تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

مدرسه قصه های مجید Alliance آلیانس، اتحاد، دبیرستان شهید حلبیان …

مدرسه Alliance آلیانس، مدرسه اتحاد، مدرسه فرانسوی ها، مدرسه یهودیان، مدرسه قصه های مجید، دبیرستان شهید حلبیان یا هر اسم دیگری که داشته باشد، خاطره جمعی کودکان دهه 50 و 60 است که سادگی هایشان را در سریال قصه های مجید دنبال می کردند، خاطراتی که به زودی با تخریب مدرسه قصه های مجید، نابود می شود! به نظرم بهتر است کمی با پیشینه این مدارس آشنا شوید؛

پیشینه و تاریخچه مدرسه قصه های مجید (آلیانس، اتحاد):

اتحاد جهانی آلیانسAlliance Israélite Universelle
اتحاد جهانی آلیانسAlliance Israélite Universelle

الف) اتحاد جهانی آلیانس כל ישראל חברים  Alliance Israélite Universelle  بنیادی است خیریه که در سال ۱۸۶۰م توسط آدولف کرمیو Adolphe Crémieux برای محافظت از یهودیان تمامی دنیا با هدف؛ خودکفایی یهودیان از طریق آموزش و پرورش و شعار؛ “تمامی قوم اسراییل دارای وظیفه برای حمایت از دیگر یهودیان است” در پاریس تشکیل شد. اولین مدرسه آلیانس در سال ۱۸۶۲م  در مراکش افتتاح و به سرعت تعداد این مدارس بالغ بر 100 عدد شد.
ب) آدولف کرمیو در ۱۲ ژوئیه ۱۸۷۳م (21 تیر 1252خ) با ناصرالدین شاه، که در سفر فرانسه بود، دیدار و شاه با تاسیس مدارس آلیانس در ایران موافقت کرد. اما این مساله با مخالفت شدید علمای شیعه و مردم در ایران مواجه گردید و موضوع منتفی شد.

آدولف کرمیو cremieux adolph
آدولف کرمیو cremieux adolph

نکته اول) می گویند؛ در جلسه کریمو با ناصرالدین شاه، موضوع شکل گیری دودمان قاجار به وسیله یک یهودی زاده به نام حاج ابراهیم کلانتر مطرح شده بود تا ناصرالدین شاه با ایجاد مدارس موافقت کند. بیشتر بخوانید… (البته برخی معتقدند شکل گیری دودمان پهلوی نیز کار یهودیان است!)
ج) در نهایت امر، توافقنامه نهایی بین ایران و آلیانس (نماینده مسیو ژوزف­ کازس) در 14 ژوئیه ۱۸۹۸م (23تیر 1277خ) در زمان مظفرالدین شاه امضاء و ایران مسئول تامین محل ساخت مدرسه آلیانس شد و اولین مدرسه آلیانس در تهران و به ترتیب مدارس دیگری در همدان، اصفهان، سنندج، شیراز، نهاوند، کرمانشاه، گلپایگان، بیجار، یزد، کاشان و … برپا شد.
نکته ویژه) این مدارس در ایران با نام اتحاد شروع به فعالیت کرد، مدرسه ای که باعث اتحاد یهودیان شده بود اما به دلیل تفاوتهای فرهنگی شدید بین یهودیان اشکنازی و یهودیان ایرانی و همچنین تاکید شدید مدارس آلیانس بر ارزشهای غربی، اهمیت ندادن به فقه یهود (با هدف آماده سازی یهودیان برای زندگی در جامعه غیر یهودی)، آموزش به زبان فرانسه، نه زبان عبری یا فارسی و … باعث شد، خانواده یهودیان احساس کنند فرزندانشان از ریشه های یهودیت و حتی ایرانی جدا شده اند، پس در سال 1300خ و به قوانین نظام آموزشی واحد در ایران در زمان رضاخان، تغییرات بسیاری در مدارس ایجاد و مدارس آلیانس از سازمان آلیانس فرانسه منفک و توسط سازمانهای یهودی آمریکایی و البته با زبان فارسی و با نامهای جدید؛ مدارس ملی اتحاد، وحدت ملی و … اداره شدند.

دبیرستان اتحاد یا Alliance Israélite Universelle
دبیرستان اتحاد یا Alliance Israélite Universelle

نکته دوم) به دلیل سطح علمی بالای مدارس، مشاهیر زیادی جزو دانش آموختگان مدارس اتحاد (آلیانس) بودند، مثل؛ ابوالحسن صدیقی، میرزاده عشقی، جواد بدیع زاده، محمد قزوینی، حاج علی رزم آرا، حاج حسین آقا ملک، عبدالحسن آذرنگ، احمد علی سپهر، غلامحسین صدیقی، ابراهیم حشمت، علی محمد حیدریان، علی اردلان، منوچهر طبری، ساموئل رهبر، امیرمهدی بلیغ، عیسی بهنام، احمد بیرشک، احمد پارسا، جواد هدایتی، ابوالقاسم سحاب، نصرالله فلسفی، محمد قزوینی، مشیر همایون شهردار، ادوارد ژوزف، رضا کمال، ذبیح الله منصوری، توران میرهادی، حبیب یغمایی، احسان یار شاطر، محمد قاضی، ابراهیم یاهیلد، گیتی برخوردار، شکرالله برآوریان، سلیمان ساسون، حسین علاء، جهانشاه صالح، نظام وفا، ربیع مشفق همدانی، حبیب الله القانیان، مجد الدین نصیری، احمد راد، محسن سهیلی خوانساری، مرتضی محجوبی، کاظم خان مژدهی و …..

کارنامه دانش آموختگان مدارس اتحاد آلیانس در سالهای دور
کارنامه دانش آموختگان مدارس اتحاد آلیانس در سالهای دور

د) بالاخره مدرسه آلیانس یا اتحاد شهر اصفهان در اول آگوست 1901م (10 مرداد 1280 ه خورشدی) به عنوان سومین مدرسه آلیانس با 220 شاگرد شروع به کار کرد. نکته آنکه مدرسه آلیانس یا اتحاد اصفهان با کمک یهودیان خیرخواه اصفهان و به مدیریت شخصی به نام خُرزوَق برپا شد و تنها مدیریت آن به عهده بنیاد آلیانس گذاشته شد.
مدرسه قصه های مجید (آلیانس، اتحاد، شهید حلبیان) آدرس استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان هاتف اصفهانی، خیابان مشیر (یخچال) جنب کوچه شریعتی
شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران: متاسفانه این اثر ثبت ملی نشده بود و پرونده در زمان تصدی دولت احمدی نژاد تهیه اما به دلیل برخی نواقص، این اثر ثبت نشده و برخی از منابع به اشتباه اعلام کرده بودند که این اثر ثبت شده، با کمک یکی از دوستان و همکاری جناب آقای دکتر نظری این اثر دیروز ثبت ملی شد.
تتمه نویس) حسب پیگیری های انجام شده مدرسه قصه های مجید با شماره 31777 در تاریخ 93/11/18 ثبت و با نامه شماره 932503/28436 مورخ 93/12/2 به تمامی مارجع ذی ربط ابلاغ شد.

 عکسی قدیمی از مدرسه قصه های مجید (اتحاد، آلیانس)
عکسی قدیمی از مدرسه قصه های مجید (اتحاد، آلیانس)

مختصات جغرافیایی ، آب و هوا ، نقشه و … مدرسه قصه های مجید:  E 51″40’56.46      N 32″39’46.88
ارتفاع مدرسه قصه های مجید (آلیانس، اتحاد، شهید حلبیان) از سطح دریا : 1573 متر

مهدی باقربیگی (بازیگر قصه های مجید)
مهدی باقربیگی (بازیگر قصه های مجید)

نامهای دیگر: مدرسه Alliance، مدرسه آلیانس، مدرسه اتحاد، مدرسه فرانسوی ها، مدرسه یهودیان، مدرسه قصه های مجید، دبیرستان شهید حلبیان
الف) Alliance در زبان فرانسه به معنی اتحاد است و نام بنیاد اتحاد جهانی آلیانس AIU بنیادی که توسط یک فرد فرانسوی برای یهودیان بنا شده بود.
ب) سریال قصه های مجید کیومرث پوراحمد در این مدرسه برداشت شده بود.
ج) شهید حلبیان از دانش آموختگان این مدرسه بود که برای دفاع از خاک وطن جان داد.
نکته سوم) اسم مدارس آلیانس دخترانه اتفاق نام گذاری شد (اتفاق در زبان عربی به معنی اتحاد است)
نکته چهارم) مدرسه ای به نام  اتحاديه در سال 1285خ به سرپرستي عبدالوهاب خوشنويس در محله گلبهار اصفهان تاسيس و سپس به محله ي نيم آورد رفت و مدت شش سال داير بود.

مدرسه قصه های مجید (اتحاد، آلیانس)
مدرسه قصه های مجید (اتحاد، آلیانس)

* روزنامه کیهان در مقاله ای مدارس اتحاد را فراموشخانه و لژ فرانسوی نامیده و مدعی شده ميرزا ابراهيم خان صحاف از دانش آموختگان این مدارس است در حالی که صحاف در زمان ایجاد مدارس اتحاد در تهران 45 ساله بوده!
دوران و بانی اثر مدرسه قصه های مجید: خیرخواهان و نیکوکاران یهودی به مدیریت آقای خُرزوَق و در دوران قاجار
امکان بازدید مدرسه قصه های مجید: در روزهای اداری هفته با هماهنگی قبلی امکان پذیر است، اما به دلیل مخروبه بودن توصیه نمی شود.
مشخصات و معماری مدرسه قصه های مجید (آلیانس، اتحاد)؛

سر در دبیرستان شهید حلبیان (قصه های مجید)
سر در دبیرستان شهید حلبیان (قصه های مجید)

مدرسه قصه های مجید در زمینی به مساحت 4500 متر بنا شده  و سردر آجری مدرسه در خیابان یخچال قرار دارد، سردری که از دوران پهلوی به یادگار مانده و کاشی کاری آن در زیر تابلوی جدید پنهان شده است، البته جای شکرش باقی است که کاشی کاری پهلوی آن تخریب نشده است. مدرسه قصه های مجید یا دبیرستان اتحاد اصفهان دو قسمت داشته؛ دست راست پسرانه و دست چپ دخترانه که هر کدام دو طبقه بود. طبقه اول برای کلاس های ابتدایی و طبقه دوم برای کلاس های متوسطه هفتم تا نهم . که بعدها قمست دخترانه تخریب شد.
بنای شرقی باقی مانده در حال حاضر از سه قسمت تشکیل شده؛ جنوبی، میانی و شمالی … بنای جنوبی مدرسه قصه های مجید؛ بنایی است به ارتفاع 9.5 متر در دو طبقه که در هر طبقه آن 5 کلاس قرار دارد و راه پله آن در قسمت شمالی است و ایوان آن با 14 ستون و سرستون های گچی تزئین شده است.

بخش جنوبی و میانی ساختمان مدرسه قصه های مجید
بخش جنوبی و میانی ساختمان مدرسه قصه های مجید – عکس تمیزی

بنای میانی مدرسه قصه های مجید ؛ بنایی است به طول 14 متر که در حال حاضر یک طبقه است و قسمت پشتی آن کاملا ویران شده، این بنا قبلا دو طبقه بوده و طبقه زیرین سالن غذاخوری و طبقه فوقانی سالن کنفرانس مدرسه اتحاد بوده که ایوان آن دارای 6 ستون سنگی قاجاری منحصر به فرد می باشد. ستونها با نقوشی از حضرت داوود در میان پرندگان و حضرت موسی با تبرزین و نقوش حیوانی و … حجاری شده است.

ستونهای قاجاری مدرسه قصه های مجید
ستونهای قاجاری مدرسه قصه های مجید – عکس تمیزی

این حجاری ها عمل حاج محمد هاشم حجار معروف به هنرمند (متوفی 1344خ و مدفون در تکیه شهشهانی تخت فولاد اصفهان) بوده.

امضاء ستونهای قاجاری مدرسه قصه های مجید
امضاء ستونهای قاجاری مدرسه قصه های مجید – عکس تمیزی

ستونهای میانی هر دو دارای امضاء هستند و هر کدام به یک شکل، یکی عمل هاشم حجار 1344ق و دیگری؛ هاشم ، ارتفاع این ستونها هر کدام 4.70 سانتی متر است. بنای شمالی مدرسه قصه های مجید؛ این عمارت دقیقا قرینه عمارت جنوبی است و دفتر مدیر مدرسه و یک کنیسه برای یهودیان در آن قرار دارد.

کنیسه اتحاد واقع در مدرسه قصه های مجید
کنیسه اتحاد واقع در مدرسه قصه های مجید – عکس تمیزی

نکته پنجم) مدارس اتحاد (آلیانس) هنگام اعیاد یهودیان تعطیل می شده و نکته دیگر آنکه قبل از ساخت مدرسه اتحاد، در سالهای 1875م (1254خ) چند آموزگار پروتستان مذهب، عهده دار تدریس یهودیان بودند و دومین مدرسه یهودیان در سال 1899م (1278خ) در اصفهان توسط یک پروتستان به نام نورالله دائر شده بود. البته مدارسی که توسط غربیان در اصفهان اداره می شد، فراوان بودند؛ مثل مدارس؛ ستاره صبح، اسقف، ادب، مالیه، سعدی و …

عکس هوایی مدرسه قصه های مجید
عکس هوایی مدرسه قصه های مجید

می گویند؛ طبق وقف نامه اتحاد جهانی آلیانس اگر تعـداد دانـش‌آمـوزان کلیمـی بـه 25 نفـر رسیـد، مدرسه می‌بایست هم چنان به آن ها اختصاص داشته باشد و در غیر این صورت، مسلمانان به شرط این که مدرسه را به عنوان یک مکان آموزشی حفظ کنند، می‌توانند از مدرسه اتحاد استفاده کنند. لازم به ذکر است در مدارس اتحاد (آلیانس) پوشاک و خوراک رایگان بوده.
ته نویس1) متاسفانه به دلیل قرار گرفتن مدرسه در یک نقطه تجاری، در آستانه تخریب است و این اثر در آستانه تخریب بود، خیلی تلاش کردم تا مدرسه ثبت و احیاء شود، به زودی خبرهای بیشتری خواهید خواند.
ته نویس2) در سال 1996 یک کتاب 350 صفحه ای تحت عنوان “تجلیل بنیانگذاران اتحاد جهانی آلیانس”  توسط سیمون زارع، منظم به تصاویر تاریخی دانش آموختگان مدرسه اتحاد ایران منتشر شده است. اگر کسی نسخه ای دارد، چند روزی به امانت می خواهم.
ته نویس3) این گزارش را تقدیم می کنم به دوست عزیز و بزرگوارم آقای مهدی تمیزی که کمک های فراوانی برای تهیه این گزارش به حقیر کردند و باز هم تقدیم می کنم به همه دشمنانم که در این چند روز زحمات فراوانی برای بستن این سایت و عدم برگزاری تور کهن گردی (بازدید از اسکلت 7000 ساله) برداشتند! خسته نباشید.

خبرها و روزنویسهای دیگر سفرنویس درباره مدرسه قصه های مجید:
مدرسه قصه های مجید و من! 1393/11/19
مدرسه قصه های مجید بالاخره ثبت ملی شد!1393/11/19
مدرسه قصه های مجید ثبت شده دنبال ساخت و ساز آن نباشید!! 1394/3/27
فراموشی اتحاد خبرگزاری ایمنا. 1397/12/29
منابع و سرچشمه ها درخصوص مدرسه قصه های مجید:
ناقوس مسخ و نفرين، نگاهي به ماهيت سينماي پيش از انقلاب اسلامي، نويسنده: پژمان كريمي روزنامه كيهان، شماره 20810 به تاريخ 9/4/93، صفحه 8
مکاتبة وزارت فرهنگ به اداره کل کارگزینی درخصوص تغییر نام مدارس اتحاد، شماره نامه 3255، 24/1/27
آلیانس، پوشش فعاليت صهيونيستها در ايران (تارنمای دوران، پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران)
مجموعه مقالات پژوهه صهیونیت(کتاب دوم)، نویسنده؛ محمد احمدی، مرکز مطالعات فلسطین
مدارس کلیمیان و نظام نوین آموزش ملی در ایران، نویسندگان؛ نورالدین نعمتی  و مظهر ادوای
مدرسه محتضر قصه های مجید، شیرین مستغاثی، روزنامه اصفهان زیبا، 22 مهر 1397
سواد مراسلۀ معارف اصفهان به دایرۀ تعلیمات عمومی، نمرۀ 91، 22 ثور 1300، اسناد آ
تخریب بنای تاریخی مدرسه آلیانس اصفهان، تارنمای محبت نیوز
سواد مراسلۀ اداره معارف اصفهان به وزارت معارف، نمره 91، 22 ثور 1305
نخستین مدارس اروپایی در ایران، ایلمیرا دادور (دانشیار دانشگاه تهران)
مدارس نوين دراصفهان ازآغاز تا امروز، نويسنده: عبدالمهدي رجايي
دفترچه مدرسه آلیانس فرانسه در طهران (1304). چاپ مدرسه مذکور
کتاب یهودیان ایران در قرن نوزدهم، نوشته David Yeroushalmi
کتاب زندگی یهودیان در جنوب ایران، نوشته Lawrence Loeb
کتاب کارنامه‌ فرهنگی فرنـگی در ایران، نویسنده هما ناطق
کلیمیان اصفهان و مسأله وقف ، ماهنامه میراث جاویدان
گفتگوی www.7dorim.com با شکرالله برآوریان
کتاب تاریخ یهودیان ایران، نوشته حبیب لوی
مدرسه آلیانس تارنمای 7dorim.com
اتحادیه جهانی آلیانس، دانشنامه ایرانیکا
دفترچۀ مدرسه آلیانس فرانسه در طهران
کتاب سایه های سرو؛ پژوهش مهدی تمیزی
اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. مريم قرائي

    درود بر شما جناب شهريار. گزارش جامعي بود. به اميد مرمت و باززنده سازي اين مدرسه و اختصاص كاربري مناسب آموزشي و فرهنگي به آن

    حفاظت از بناهاي تاريخي متعلق به هر دين و مذهبي حمايت از فرهنگ و تاريخ ايرانه،و آرزوي همه مون روزگار بهتر براي بافتهاي تاريخي و بناهاي ارزشمند كشورمون

    برقرار باشين

    شهریار: سلام بر شما و سپاس از مهرتان، امیدوارم چنین اتفاق مثبتی برای مدرسه قصه های مجید شکل بگیرد.

  2. درود جناب شهریار
    باز هم تخریب!
    ان شاءالله گزارش خوب شما رو به فال نیک بگیرند و همتی کنند و مانع تخریب بشن

    خدا قوت

    شهریار: سپاس از مهرتان، امیدوارم شرایط احیای مدرسه قصه های مجید مهیا شود

  3. ممنون از دقت نظر شما … يك ايميل زدم لطفا مطالعه نمايد …

    ضمنا مطلب بسيار خوبي بود …. چقدر خاطره داريم از اين مدرسه ….

    شهریار: سلام، ایمیل شمارا خواندم، امیدورام این مدرسه حفظ شود

    1. مریم صابری

      درود جناب شهریاری
      ممنون از دقت نظر شما
      از اطلاعاتتان با توجه به وقایع روز بسیار سپاسگزارم.
      از خبر تخریب میراثی که از گذشتگان بیادگار داریم متاسفم.

      شهریار ؛ سلام بر شما، به روزهای روشن امیدواریم

  4. سلام
    مرسی از این گزارش خوب.
    این مدرسه الان زیر نظر آموزش پرورشه یا اوقاف؟

    شهریار: سلام ، این مدرسه در حال حاضر به عنوان بهره بردار ، در اختیار آموزش و پرورش است و ارتباطی با اوقاف ندارد

  5. درود بر جناب شهریار
    بوی اصفهان به مشامم خورد شاخکهایم تکان خوردند.
    ممنون از گزارش جامعتون من صدبار از کوچه یخچال گذشته ام نمی دونستم مدرسۀ حلبیان در کوچۀ یخچال هست.دلیل تخریب بنا برای چی هست؟ حتم دارم تخریب به خاطر ساخت مجتمع های تجاری می باشه چون اون کوچه معدن مجتمع های تجاری و لوازم برقی و خانگی هست شاید هم برای پارکینگهای چند طبقه بخواد استفاده بشه. هر دلیلی داشته باشه بسیار عمل بی رحمانه ایه و ضعف مدیریتی رو تو شهر خودم نشون می ده و واقعا متاسفم.
    راستی جناب شهریار اسم دانشکدۀ هنرهای تجسمی ما واقع در سنگتراشها هم مدرسۀ فرانسویها هست. خواستم بدونم با این مدرسه آلیانس هم ارتباطی داره؟ جایی نوشته بود مدرسۀ فرانسویها در سنگتراشها همون ستاره صبحه.
    انشالا بلا و دشمنی از شما و وبسایتتون دور باشه.
    ممنونم از شما و خسته نباشید

    شهریار: سلام بر شما: سلام بر شما و سپاس از مهرتان

    درخصوص یخچال، درست می فرمائید ، خ یخچال شبیه خ امین حضور تهران است و بوری لوازم خانگی ، دقیقا در ضلع شرقی مدرسه ساخت و سازی در حال انجام است و یک پاساژ در حال ساخت، بعید نیست به زودی سراغ این مدرسه هم بیاییند.

    به نظر من فعلا موضوع عدم اطلاع رسانی کافی هست، چون قبلا در خبرها درج کرده بودند که ندرسه قصه های مجید ثبت ملی شده که این خبر کذب محض بوده و … بهترین راه حل کوتاه مدت ، اطلاع رسانی زیاد درباره مدرسه قصه های مجید است تا برنامه های میان مدت و بلند مدت جواب دهد

    درخصوص دانشکده ، خیر ارتباطی تا آنجا که من می دانم با آلیانس ندارد، اما دوست عزیز من و همشهری گرامی شما ، اطلاعات ذی قیمتی درباره این دانشکده دارد، آقای مهدی تمیزی، با ایشان در ارتباط باشید.

    باز هم سپاس از مهرتان

  6. من فکر می کردم از نظر قانونی نمی شه مدرسه رو تغییر کاربری داد

    شهریار: قانون و عرف و ارتباط و پول و پارتی و …. همه با هم تاثیر دارند، قانون به تنهایی در ایارن معنایی ندارد

  7. آقا شهریار عزیز خسته نباشید
    آقا دو نفر مثل شما آدم پیگیر و دقیق تو تاریخ این مملکت بود خیلی از مکانها و وقایع تاریخی به دست فراموشی سپرده نمی شدن. ما مردم فراموشکاری هستیم آدمهایی مثل شما برای تاریخ نگاری مملکت غنیمتن.

    خدا قوت

    شهریار: سپاس از مهر شما، اگر نگاه و انرژی مثبت شما دوستان نبود، مطمئن باشید کاری پیش نمی رفت، سپاس از محبتتان و نگاه شما به سفرنویس

  8. پویا نیکجو

    درود بر آقای شهریار گرامی

    از خواندن این مطلب بسیار لذت بردم

    شادآب باشید

    ارادتمند

    پویا نیکجو

    شهریار: سلام و سپاس از محبتی به سفرنویس دارید

  9. دروود،

    بسیار لذت بردم، عجب ستون هایی! چه زیر و رویی شدیم!

    شهریار: سلام بر شما لیدر بزرگ، آقا از تور 30تیر چه خبر، راستی این زیر و رو !!! کمی بو دار بود!

    1. عرض ارادت، نه آقا چه لیدری چه هدری، جای برترین راهنمای گردشگری تهران در 30 تیر گردی ما واقعاً خالی بود 🙂

      شهریار: آقا اختیار دارید، دوست داشتیم در رکاب شما بودیم

  10. پس تخریبش نمی کنند، مورد بی توجهی قرار گرفته.خب با این همه مانور رو اسم قصه های مجید از خود مجید که الان عضو شورای شهر کمک گرفته شه

    شهریار: از ایشان کمک گرفته شده، چرا تمرین خواندن نمی کنند بعضی ها!

  11. سلام
    ممنون برای این گزارش بسیار جالب بود..راستی من هنوز نتونستم وارد اینستا بشما…

    شهریار: سلام ، این چند روز تعطیلی باهاش ور رفتم و وارد شدم و کارهایی کردم، اشکالات را بگویید

  12. وقتی با یسری نفهم طرفیم که این دسته گل ها رو به آب میدن دیگه فاتحه آثار تاریخی رو باید خوند
    پارکینگ هتل عباسی و بخشی از بازار اصفهان شب گذشته در آتش سوخت. علت این حادثه، آتش‌سوزی یکی از خودروهای حامل مواد آتش‌بازی بوده است.
    به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نورافشانی در محدوده خیابان چهارباغ عباسی به مناسبت ۲۲ بهمن در حال برگزاری بود که یک خودرو در نزدیکی هتل عباسی اصفهان و در جوار بازار هنر آتش گرفت، از آنجا که این خودرو حامل مواد آتش بازی و نورافشانی بوده، در جوار هتل عباسی دچار حریق شده و آتش ناشی از آن به درخت‌های پشت هتل عباسی نیز آسیب رسانده است.
    در این رابطه بیشتر بخوانید.

    شهریار: سلام، چه بگویم!!

  13. گزارش جالب و جامعی بود.اگر برایتان مقدور است از لوکیشن سایر آثار خاطره انگیز سینمایی و تلویزیونی و وضعیت فعلی آنها نیز گزارش تهیه کنید.از کاربران همین سایت هم می توانید کمک بگیرید.
    جدیداً گونه ای مستندسازی در فضای مجازی باب شده که تصاویر قدیم و جدید لوکیشن فیلمهای سینمایی را در کنار هم قرار داده و با هم مقایسه می کنند.یک نمونه که مربوط به فیلم کلاسیک stand by me می شود را به عنوان مثال می آورم.

    شهریار: سپاس از پیشنهاد شما، منتظر معرفی لوکیشن از طرف دوستان هستم تا وضعیت فعلی آن را بازگو کنم.

    1. منظور بنده از همکاری کار بران این بود که به عنوان مثال یک نفر از بچه های جنوب چند تا فیلم یا عکس از لوکیشن فیلم “ناخدا خورشید” که در بندر کُنگ قرار دارد، بگیرد و در اختیار شما قرار دهد.طبق همان روشی که در فیلم stand by me آمده.بدین شکل زحمات شما هم کمتر خواهد شد.در هر حال اگر عکسی از خانه ی بی بی قصه های مجید یا مکانهای دیگر گرفته اید لطف کنید و در سایت قرار دهید.

      شهریار: سپاس از همفکری شما بزرگوار، دوست عزیز، آیا شما تصویری از لوکیشنی قدیمی دارید یا خیر؟؟

  14. درود بر شما جناب شهریار
    مطلب بسیار آموزنده و جالبی بود.امیدوارم که این بنای ارزشمند و تاریخی تخریب نشه و هرچه زودتر احیا شه.به امید روزی که هیچ کدام از آثار تاریخی این مرز و بوم مورد کم لطفی و بی توجهی مسئولین قرار نگیره.

    شهریار: درود بر شما بزرگوار و سپاس از آرزوی شما، امیدورام چنین روزی را ببینم

  15. این گزارش واقعا به درد من خورد. یکی از این مدارس تو محل ما هست و من هیشه به این فکر می کردم که داستان این مدرسه ی خالی که ستاره ی داوود روی تمام پنجره هاشه چیه، یکی از معما های زندگیم حل شد:))
    خیلی خیلی ممنون از گزارش خوبتون

    شهریار: سلام و درود
    سپاس از وقتی که برای خواندن گزارش مدارس تاریخ یاتحادیه گذاشتید، شما در کدام شهر ساکن هستید و کدام مدرسه اتحاد را دیده اید، منتظر اطلاعات بیشتری در این خصوص هستم
    سپاس از همراهی شما

  16. سلام
    گزارشتون خیلی کامل بود خسته نباشید
    اما حیفه واقعا چرا خاطراتو حفظ نمیکنن؟!

    شهریار: سلام، تمام تلاش خودم را دارم می کنم ، تا بتونم این اثر را حفظ کنم

  17. سلام .کاش امکان برگزاری تور قبرستان ممنوعه رو فراهم میکردید
    با تشکر

    شهریار؛ سلام بر شما، این تور در روز پانزدهم اسفند ماه برگزار می شود

  18. گزارش مبسوطی از مدرسه ارائه دادید که جای تقدیر داره و متاسفم برای دشمنانتون با اون کارهاشون

    شهریار: سپاس از مهر و دلگرمی شما

  19. بهاره خطیری

    درود و ادب بر شما
    سر زدن به سایت سفرنویس همیشه برام پر از هیجان و جذابیته…
    سپاس از گزارش کاملتون
    دست مریزاد
    شاد باشید و پایدار

    شهریار: سلام بر شما، و سپاس از مهرتان نسبت به سفرنویس، و سپاس دوباره از نگاه شما

  20. سوگند رهگذر

    مثل همیشه عالی بود. لذت بردم جناب شهریار.آرزومند کوری چشم دشمنانتون هستیم

    شهریار: سلام و سپاس از شما، من برعکس شما ، امیدوارم چشمهایشان باز باشد و ببینند و و بعد اندیشه کنند و بعد هر کاری خواستند بکنند

  21. سلام
    باد نوروز آمد و درهای بستان کرده باز

    گل جهانی را به روی خویش خندان کرده باز

    غنچه بهر صد درم گل را به زندان کرده بود

    زر بداد آن گه صبا و قفل زندان کرده باز

    نوروزتان خجسته و روزگارتان بر مدار

    گزارش های شما همیشه جالب و خواندنی هستند و همیشه اینجا چیزی برای آموختن پیدا می‌شود

    شهریار: سلام و سپاس از آرزوهای خوب شما

  22. به نظر شما هیچ نیت شری پشت افکار آلیانس نبوده و هرچه بوده فقط حس انسان دوستی و … قرار داشته؟

    شهریار: آیا شما مستندات مکتوبی به غیر از این دارید! اگر لطف کنید ، سپاس گزار خواهم شد

  23. درود بر شما
    فرا رسیدن نوروز باستانی ، یادآور شکوه ایران و یگانه یادگار جمشید جم بر همه ایرانیان پاک پندار ، راست گفتار و نیک کردار خجسته باد. [گل]
    برایتان سالی همراه با موفقیت و سلامتی آرزومندم.

    شهریار: سلام و سپاس از پیام تبریک شما

  24. با سلام و عرض ادب

    گزارش جامعی بود.ای کاش به این چنین بناهایی با این قدمت تاریخی توجه بیشتری بشود تا تاریخ گذشته ما..حداقل تاریخ دهه 50 و 60 که ما جزئی از ان هستیم به فراموشی سپرده نشود.

    شهریار: درود بر شما، هر ایرانی می تواند ، خودش نگهبان چنین آثاری باشد، اگر اثری اینچنینی سراغ دارید اعلام تا در مقدمات ثبت و رسیدگی و … مهیا شود

  25. سفرنویس گرامی
    با درود و خسته نباشید
    نوروزتان فرخنده باد. قرار است در «انسان‌شناسی و فرهنگ» به عنوان پربیننده‌ترین وب‌سایت علمی ایران، ویژه‌نامه‌ای برای سفرنامه‌های نوروزی منتشر کنیم. اگر سفرنامه نوروزی‌ای دارید که منتشر نشده باشد، خوشحال می‌شویم سفرنامه شما هم در این ویژه‌نامه باشد. همچنین اگر صلاح می‌دانید از دوستانی که اهل سفرنامه‌نویسی هستند هم برای این ویژه‌نامه دعوت به عمل آورید. این هم لینک مطلب در وب‌سایت:
    http://anthropology.ir/node/27679
    البته فرمت پیشنهادی در آنجا برای دوستانی است که نمی‌دانند چگونه سفرنامه بنویسند نه امثال شما که سبک و سیاق ویژه خود را دارید.
    سپاس بیکران

    شهریار: سلام بر شما، در سفرنویس اطلاع رسانی شد. ایام به کام

  26. با کمی تاخیر عید باستانی نوروز را به شما شاد باش می گویم .سالی شاد همراه با سلامتی برای شما آرزومند …

    شهریار: سپاس از مهرتان، نوروز بر شما همایون

  27. پیشنهاد میکنم جهت دریافت چرایی وهمچنین آشنایی با دنیای پرندگان وهمچنین با توجه به علاقه تان برای برگزاری تورهای خاص چند برنامه آشنایی با پرندگان تهران وباشگاه ها ویا سایتهای پروازی تهران هم داشته باشید یک روز جمعه به یاد ماندنی ومفرح خواهد بود شاید شما هم پرواز کردید وقدم به دنیای پرندگان گذاشتید

    شهریار: یا کمال میل ، علاقمند به برگزاری و همکاری مشترک هستم

  28. یادداشت قبلی درباره سوالتان درباره نام وبلاگ که برایتان غریب بود واین یادداشت هم درباره مطلب فعلی :
    در دهه گذشته برخی فیلمهای سینمایی اجتماعی تماشاگر پسند بر اساس موضوعات خاص ومخاطب شناسی قبلی ساخته شده اند که پس ازاکران ونمایش با استقبال قشری از همان مخاطبان مواجه شده اند ازجمله در امریکا و بعد هم عده ای امده اند تورهایی بر اساس داستان همان فیلمها وقرار دادن مخاطب در قالب یک تورمشابه فیلمنامه وقصه فیلم برگزار مینمایند یعنی مخاطب را می برند در قالب شخصیتهای فیلم واونو حتی الامکان در لوکیشنها وداستانهای فیلم قرار میدن ..از طرف دیگه خود همین لوکیشنها هم گاها بصورت یک مکان دیدنی ومقصد های خاص برخی تورهای گردشگری محسوب میشود مثل لوکیشنهای فیلم میلیونر زاغه نشین و…ولی کاش میشد یک برنامه جانبی مثل همین بازدید مدرسه با حضور برخی از همون شخصیتها در مدرسه شکل بگیره که در بسته تورهای اصفهان برای علاقه مندانش جهت خاطره بازی برگزار بشه ویا نمایشگاهیی از کتابهای معروف کودک ونوجوان مثل اثار همین هوشنگ مرادی کرمانی جهت اشنایی و معرفی ادبیات داستانی کودک ونوجوان معرفی بشه بماند اینکه اصفهان چندین نوبت هم میزبان جشنواره فیلم های کودک ونوجوان بوده … ولی ما عادت کرده ایم از گردشگری فقط در ودیوار تاریخی را نشانمان بدهند که مثلا چی بودیم والان چی شدیم وبیشتر افسوس گردشگران را بدنبال دارد یا غرور کاذب که مثلا ما چنان پیشینه ای داریم ولی اگر بگویند الان چه داریم متاسفانه چنته امان بدجوری خالیست نه از این بابت که نداریم داریم ولی عرضه استفاده وارائه انرا نداریم

    شهریار: سلام و سپاس از پاسخگویی شما، غالب تورهای سفرنویس هم به دنبال خلق چنین فضاهای است. به امید سعادت دیدار و همراهی شما

  29. محمدرضا شفیعی

    سلام….
    من8سال پیش تو این مدرسه درس خوندم و تمام این ساختمون رو گشتم… وقتی که از کلاس اخراجم میکردن میرفتم تو اون قسمت متروکه و خیره میشدم به ستون ها و معماری ساختمون که ناگهان با سوت اقای ناظممون سریع میومدم پایین…. شنبه ها سرصف که بودیم میدیدم که همشهری های یهودیمون میرفتن توی یکی از کلاسها که کنیسه اش کرده بودند برای عبادت….
    وووووااااااااایییییییی که چه زود گذشت…..
    ممنون که منو بردین به گذشته های خوبم…
    براتون ارزوی موفقیت میکنم…
    شادباشید

    شهریار: سلام بر شما، از اینکه نوستالوژی گذشته را برای شما زنده کردم خرسندم، سپاس از پیام شما

  30. ابراهیم فرمانی

    سلام
    ضمن تشکر خدمتون عارضم که درتلاشم برای تهیه مستندی درمورد مدرسه آلیانس در همدان که بخشی از اون هم درمورد این مدرسه در کل کشور هستش اگر اطلاعات و منابعی رو بهم معرفی کنید و در تحقیق جامع این مستند و مدرسه کمکم کنید لطف بزرگی در حق من و شخصیت این مدرسه ی مهم کردید
    شمارم رو خدمتون میدم که اگه امکانش باشه ارتباط راحت تر برقرار بشود
    مرسی
    090132……
    ابراهیم فرمانی کارگردان سینما

    شهریار: سلام برشما، خدا قوت، پاسخ خدمت شما ایمیل شد.

  31. ميلاد بوداقي

    سلام مرسي از مطلب زيباتون. عكس هايي از خونه بي بي و مجيد دارين ؟ ادرس اينيستاگرامتون رو بزاريد. من : miladfarsish

    شهریار: سلام بر شما، عکسهایی قدیمی بله، در اینستاگرام هم با آی دی سفرنویس در خدمت شما هستم

  32. میشه منابعی که برای نوشتن این گزارش از آنها استفاده شده اند رو ذکر کنید؟ ممنون میشم

    شهریار: در انتها قید شده

    1. من سوالم رو درست مطرح نکردم. توضیحات معماری که ذکر شده در این مقاله به صورت خاص در کدوم یکی از منابع ذکر شدند. ممنون

  33. عرض سلام و احترام
    من دانشجوی کارشناسی ارشد معماری هستم
    دانشگاه آزاد اصفهان
    به واسطه یکی از استاد هایم که در میراث فرهنگی و بهسازی اصفهان هستند میخواستم یک طرح مرمتی و احیا برای مدرسه الیانس ارائه بدهم
    ممنون میشم به بنده کمک کنید و منابع کتاب هایی رو به بنده معرفی کنید

    شهریار: سلام بر شما، اطلاعات و تمام منابع در انتها ذکر شده است

  34. رضا ختار

    دبستان همبستگی یا (اتحاد) بیجار کردستان در سال ۱۳۰۰شمسی ساخته شده بود و براساس گفته های یهودیان بیجار هزینه ساخت دبستان را خودشان گرداوری کرده و ساخته بودند، در مورد زمین ان که ایا دولت داده بود یا خودشان خریده بودند من چیزی نشیده ام، اما زمین بزرگی بود به وسعت تقریبی ۶۰ متر در ۴۰ متر که بخش بزرگ ان باغ بود و در سال ۱۳۳۴ به خاطر خیابان کشی نیمی از ان ویران شد ولی دبستان تا سال ۱۳۴۷ که هنوز چند خانواده ی یهودی در بیجار مانده بودند باز بود. شمار یهودیان بیجار تا پیش از کوچ انان به اسراییل ۵۰۰ نفر بوده است.

    شهریار؛ سلام و سپاس از اطلاات ارزشمند شما، مهربانی کردید

  35. سلام خسته نباشید
    من دیروز از کنار این مدرسه گذشتم و برای اولین بار دیدمش و چقدر از وجودش ذوق زده شدم ولی متاسفانه چیزی که باعث ناراحتیم شد بنری بود که روی دیوار مدرسه زده بودند و روی اون نوشته بوند این مکان به فروش می رسد?
    انگار قرار۶ به زودی شاهد تخریب این بنا باشیم

    شهریار: سلام بر شما، تصویر پلاکارد فروش را ارسال می کنید لطفا

  36. مریم مختاری

    درود و سپاس فراوان جناب آقای شهریار
    خیلی ممنون برای پست این مطلب. برای من استفاده از اطلاعات وب سایت شما و شرکت کردن در تورها در این سفرم به ایران بسیار ارزشمند است. امیدوارم همیشه پایدار باشید و در این راه موفق باشید.

    شهریار: سلام و سپاس از مهربانی و محبت شما

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>