و آن اشخاص مورد نظر حق می دهم ، اما باید یکی روزی اتقافی در این سرزمین شکل بگیرد که نه آن مدیر و مسئول و نه یک هموطن نا راست فکر کند و تصمیم اشتباه بگیرد با این پیش شرط که خیلی ها در این سرزمین دزدند !! خیلی ها غارتگرند !! خیلی ها نابخردند!! و … پس من هم مثل آنها باشم

  37. من جواد هستم و بچه پلدختر.همون جایی که این غار هست.متاسفانه این گنجینه بزرگ ملی به غارت رفت و هیچکس هم در قبال ان پاسخگو نبود و هیچ اثری از ان در شهر پلدختر در مکانی حفاظت شده و موزه مانندی وجود ندارد.گنجینه ای که مطمئنن میتونست نقش مهمی در گردشگری منطقه و حتی کشور داشتاشه باشه.
    راجب غار هم باید گفت کسانی که رفتن داخل میگن که بعضی از تالارهار میشد بر داشت کرد محلی بانک مانند برای نگهدار ی گنجینه ها بوده.البته خود مرکز لرستان یکبار مستندی راجب غار نشون داد که تو اون عزیز کلمانکره به شرح جزئیات غار و نحوه نگهداری گنچینه در ان میپردازه.این اقا حدود دوسال خودش هر روز به غار میره و عتیقه رو پایین میاره و به قیمتهای ارزون میفروشه وبعد از دوسال جریان رو به نزدیکانش میگه.
    باز هم باید گفت افسوس

    شهریار: سپاس از جریان ساختن این فیلم که عنوان کردید ، اطلاعی نداشتم ، آیا نام فیلم را می دانید!!؟؟

    1. سجاد از مرکز پلدختر

      در آپارت کافی است نام کلماکره را جستجو کنید.

      شهریار: سلام

  38. کاسیت(به معنای قوم لر)

    سلام.و یک دنیا حسرت برای عزیز آقا که عزیز همچون کلمان وبه هیچ داد. ما مردم پلدختر کاش میدونستیم چی داشتیم.

    شهریار: هنوز هم دیر نشده است رفیق

  39. مرسی از گزارش گسترده و جامع و دلسوزانتو
    + نثر زیبایی هم دارید.

    شهریار: سلام و سپاس از مهرتان

  40. با سلام
    تنها احساسی که در هنگام خواندن این مطالب به من دست داد تاسف و حسرت شدید بود
    کتاب کلماکره نیز پر از این حرفای ناراحت کننده از به تاراج رفتن این میراث کهن لرستان الست.
    هنوز هم حفاظت مناسبی از هیچکدام از آثار تاریخی فرهنگی وباستانی این منطقه صورت نمیگیرد و تاسف ها بر جاست.

    شهریار: سلام بر شما ، دوست عزیز ، متاسفانه حال و روز هیچ کدام از آثار ملی کشور ما خوب نیست ، چون برنامه ای برای آن تدارک دیده نشده است.
    بدون اجازه و با افتخار وبلاگ شما نیز در فهرست دوستان لینک و گنجانده شد.

  41. خیلی قشنگ و ناراحت کننده بود دولت ما اینه همیشه دیر به فکر میفته کاریه که شده ؟

    شهریار: متاسفانه ، اصلا به فکر نیست، اگر همین الان هم به فکر باشد ما شادیم!

  42. کوهدشتی

    دورود بر سرزمین زیبای لرستان مهد تمدن باستانی دنیا ایلام کهن
    و سلام بر هرچی لر بامرام

    شهریار: سلام بر شما

  43. با تشکر از گزارش خوب و زحمات شما
    زنده باشین
    از یک طرف برای یک فیلم بازیگونه مثل 300 اینهمه اعتراض میکنیم از طرف دیگه با میراث فرهنگیمون اینگونه برخورد میکنیم.
    به امید روزهای بهتر

    شهریار: امیدوارم به زودی زود، فرهنگ مردم ما تغییر کند

  44. سلام.خیلی گزارش زیبایی بود.افسون که گنجینه های این دیار که معرف قدمت و تاریخ طولانی این سرزمین هست تاراج شدن و نابود گردیدند.دلمان از این همه بی مهری و خشونت با تاریخمان به درد می آید

    شهریار: سلام ب شما، امیدوارم این گزارش از تخریب بیشتر آن جلوگیری کند

  45. ﺑﺎ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺷﻜﻮﻫﻤﻨﺪ و ﺑﺰﺭﻙ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ و ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺍﻫﻮﺭﺍ ﻣﺰﺩﻙ ﻓﻘﻄ ﻣﻴﺨﻮﺍﻡ ﺑﻜﻢ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺷﺮﻑ و ﺑﺰﺭﻛﻲ ﺗﻮ ﺩﻭﺳﺖ ﻋﺰﻳﺰ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺟﻨﻴﻦ ﺑﺰﺭﻛﻮﺍﺭﺍﻧﻪ و ﺑﺎ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻣﺤﻜﻢ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﻳﻜﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﻛﻨﺠﻴﻨﻪ ي ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ و ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺑﺎﺱ ﺑﺎﻧﻲ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ…ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺰﺩﺍ ﻧﻜﻬﺪﺍﺭﺗﺎﻥ باشد

    شهریار: درود بر شما و سپاس از مهرتان نسبت به تارنمای سفرنویس

  46. داریوش

    سلام ما ایرانیا همش اهل بلوفیم ولا من هم بودم تا مفرغ آخر می بردم میفروختم آخه به کی تحویل بدی تازه به عنوان حفاری غیر مجاز سالهای سال باید آب خنک بخوری همون بهتر که بفروشیش

    شهریار: سلام، دوست عزیز اگر حفاری نمی کردید و اطلاع می دادید، از شما تشکر هم می کردند، مشکل اینجاست که طمع نمی گزارد و شما حفاری می کنید، جرم حفار غیر مجاز هم مشخص است! اما اگر به عنوان مطلع ، خبر می دادید، سپاس گزار شما هم بودند!!!

  47. شهریار عزیز
    گزارش ات دقیق، مبسوط، و تکان دهنده بود، تعجب نکن که به انتشارش خرده گرفته اند، خار چشمشان است، و عرق شرمشان، درین فاجعه نیز همچون فاجعه جیرفت مسولان و بالا دستیهای بسیاری شریک پایین دستیهای روستا نشین بوده اند، درین مورد اگر سندی نداشته باشم در مورد فاجعه جیرفت حتما دارم: اطلاعیه ای که ظاهرا از یکی از ارگانهای انتظامی در روزنامه ها چاپ شد مبنی بر اینکه هرکسی در منطقه ای مشخص کند و کاو کند و به حریم حفاری دیگری وارد نشود تا جلوی درگیری های متعدد گرفته شود!!!!! و صحبتهای یکی از تصمیم گیرندگان وقت سازمان میراث که گفته بود: مامورانم را آنجا نمیفرستم چون کشته میشوند!!!!! و کامیونهای خاور که یکی پس از دیگری روانه مرز افغانستان شدند….یاد جمله ای از بهرام بیضایی افتادم که گفته بود: ای کاش آثار باستانی ما درین دوره کشف نشود..تا بماند برای آیندگان…..و نوشتن این گزارش دقیق و دردآور البته که وقت و همینطور انرژی زیادی ازت گرفته، درود بر تو که با قلمت خراشی هر چند خفیف دادی بر روان نیاسوده و ناپالیده بسیاری بسیار دانندگان اندک وجدان.

    شهریار: سلام بر شما و سپاس از نگاهتان، در سفری که به جیرفت داشتم ، داستان کمی رنج آور تر از آنی بود که شما نگاشتید! امیدوارم نوشتنم تلنگر و گوش زدی باشد برای آنها که ، فراموش کرده اند و آگاهی باشد برای عموم

  48. اهل رومشکانم هر روز صبح که از خواب بلند ميشم کوه مله جلوي چشممه و به نقطه اي که غار کلماکره اونجاست نگاه ميکنم، واقعا حسرت ميخورم!

    شهریار: با حسرت خوردن اتفاق نمی افتد ، کاری باید انجام شود، شما که ساکن و بومی هستید، نقش پررنگ تری می توانید داشته باشید

    1. سلام خسته نباشید من یه مقاله دارم مینویسم که نیاز به نمونه عکس های از ریتونهای موجود در غار کلماکره نیاز دارم شما میتونید که این عکسا رو در اختیار من بزارید ؟؟؟

  49. بسیار گزارش خوبی بود.ممنون
    در درباره این غار خیلی جستجو کردمو همه جا از اشیا و گنج صحبت شده اما جایی ذکر نشده این غار یک غار فنی محسوب می شه یا نه؟
    از نوشته ها شما برداشت من این بود که بغیر از در ورودی غار که فرود لازم داره داخل غار از چاه و فرود و صود خبری نیست.
    ممنون می شم اگه این موضوع رو هم برای من روشن کنید.

    شهریار: سپاس از مهرتان، تنها برای ورود نیاز تجهیزات است و در خود غار ، خیر

  50. بسیار گزارش خوبی بود.ممنون
    درباره این غار خیلی جستجو کردم. همه جا از اشیا و گنج صحبت شده اما جایی ذکر نشده غار کلماکره یک غار فنی محسوب می شه یا نه؟
    از نوشته ها شما برداشت من این بود که بغیر از در ورودی غار که فرود لازم داره داخل غار از چاه و فرود و صعود خبری نیست.
    ممنون می شم اگه این موضوع رو هم برای من روشن کنید.

    شهریار: سپاس از مهرتان، تنها برای ورود نیاز تجهیزات است و در خود غار ، خیر

  51. سلام دوست عزیز اشتباه نکنید این غار الان تو شهرستان رومشکان هستش
    رومشکان یعنی روم+شکن
    این غار متعلق به مردم رومشکان نه پلدختر

    شهریار: سلام بر شما، لطف می کنید، نقشه مصوب فرمانداری و اگر مستندی دارید در این خصوص ارسال فرمائید، تا متن اصلاح گردد

    سپاس از مهر

  52. درود بر شما. من هم با آقای آروین موافقم. این غار از لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه رومشگان قرار دارد، نه پلدختر. در ضمن اگر ممکن است منابع داخلی یا خارجی که به تاریخ و تشکیل دولت ساماتوره اشاره کرده اند را ذکر کنید. با تشکر

    شهریار: سلام بر شما بزرگوار، دوست گرامی من هم اعلام کردم اگر اسنادی در این خصوص دارید اعلام تا اصلاح گردد. در انتهای گزارش منابع قید شده است

  53. زیبا بود ورویایی.هنوزم باورش برام سخته. درست مثل افسانه های دوران کودکیم.ایکاش هیچوقت پیدا نمیشد.افسوس…

    شهریار: سلام بر شما، امیدورام ذهن افراد و مدیران اصلاح شود و شما و ما دچار افسوس های دوباره نشوید و نشویم

  54. سلام دوستان
    من یه نظر دارم بهتر نبود دولت وقتی میبینه توانایی اشیا عتیقه رو نداره یکی از این اشیا رو بفروشه وپولشو صرف خرید بقیه اجناس از این مردم کنه مگه فکر کردین اون مردم ها اون اجناسو چقدر فروختن مسلما خیلی کم

    شهریار: بفروشد!! مگر میراث یک کشور قابل خرید و فروش است!!

  55. وای به حال ما و وای به حال و روز این مملکت به خدا گناه بدتر از این چه گناهی هست که هویت ی سرزمین و به یغما ببرن…….

    شهریار؛ واقعا چیزی برای گفتن ندارم

  56. سلام. ممنون از اطلاعات خوبتون. استفاده کردم.

    شهریار: سلام و سپاس از مهرتان

  57. جناب آقای سجاد از پلدختر … جنابعالی به خودت مسخره کن که میگی رومشکان مسخره است ، اندازه سن حرف بزن – اگه جنابعالی معنی تجانس رو دونستی اونوقت اظهار عقیده کن – واقعاً باعث تأسفه که این مسئولین بی غیرت رومشکان گذاشتن غاری که هم از نظر جغرافیایی به رومشکان نزدیکه و هم از نظر تمدن به نام پلدختر ثبت بشه ، آخه برادران وقتی رومشکان روم رو شکست داده پلدختر کجا بوده ، تف بر اینهمه بی غیرتی …

    شهریار: سلام

  58. این مملکت اختلاس 3 هزار میلیاردی میشه اونوقت شما تصویر یه کاغذ رو نشون دادی که کلماکره مال پلدختره ؟ – خوب معلومه که اینجور میشه وقتی رومشکان صاحب نداشت و دنبال باند بازی بود شهرستان هم نشده بود – پلدختر کلماکره رو بنام خودش ثبت کرد – ضمناً همون جوری که دوستمون گفت درب ورودی غار در رومشکان قرار داره – مثل بازی چوگان میمونه که آذربایجان بنام خودش ثبت کرد در حالیکه قدمتش به 1000 سال پیش ایران بوده

    شهریار: باز هم تاکید می کنم، اهمیت و ارزش این غار برای کل ایرانیان است و موضوع مهم نگهداشت ای اثر به عنوان یک میراث ارزشمند می باشد و نه این مسائل حاشیه ای

  59. سلام و خسته نباشید از گزارش زیباتون داستان و خاطره جالبی دارم براتون
    من بچه پلدخترم حدود سال 71 بود من 6 سالم بود یه هماسیه داشتیم که مرتب از اطراف مهمون های عجیبی خونش می اومد حتی چندین بار ادم های که به نظرم خارجی بودن خونشون بود تابستان بود شهر پلدختر تابستان گرمی داره و ظهر کسی تا غروب تو خیابون تردد نمی کنه ظهر ساعت 3 بود از خونه زدم بیرون وسط کوجه که رسیدم که یک ماشین با عجله پاترول هم بود اومد من خود به از ترس پشت درخت ها قایم شدن چند نفر اومدن پایین یکشون اسلحه داشت من هم پشت درخت نگاهشون می کردم درب عقب ماشین رو باز کردن یک ضرف بزرگ ارتفاع تقریبا 1.5 متر که بالاش سر چهار تا حیوان که رو به بیرون به نظرم سر شیر بودن که رنگ طلای داشتن و قسمت پایین ظرف گل بود اوردن پایین و پشت سرش یک کیسه بزرگ از مجسمه کوچیک ریختن داخلش و بردن داخل خونه شب تا صبح خوابم نبرد ساعت 2 شب از خونه زدم بیرون برم در خونشون داخل کوچه چن نفر مسلح با دو تا ماشین بودن من از ترس فرار کردم و همون شب اجناس رو جابجا کردن و همشون مال غار کلماکره بود غارت کردند

    شهریار: درود، خاطره ناخوشایندی است !!

  60. شما هر چی مینویسید و هر عکسی میگذارید لطفا بنویسید این شی باستانی اکنون کجاست؟تا ما بفهمیم اون شی اکنون ایرانه یا کشور بیگانه و خواهشم میکنم لیستی از آثار باستانی ایران که تو 50 سال گذشته از کشور خارج شده و برخیش معلومه کجاست و برخی نمیدانیم کجاست را قرار بدهید تا بفهمیم چقدر این کشور تاراج شده.دولتی که به انسان اهمیت نده میخاهید به آثار ملی اهمیت بده؟هر جا هم که میرم نام کثیف غیاث آبادی میشنوم.آخه هیف نیست از اشیائ باستانی یا تاریخ یادی میکنید نام این نیمه آدم که شبیه آدم هم نیست را میبرید.این بنده خدا بچه گی سختی داشته خدا میدونه چه اتفاقاتی واسش افتاده کارش نفی کردن ایرانیهاست تورو خدا نام این نامه آدم رو اینقدر تکرار نکنید.

    شهریار: پاسخ به پرسشهای شما در تخصص من نیست، لطفا به افراد بی احترامی نکنید!

  61. دورود.بر اجداد اریاییم که واقعا میبالم به خودم با چنین پیشینه ای.وا عصفا به خاطر یغما رفتن اثار و حال کنون جامعه. تشکر از اطلاعات خوب شما

    شهریار: سلام و سپاس از نگاهتان و وقتی که برای خواندن گذاشتید

  62. من نه رومشگانی هستم نه پلدختری ولی تا جایی که دیدم بعضی افراد از رومشگان وکوهدشت به واسطه کلماکره میلیاردها به جیب زدن.وقتی تو کل لرستان اوازش پیچیده بود دولت خودشو به خواب زده بود تا همشو غارت کردن اونم نه درست میگفتن اجناس رو له میکردن تا بیشتر بتونن توی کونی جا کنن کاش حداقل درست میبردن

    شهریار: برای همه چیز متاسفم

    1. سجاد‌ ب همسایه دیوار به دیوار کلماکره

      به شایعات توجه نکن. غار کلماکره در قسمتی جنوبی کوه مله قرار دارد و ۱۳ کیلومتری غرب شهر پلدختر قرار دارد و طبق نقشه فرمانداری تا پانزده کیلومتری کوه های مله جز حوزه استحفاظی پلدختر محسوب می شود. والله نمیدونم چرا فقط تا اونجا رو فقط حساب کردن مله کوه مانند دیواری بلند هست و حق بود کل قسمت جنوبی آن که فقط پلدختر دسترسی دارد مال پلدختر بود وآن روی دیگر کوه هم مال کوهدشت و اینا باشد!

  63. یاغش کاظمی

    گزارش هایی مبنی بر جعلی بودن اشیای منسوب به غار کلماکره در محافل علمی غرب.
    بخش اول: از نوشته های
    J. D. Muhly, University of Pennsylvania

    بخش دوم: از گفته های هنکلمن
    – استاد پژوهنده زبان ایلامی دانشگاه آمستردام Dr. W.F.M. (Wouter) Henkelman

    شهریار: در گزارش به این موضوع هم پرداخته شده، سپاس

  64. آقا شهريار سلام.جريان اين گزارش چيه؟

    شهریار: درود بر شما، این یک گزارش تحقیق، تحلیلی و … است ، همین

  65. امیر300

    اقاسجادکدوم کسی گفته کلماکره مالپلدختر

    شهریار: قرار شد دوستان مستندات بدهند

  66. با سلام در جواب اون دوستی که گفتن همون بهتر که این اثار به خارجی ها فروخته بشه چون انها بهتر ازشون نگهداری میکنند باید بگم که خیلی ساده بین هستید اولا وقتی بصورت غیر اصولی این اثار اکتشاف بشن خیلی از اطلاعات تاریخی انها که به نحوه ی چیدمان و قرارگیری و مکان انها هست ازبین میره جدای از اینکه احتمال صدمه و تخریب و کلا نابود شدن در این نوع اکتشافات هست همونطور که در گزارش هم اشاره به استفاده از مواد منفجره! شد دوما وقتی هیچ اطلاعات موثقی از مکان اکتشاف این اثار وجود نداشته باشه چه بسا خریداران غیر قانونی و یا همین بقول شما خارجی های دلسوز به طمع انکار حقیقت های تاریخی که از این اثار روشن میشوند نیافتند و انها را به نام تمدن نداشته خودشان جا بزنند و ازین نمد کلاهی برای هویت خودشان ببافند و تاریخ ما را هر طور که باب میل خودشان هست بخوردمان بدهند همینطور که میبینید در محافل علمی خودشان گزارش هایی مبنی بر جعلی بودن اشیاء منسوب به کلماکره یا متعلق نبودن به این مکان را منتشر میکنند

    شهریار: سلام، سپاس از شما

  67. دختر لر

    با سلام و سپاس از گزارش جنابعالی…هرچند به جهت افشای حقیقت مطمئنا این سطور حذف خواهد شد.اما یکنفر هم بداند کافیست… به محضر شما برسانم، گزارش شما چندان کامل و جسورانه نبود.مهمترین مطلب در راستای این سیاست های کثیف تنها به دلیل وجود دزدان عالی رتبه در این میان است که بیشتر مردم لرستان دزدیده شدن همان جسد مومیایی شده توسط…فرانوش نخواهند کرد وقتی باز بر دهان این جماعت مهر زدند!وگرنه چه باکی از گفتن حقیقت که غیرت لر همچنان در رگ ماست!!!

    شهریار: سلام بر شما

  68. درود برشما دوستان،،
    شکم خالی میراث فرهنگی نمیشناسه!!!میراث فرهنگی!!جالیه کدوم فرهنگ،برای فرهنگمون چیکار کردن!بستر سازی شده!!!کشاورز چینی وقتی یه گنجینه تو زمینش پیداشد سریع دولتو خبر کرد چرا!!!چون محتاج گنج نبود…..دنبال سرفرازی تاریخیم درحالی که زنده هامون از زور فقر دارن زنده زنده میمیرن،،همون بهتر این گنجینه چند نفرو از فقر نجات داد،،فقط آخ و بختت عزیز که تو قهرمان مظلوم و مفلوک این داستان شدی

    شهریار: سلام بر شما ، نمی دانم چه پاسخی باید داد

  69. سجاد‌ ب همسایه دیوار به دیوار کلماکره

    با خودم‌ میگم راستی شما کوهدشتی ها و رومشکونی ها هم حقم دارید نسبت به اسم کلماکره حساس باشید چون که همه لرها و پلدختری ها می دانند بیشتر سرقت از گنج های غار توسط شماها انجام گرفت و الانم زیاد سخت نیست پیدا کردن نشانی آن افرادی که با دزدی از غار کلماکره زندگیشون از این روی خاک به اون روی خاک‌عوض شده و میلیونر شدن!

  70. arman u.s.r

    سلام در خصوص اصالت اشیا وغار باید بگم، با توجه به موقعیت جغرافیائی طرهان بزرگ که در میان دو رودخانه سیمره و کشکان قرار گرفته است، همانند یک شبه جزیره می‌ماند که فقط از طریق مناطق شمال شرقی به سایر مناطق دسترسی دارد و با توجه به این که قدمت اشیا موجود در غار مربوط به زمانی است که هیچ پلی بر روی رودخانه‌ها ساخته نشده است و اینکه رودخانه‌های مذکور در تمام فصول و خشکسالی صعب العبور بوده پس میتوان نتیجه گرفت که اکثر اشیا مربوط به حکومت‌های محلی بوده که در طرهان بزرگ(کوهدشت و رومشکان) مستقر بوده و بومی انجا بوده اند، پس اصالت اشیا مربوط به رومشکان است.

    شهریار: سلام بر شما، من نه رومشکانی هستم و نه پلدختری، تنها یک سوال از دوستان بزرگوار دارم، اهالی این دو شهر برای احیاء این غار تاریخی چه اقداماتی کرده اند، بودن یا نبودن این غار در مرز جغرافیایی یک شهر اهمیت زیادی ندارد، موضوع مهم رسیدگی به این سایت است!

    1. درود جناب شهریار
      در هنگام نوشتن این پیام دارم اشک می ریزم اشکی از چشمان یک مرد که از فقر فرهنگی مردم سرزمینش سخت رنجور است. مردمی که نه حقوق خود را می شناسند و نه در عمل کاری بلدند بکنند.تنها بر سر هم کوفتن های الکی و بی ارزش را خوب بلدند مثل دو کودک که با هم بر سر چیزی کم ارزش می جنگند. شاید زیادهم مقصر نیستند.سالها فکرشان در این حد بوده همیشه در تنگنای جنگ و غارت و قحطی و فقر بوده اند.برای بزرگ بودن باید بزرگ اندیشید باید بزرگ فهمید باید بزرگ و آهسته قدم برداشت.
      من از شما شرمسارم این قوم را به من ببخش
      من لرم من کوهدشتیم من پلدختریم من رومشکانیم من کاسیم من آریاییم من ایلامیم. من منم. اکنون بدون اندیشه هیچم.هیچ.

      در مقامی که صدارت به فقیران بخشند / چشم دارم که به جاه از همه افزون باشی

      شهریار: سلام و سپاس از حضور شما

  71. A man of persia

    درود بر شهریار عزیز. ضمن تشکر از شما و سایت خوبتان با خواندن این مطالب اندوه شدیدی من رو فرا گرفت که چطور آثار ملي ما که ششمین گنجینه بزرگ جهان_بدون احتساب اشيایي که کاشف عزیز آب کرده و آن هایی که تکلیفشان مشخص نيست_ است به تاراج رفت و متاسفانه آنچنان نزد مردممون کم اهمیت است که من به عنوان یک لک با خواندنم این مطلب به عمق فاجعه پی بردم و پیش از این اطلاع چندانی نداشتم. افسوس که موضوع بحث بیشتر دوستان مربوط به رومشکاني یا پلدختري بودن این اثر بود..افسوس…

    شهریار: سلام بر شما بزرگوار، واقعا بعد از تهیه این گزارش دردآور، یک درد دیگر هم به من اضافه شد، درد قبیله نمی دانم واقعا چقدر اهمیت دارد که این غار در کدام نقطه جغرافیایی است، مهم بودن یا نبودن آن است

  72. ترقی اندر این کشور محال است چون در این کشور بنت الرجال است کلماکره گوشه ای از میراث گرانقدر غارت شده است

    شهریار؛ سلام

    1. سلام اگه میخواهیم که میراث خودمان رو ذوب نکنند ویا به کشور های بیگانه نبرند خواهش میکنم به نظر من توجه کنید ببینید از نظر دولت این جرم هست و میراثو نابود کردند وحتی فرد را زندان می اندازند ولی من میگم همون شی رو با قیمت بالا خود دولت بخرد و حتی باید جایزه بدهد تا نه ذوب بشود و نه از کشور خارج بشود

  73. دوست لر

    با سلام قلبم به درد اومد از این مردم استانم ولی من از شما میخوام که دنبال گنج داریوش در لرستان باشید

    شهریار؛ سلام بر شما، گنج مردم و میراث این سرزمین است

  74. خیلی مفید و جالب بود
    من و دوستم سال 93 برای غارنوردی از کرمانشاه عازم غار مورد نظر شدیم با توجه به اینکه راهنما نداشتیم موفق به یافتن غار نشدیم اون منطقه خیلی خشک و گرم هست و ما با کمبود اب مواجهه شدیم در پایین خیلی خوش شانس بودیم که چند نفر چوپان مهربان را پیدا کردیم و به ما اب دادند و با همدیگه اشنا شدیم و قرار شد دوباره بهار برگردیم (توصیه میکنم در فصل خشک و گرم که منطقه خلوت هست به انجا نروید)..بهار با یکی از چوپان های عزیز به نام اقای علی احمدیان از اهالی هماهنگ کردیم و به انجا رفتیم..وسایل را خانه ایشان گذاشتیم و ایشان با موتور ما را تا میانه کوه برد و باز هم به سختی غار را پیدا کردیم..بالای غار که رسیدیم یک حلقه برای اویزان شدن وجود داشت که مشاهده کردیم طناب به ان وصل است و هنوز عده ای مشغول کاوش بودند !!داخل غار به شدت مرطوب هست و تمام استالاگمیت ها را با انفجار نابود کرده بودند ..خیلی غار مخفی بود و به نظرم خدا خواسته بود غار دوباره پیدا شود..من هر وقت به یاد اونجا می افتم به پوچ و بی ارزش بودن زندگی پی میبرم که اشیا مورد نظر چقدر برای صاحبان اونا با ارزش بوده و همینطور اشیا خاک خورده و همچین سرنوشتی پیدا کرده..

    شهریار: سپاس از حضور و به اشتراک گذاشتن سفرنامه خود

  75. خیلی مفید و جالب بود
    با توجه به اینکه بنده غارنورد هستم پارسال با دوستم به منطقه چشمه سهراب واقع در کرمانشاه رفتیم اونجا هم کوههای بلندی مثل همین کلماکره داره هواد سرد بود و ما در قله بودیم که باران گرفت..یه حفره ریز مخفی پیدا کردیم به دوستم گفت وارد حفره بشیم که باران ما را خیس نکنیم..وارد حفره شدیم که دوباره چراغ انداختیم یک چاله بود به سختی و با طناب وارد شدیم که چراغ انداختیم در کمال ناباوری با یه اسکلت مواجهه شدیم..اسکلت قدیمی بود و کنار اسکلت کوزه وجود داشت متعلق به دوره هخامنشی بود به میراث فرهنگی اطلاع دادیم اما حتی زحمت این را به خود ندادند که با ما به اونجا بیایند از اونها دلیل این کار را پرسیدیم که گفتند بودجه ندارند و کلی منطقه در روی زمین هست که کاوش نکرده اند !! حفره مورد نظر به شدت مخفی هست ..دوستان زیادی درخواست دادند که من ادرس بدم و حتی حاضر شدند مبلغی هم بپردازند اما بنده قبول نکردم..

    شهریار: افسوس که سرزمین مان مدیران این چنین دارد

  76. دم شما گرم واقعا! مگه داريم؟؟؟؟ مگه ميشه؟؟؟؟

    شهریار: اینجا ایران است!

  77. درود بر شما دوست گرامی.
    بهروز هستم از پلدختر مطالب زیبا و جذاب شما رو خوندم واقعا خسته نباشید.من به داخل غار رفتم البته فقط برای دیدن چون واقعا از دیدن همچین جای نمیشه گذشت.زمانی که مردم و حضرات داشتن اصالت و تمدن و فرهنگ ایران رو که جمع اوری شده بود به غارت میبردن من سنی نداشتم.ولی یادمه خیلی ها به پدرم پیشنهاد دادن که بره باهاشون ولی خداروشکر با هیچ کسی همراه نشد.حرف زیاد توی دلم دارم در مورد شهرم و غارتگران ولی افسوس که نمیشه گفت. در کل باید بگم من عزیز رو از نزدیک دیدم و پای صحبت هاش نشستم و کل جریان رو از زبان خودش شنیدم.بعضی گفته ها حقیقت نداشته که نوشته بودین دوست من.ولی کلا جالب نوشتی.وکاش یه اشاره ای به این مطلب میکردی گنجینه ای که در این شهر کوچیک پلدختر پیدا شد چه سودی به حال این شهر داشت.هیچ و هیچ،و هیچ.کاش میشد حرف زد.بخدا دلم خیلی پره.
    بازم ازتون ممنونم امیدوارم موفق باشید،

    شهریار: سلام و سپاس ازمهرتان، چرا نمی شود نوشت، مستندات خود را ارسال تا بام شما، بازنشر شود

  78. حسن قلاوند

    درودبرشما
    سپاسگزارم بابت این گزارش.هم زیباهم اسفناک.زیباازلحاظ قدمت تاریخ وفرهنگ.اسفناک ازینکه بامیراث وافتخارات سرزمینمان چه کردیم؟!!!
    گذشتگان ماچنین میراثی به یادگارگذاشته اند.ماچه میراثی به یادگارخواهیم گذاشت؟!!!

    شهریار: سلام بر شماو سپاس از مهرتان، شوربختانه، هیچ

  79. سلام متشکرم از اطلاعات ارزنده تان
    مهم نیست غار در کجای ایران است که بین پل دختری ها یا…جنگ من برترم بیفتد مهم این است که گوشه ای از تاریخ با اهمیت ما پارسیان نابود شده گوشه ای از جابه‌جایی حکومت ها پادشاهان واسامی واتفاقات مکتوب تاریخی چند هزار ساله رویدادهایی مهم ترس هاوامیدهای اقوام باستانی ساکن فراموش نکنیم فقرفرهنگی مدیر یا شخص عام نمی شناسدهمینطور که وسوسه فروش عتیقه جات ودفینه ها کارشناس وچوپان نمی شناسدماانسانهایی خراب شده ایم که طمع تاریخ وهویت وعاقبت خودمان راهم نابودخواهد کرداما این آثار میراث چند قرن آینده کشورهای دیگر می شود کشورهایی که برای ساختن تاریخی عظیم برای خودشان ازسینما برای تحریف تاریخ دیگر کشورها دستی دارند

    شهریار: سلام بر شما

  80. نعیم نظری گوران

    با سلام :
    از مطالعه در خصوص غار از یک طرف خوشحال شدم و از یک سو بر این بی مسئولیتی هم خود مردم و میراث فرهنگی واقعا نارحت شدم که خاک و غار هر چه گفته شود بهتر قادر به حفظ این گنجینه های بی بدیل می باشند

    شهریار: سلام بر شما

  81. باسلام .تاآنجایکه توانسته چوپان برده .بعد۹۰درصدش راکارکنان فاسدمیراث فرهنگی برده ثبت کردن ده درصد.وگرنه مگر میشودبعدازدوسال غارت عتیقه یک نفررابگیرند.بعدازچندماه آزادش کنند.درهمدان هم یک کوهی بودقدیمها میگفتن زیارتگاه است تاسال۷۹مردم میرفتن زیارت یک معدن کارآمدبالودرداشت میکند روستای هابه پاسگاه گفتن ریی پاسگاه گفت اجازشوازمیراث فرهنگی گرفته چندروز میخواد چندتاماشین ببره یک هفته صبرکنیدمیره آمدن هرچی داشت بردن .واقعا اگردلسوز هستید پیگری کنید آدرس همدان ّبخش قهاوندروستای امیرآبادکوه چهل دختران سال ۷۹ بردن .باتشکر

    شهریار: سلام بر شما
    به حراست میراث همدان منعکس شد

  82. سلام وخسته نباشیدبه شماایرانی باغیرت آقای شهریار. به نظربنده هرروستای یاشهری که همچین جاهای داره که ۹۰درصداهالی آن منطقه باخبرن به خوداهالی محل بسپارند خیلی بهتره چون هرآثاریکه به میراث فرهنگی گزارش شده بعدازمدت کوتاهی پشت سرهم غارت شده .یا توسط مردم یا…بماند .الان نزدیک روستای مایکی ازگنج هاکه غارت رفت .روستای اطراف زلزله سنج گذاشتن یک چوپان چوب دستیشرازمین زده بودماموراریخته بودن به اهالی محل بستگی داره .ازقدیم گفتن کدخداراببین ده رابچاپ توخودمیراث فرهنگی فاسد نباشه این دزدیها پیش نمیاد.درآخربه نظربنده دولت یک بودجه ای بده به میراث فرهنگی که هرکس گنجی پیداکرد خودمیراث فرهنگی بخره یعنی پولی که به خارجی هامیده باالتماس تازه یک قلم ازتاراج رفته هارابرگردانه یک هزارم آن رابه خود ایرانی بده هیچکس حاظرنمیشه به دلال بفروشه .ازترس اینکه گیرنیفتن مفدمیفروشن به یک دلال بی وجدان

    شهریار: سلام بر شما، دقیقا مشکل مدیریت فاسد این سرزمین است

  83. سپاس فراوان از شما بخاطر جمع آوری و نگارش این مقاله, متاسفانه از این دست آثار و سرنوشتهای مشابه کم نیست.

    شهریار: سپاس از حضور شما

  84. با سلام و عرض ادب ، ممنون از گزارش زیبای شما و صد افسوس از تاراج این گنجینه که به مثابه تاراج فرهنگ هزاران ساله کشوران است . غارتی که نه به دست بیگانه بلکه به دست خودمان صورت گرفته ، هرچند خیلی دیر گزارش شما را مطالعه کردم و نمی دانم شما آنرا خواهید خواند یا خیر اما شما را دعا میکنم که هر روزتان پر بارتر از روز دیگر باشد . و در آخر میخواهم بدانم در مورد شهر بوونات شیراز و کشف مقبره آن گزارشی دارید یا خیر ؟ درود

    شهریار؛ سلام بر شما، و سپاس از مهر و محبتتان، امیدوارم مجبور نباشم درباره این گونه موارد، دوباره مجبور به نوشتن گزارش شوم، در خصوص پرسش شما هم اطلاعات کاملی در این خصوص ندارم

  85. مهدی دین محمدی

    تلخی این نوشتار تا مدتها ،بلکن تا پایان عمر ،بماند با من
    ایکاش میشد از سرنوشت و نحوه و محل سکونت معاونت پژوهشی وقت سازمان میراث فرهنگی در دوره کشف غار و اقداماتشان! در قبال گزارشات متعدد اداره کل لرستان هم گزارش کاملی تهیه کرد که…قطعا اطلاع از مقدار و نحوه پاداش وطن فروشی ،بسی خواندنی است!!!!

    شهریار: گزارش خوذ را ارسال تا با نام خودتان بازنشر شود

  86. اکنون که این متن را میخوانم بیش از پیش دلم به حال وطن میسوزد ..فرزندان خوبی برای این وطن نبودیم چرا که مدیران و مسئولان دست پرورده ای این جامعه هستن …وا حسرتا

    شهریار: افسوس و هزار افسوس بر این جبر جغرافیایی

  87. سلام.
    این مطلبتون رو تازه دیدم و چقدر با حیرت و غصه خوندم. متاسفانه این روزها این قبیل غارتها در کشور شدت گرفته و حتی به مکانهای ثبت شده هم رحم نمی‌کنند. با سرعت و شدت داریم سقوط می‌کنیم…

    شهریار: سلام بر شما، من خودم هم افسوس می خورم

  88. حسن جلالی

    سلام خسته نباشید من دوسالی هست که باغم این غار آشنا شدم حکایت گفته ها ونوشته های شما این است که کلید صندوق را از ترس دزد به شاه دزد دادن است اون خلع هایی….. که در نوشته های شما بود
    کار نامردان بی مسئولیت هم بود گفته ی من این است اگر روز ی سر بلند کردین و دیدین که نامردان ایران را با خاک یکسان کرده اند فراموش نکنید که زمانی مردانی با خونشان به این خاک عیار بخشیدن

    شهریار: سلام بر شما

  89. باید خون گریه کرد بحال این ملک و مردمش

    شهریار: سلام بر شما

  90. وای بر ما….که از سیب زمینی هم بی رگ تر و بی غیرت تریم….. ایندگان در مورد ما نسل بی خود و بی هویت ..چه خواهد نگاشت….وای بر ما

    شهریار: سلام بر شما

  91. با درود و‌ادب
    ممنون میشم بفرمایید جام رو از کدوم کشور برگردوندن ب ایران؟
    و اینکه ب احتمال زیاد این جامی ک تحویل دادن فیک و‌ بدل هستش

  92. امید رضائی

    درود و سپاس بابت مطالب زیبا و کاملتون.
    میخواستم بدونم چطور میتونم یه اثر باستانی کم نظیر رو که بارها مورد اکتشاف غیرقانونی و البته بی توجهی اداره میراث فرهنگی قرار گرفته،معرفی کنم و کمکی کرده باشم برای حفاظت و ثبتش؟؟

    شهریار: سلام بر شما
    وقت خوش، لطفا مستندات خود را ارسال تا با نام خودتان بازنشر شود

  93. سلام.کاش این مطلب رو نمیخاندم.هروقت این چنین مطالبی را میخونم تا صبح خابم نمیبرد و حسرت میخودم ک کاری نمیتوانم بکنم.روزی نیست ک در ایران گنجی پیدا نشود و جایی مانند کلماکره غارت نشود.افسوس ک در سرزمینمان اینهمه گنج نهفته ولی هنوز فقر در کشورمان بیداد میکند.در همین پلدخترچقدر دفینه داریم حالا اوضا مردمش نگاه کنید. افسوس ک از ماست ک بر ماست
    میخاستم نشانی صفحه اینستاگرامتون رو بپرسم اگر ایرادی ندارد

    شهریار؛ سلام بر شما، افسوس که باید فقط افسوس بخوریم، آدرس همان سفرنویس safarnevis است.

  94. ابوذر سلاحورزی

    من بجه پلدختر هستم هر وقت یاد کلماکره میفتم بخدا قسم فقط اشک تو چشام جمع میشع شما اگه میخواهید ی خاطره داشته باشید برا ی عمرتون حتما بیایید سری به کلماکره بزنید
    پلدختر زنده است

    شهریار: سلام بر شما، حتما

  95. سلام من مشتاقانه خواندم
    اما جای بررسی بیشتر هنوز مانده که دقت لازم و کافی نشده و ابعاد خاص این حقیقت زنده را دوباره به گردش در بیاورد تا از کسانی که اطلاع کامل و کافی دارند استفاده کرد و حقایق آن را روشن کرد
    نه بعنوان بازرس و باز جویی بلکه به عنوان یک تحقیق درست حسابی ممنون از زحمات شما
    دیر رسیدم ولی می‌شود از دل خاک و کوه و غار مطالب مفیدی بدست آورد

    شهریار: سلام بر شما، آیا شما اطلاعات بیشتری دارید، بسم الله

  96. من دیشب یک مستند درمورد اکتشافات باستان شناسی لرستان دیدم که قسمتیش درمورد غار کلماکره بود، واقعا فک ام افتاد!!!! وقتی از تراژدی این غار باخبر شدم واقعا قلبم به درد اومد!
    خدا لعنت کنه کسایی که خیانت میکنن به دارایی های ملی ایران، از اون چوپان گرفته تا بقیه غارتگران رو….
    مقاله شما عالی بود، زنده و پاینده باشید….

    شهریار: سلام و سپاس از مهربانی و محبت شما و به امید روزهای خوب برای سرزمین ایران

  97. با سلام جناب شهریار
    بنده نویسنده هستم و در طی تحقیقاتی که در مورد غارهای مناطق جنوب و غربه به غارکلماکره و مطلب جامع شما برخورد کردم که برای من جای بسی تامل داشت. ممنون از این همه اطلاعات خوبی که نگارش کردین تا امثال منی که از قضایا بی خبریم از زاویه ی تازه ایی به این موضوع نگاه کنیم.
    در مورد اشیا باستانی و کتابی که در مطالبتون اشاره کردین سوالاتی داشتم و اگر لطف کنین به من ایمیل بفرستید ممنون شما خواهم بود.
    خداوند حامی قدم ، قلم و قلب شما باشد.

    شهریار؛ سلام و سپاس از مهربانی ومحبت شما

  98. سلام خسته نباشید من یه مقاله دارم مینویسم که نیاز به نمونه عکس های از ریتونهای موجود در غار کلماکره نیاز دارم شما میتونید که این عکسا رو در اختیار من بزارید ؟؟؟

  99. کاملا درسته. شهر ما .دو کیلومتر از خونه ما فاصله دارد. اتاق های زیر پل گنج هست . سر پادشاه . غار مردگان . غار کوکان ووووو ‌ هم یه اینها ب کنار . گنج سبز همان نفت سبز

    شهریار: سلام بر شما

  100. من در اواخر جنگ تا ۲ سال بعد در اون منطقه به عنوان افسر جزء سپاه حضور داشتم .یک هفته بعد از دستگیری این چوپان و کسب اطلاعات ، سپاه کلیه امور رو در دست گرفت و کلیه رفت و آمدها تا شعاع یک کیلومتری غار کنترل میشد و من هم جزو اون تعداد محدودی بودم که تا نزدیکهای غار میتونستم حضور داشته باشم،ولی شدیدا از حضور داخل غار منع شده بودیم و عده خیلی کمی حق ورود داشتن که همگی عمدتا درجه دار ارشد بودن،عده ای هم از تهران اومده بودن.جالبه اگر بلایای طبیعی به وقوع می پیوست غیر ممکن بود با اون سرعت خودشون رو به لرستان برسونن،چه برسه به منطقه دور افتاده ای مثل اونجا. یکی از شبها من بدور از توجه افراد زیر دستم و به بهانه ای، پنهانی به سمت غار رفتم(از نقطه روبر غار که دید کافی وجود داشت).با دوربین دو چشمی جهت دقت بیشتر به ورودی غار نگاه کردم و متوجه شدم تجهیزاتی آوردن و در حال خارج کردن اشیاء با ارزش غار هستن این رو از ابعاد و اندازه ها به راحتی میشد تشخیص داد.مثل تندیس ها،ظروفی شبیه به سینی،بشقاب و خیلی چیزهای دیگه .خوشبخاته با چراغ هایی که خودشون روشن کرده بودن جهت دید بهترشون،میشد اینها رو واضح دید.حتی اگر اشتباه نکنم ۲ یا ۳ باستان شناس که صبح ۲ روز قبل در شهر دیده بودم ، اونجا حضور داشتن و یکسری یادداشت برداری میکردن.شاید لیست اشیاء رو مینوشتن.دوربین عکاسی هم داشتن ولی من در اون مقطع ندیدم عکس گرفته باشن،شاید داخل غار عکسهاشون رو گرفته بودن.مراحل حمل و نقل این اشیا هم کاملا احمقانه و با عجله بود.تا جایی که من بالای غار رو چک کردم ، حداقل ۲ دستگاه خودروی نظامی بعلاوه ۲ دستگاه کامیون ارتشی حضور داشتن با نفراتی دیگه،سر جمع تا ۱۵ نفر رو بالای غار میشد دید.اشیا رو با کامیون منتقل کردن یا نه ، نمیدونم چون سریع برگشتم سر پستم که سربازها پیگیرم نباشن. هر چی هست این رو مطمئن باشید بخش عظیم این ثروت توسط حکومت به غارت رفته.مثل زمان انقلاب که بخشی از موزه ها رو همین حضرات غارت کردن و سر از فرانسه،لیبی،انگلیس و آمریکا در آوردن

    شهریار: سلام بر شما، اطمینان داریم روزهای خوب خواند رسید، سپاس از اشتراک شما

  101. حامد قره داغی

    ما به شما و شماها نیاز داریم تا از ریشه هایمان خبری برایمان برسد خیلی باشکوه بود گزارشتان درو بر وجدان شما،،، اگر ترسی از کارتان بود نگران نباشید چون به گفته خودتان دختر خانمتون شاهد سفر های شما بود و خدایی نکرده اگر شما خسته راه بودید دخترتان راهتان را ادامه خواهد داد مطمعنن

    شهریار؛ سلام و سپاس بی کران از انرژی مثبت شما، به امید ایرانی آزاد

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>