تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

خانه و باغ اتحادیه

آدرس خانه و باغ اتحادیه : استان تهران ، شهر تهران ، میدان امام خمینی ، خیابان لاله زار ، انتهای بن بست اتحایه ، پلاک 12 (راه وردی دوم ؛ خیابان فردوسی ، انتهای بن بست هنر ، پلاک 6)
شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران: 12057 تاریخ ثبت ۱۳۸۴/۰۴/۱۲ ه خورشیدی
مختصات جغرافیایی ، آب و هوا ، نقشه خانه و باغ اتحادیه و … :  E 51″25’17.26   N 35″41’27.54
ارتفاع از سطح دریا
:  1169 متر
دوران و بانی اثر : امین السلطان ، رحیم اتحادیه و ناصر تقوایی – قاجاری (ناصرالدین شاه) تا پهلوی دوم
نامهای دیگر : خانه و باغ امین السلطان ، خانه و باغ اتحادیه ، خانه دایی جان ناپلئون

تصویر و عکس سردر خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
سردر زیبای خانه و باغ اتحادیه (از سمت خیابان لاله زار)

پیرامون نام (وجه تسمیه) : محمد ابراهیم ، آبدارچی و دواب (چهارپادار) ناصرالدین شاه بود که بعدها به امین السلطان ملقب شد و در لاله زار تهران باغ هایی را ابتیاع و خانه ای نیز در آن احداث نمود که بعدها پسر دومش میرزا علی اصغر خان امین السلطان که صدراعظم (ناصرالدین شاه ، مظفرالدین شاه و محمدشاه) بود در آن باغ ساکن شد ، امین السلطان دوم بعدها به صاحب جمع ، امین الملک، اتابک اعظم و … ملقب که پس از ترور به دست عباس صراف قسمتی از باغ و خانه مورد اشاره را در سال 1295 به رحیم اتحادیه تبریزی که مالک املاک جلالیه (دانشگاه تهران فعلی) فروخته و مابقی در طول زمان تبدیل به مغازه ، سینما و … شد و در نهایت امر خانه اتحادیه پس از مرگ رحیم اتحادیه در سال 1313 به دست وراث آن افتاد. لازم به ذکر است خانه و باغ اتحادیه در سال 1353 (پس از 3 ماه مرمت)‌ به محل فیلم برداری سریال دایی جان ناپلئون (نوشته ایرج پزشکزاد) و کارگردانی ناصر تقوایی تبدیل شد.

تصویر و عکس هوایی خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
عکس هوایی خانه و باغ اتحادیه (سال 1386) سرسبز و زنده

امکان بازدید : در حال حاضر به هیچ وجه (جهت بازدید و شرکت در تور ویژه لاله زار ثبت نام کنید)
خانه و باغ اتحادیه در فیسبوک: https://www.facebook.com/KhanehEtehadieh

تصویر و عکس خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
باغ اتحادیه در حال خشک شدن

پیشینه و مشخصات : خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان) در نقشه حاجی نجم الدین قابل مشاهده است. در جلد سوم کتاب تهران و از قول حاج حسین مساحت باغ و خانه امین السلطان به شرح ذیل بوده :
الف) مساحت حیاط و باغ بیرونی 5991 ذرع و 11 گره (مساحت خانه و باغ اتحادیه در حال حاضر 8710 مترمربع می باشد)
ب) منضمات :‌ زمین عکاسخانه 45 ذرع ، زمین کتابخانه 396 ذرع ، زمین عمارت حوضخانه 963 ذرع و 12 گره ، زمین جلو خان ….

تصویر و عکس آجر کاری اسلیمی سردر خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
آجر کاری اسلیمی سردر خانه اتحادیه

مهمترین و زیباترین بخش خانه سر در آجری آن (ورودی از سمت خیابان لاله زار) است ، قرنیز زیبایی در بخش فوقانی سر در و ستون توکار نیم گرد در دو طرف ورودی ، همراه با پیش کرده تزیینی با استفاده از آجر تراش دار در دور تا دور قوس بالای در ، نقش سمت ورودی با نقش آجر کاری حصیری جفت جفت ، قاب مربوطه به اسماء جلاله ، قوس مغولی برگشته در محل چراغ دان (که در حال حاضر به صورت غیر اصولی پرشده) با نقوش اسلیمی که دو اژدها را نشان می دهد و … از تزئینات جالب توجه خانه و باغ اتحادیه هستند. علاوه بر آن قوس در ورودی نیز به چشم می خورد این قوس بسیار شکیل و همانند قوسهای هندی و مغولی است با این تفاوت که انعطاف آن کمتر از حد معمول قوسهای هندی و مغولی می باشد.

تصویر و عکس قاب اسماء جلاله خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
قاب اسماء جلاله خانه امین السلطان

ابتدا قرار بود تنها سر در خانه اتحادیه ثبت ملی شود اما بعد به این نتیجه رسیدند که عمارتهای داخل باغ هم ثبت ملی شود و این ثبت ملی بهانه ای شد برای در دسترس نبودن آن !

تصویر و عکس آجر کاری سردر خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
آجر کاری سردر خانه اتحادیه

پس از کلی رایزنی و هماهنگی در نهایت امر توانستم در شهریور ماه از این سر در زیبا داخل خانه شده و دیده هایم را با شما به اشتراک بگذارم ، اولین چیزی که در بدو ورود دیده می شد یک سگ بود و متاسفانه ترس از این سگ تا آخر بازدید با من همراه ، نکته جالب آنکه در وسط برنامه متوجه شدم چند سگ دیگر نیز در خانه دایی جان ناپلئون با من همراه بوده اند!! و مورد دیگر عدم رسیدگی به خانه و باغ اتحادیه بود که متاسفانه نه شوکت و شکوه دوران قاجاری را داشت و نه سرزندگی و شادی زمان فیلم برداری سریال دایی جان ناپلئون و متاسفانه درختان آن خشک شده و یا در حال خشک شدن بودند.

تصویر و عکس خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
باغ خشک شده غربی (از خیایان فردوسی)

با ورود به داخل خانه اتحادیه اولین بنایی که جلب توجه می کند بنای کوچک ولی بسیار شکیل و زیبا در سمت راست (شمال شرقی باغ) است. در بالای ورودی آن به طول 2 متر مقرنس کاری بسیار زیبایی با بهره گیری از گچ به چشم می خورد ، مقرنس کاری چهار کاسه ای بود دارای 2 آویز نسبتا بلند، اگر چه آویزهای متعدد دیگری در این قسمت به چشم می خورد ولی اغلب آنها در یک اندازه و هماهنگ ساخته شده بود . از داخل این عمارت نتوانستیم بازدید کنیم ، اول آنکه افرادی در آن عمارت زندگی می کردند و دوم آنکه سگ مورد اشاره روبروی در انتظار ما را می کشید!! (البته متاسفانه این مقرنس زیبا در حال تخریب بود)

تصویر و عکس مقرنس کاری خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
مقرنس کاری عمارت اول خانه اتحادیه

بعد از عمارت مقرنس کاری شده به یک درب فلزی که دو ستون سنگی زیبا در 2 طرف آن خودنمایی می کرد برخوردم که ما را به محوطه ای زیبا رهنمون می کرد ، ساختمانی 2 اشکوبه که درب اشکوب اول قفل و راه دسترسی به طبقه دوم با گیاه خاردار نسترن بسته شده بود ، به هر مصیبتی بود به طبقه دوم رفتیم ، آنجا پر بود از وسایل ادیت و صدابرداری که از زمان فیلم برداری سریال دایی جان ناپلئون در آن باقی مانده بود.

تصویر و عکس گلهای نسترن و گلیسرین خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
گلهای نسترن و گلیسرین سردر عمارت دوم

از عمارت دوم که بیرون آمدیم به عمارت سوم و زیباترین عمارت مجموعه که در مرکز و شمال باغ اتحادیه به صورت L شکل قرار داشت رسیدیم ، عمارتی که حوضی زیبا در روبروی آن بود و تمام سردرهای آن با استفاده از گچ بری همراه با گل و بوته تزئین شده بود ( حیف که این گچ بری ها به علت عدم رسیدگی و گذشت زمان در حال فروریختن بود) در 2 طرف پنجره ها و درها ستونها با شیار قاشقی جلب توجه می کرد. در بخش های زیرین دیوار انواع مختلف آجرچینی همانند پرکلاغی ، جناغی ، خفته راست و … به چشم می خورد. علاوه بر آن سر ستونهای زیبایی در نماسازی آن وجود دارد و راه پله ای سنگی و فرتوت با 2 ستون در کنار ، ما را به داخل فرا می خواند …. وای وقتی داخل عمارت سوم خانه اتحادیه می شوی نفس در گلویت حبس می شود …..

تصویر و عکس راه پله ورودی عمارت سوم خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
راه پله ورودی عمارت سوم خانه اتحادیه

خانه پر بود از وسایل و ادواتی که از 40سال قبل در آنجا گذاشته و رها شده بود ، از شیشه ها و بوکسهای شراب سفید شاتو رضاییه تا تابلو معروف سریال دایی جان ناپلئون «افراد حزب ملیون با کمال افتخار جشن میلاد شاهنشاه معظم را برپا می دارند» تا روزنامه ها و مجلات دهه 30 و 40 ، قفلها و کمدهای قدیمی ، کاشی کاری های کف عمارت ، شومینه زیبا و خلاصه هر چیزی که فکرش را نمی کنید می دیدید ، از کف و دیوار عمارت سوم ، نگاهمان به گچبری زیبا و فوق العاده سقف برگردانده شده بود و محو آن بودیم که …

تصویر و عکس داخل عمارت سوم خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
داخل عمارت سوم خانه دایی جان ناپلئون (خاطره ها موج می زند)

زمان را داشتیم از دست می دادیم ، از عمارت سوم خارج شدیم و با گردش به سمت جنوب خانه و باغ اتحادیه و درست در مرکز باغ ، عمارتی 2 اشکوبه دیگری با پوشش شیروانی نمایان بود ، عمارت چهارم از لحاظ تزئینات و نماسازی در حد پایین تری از عمارتهای قبلی قرار داشت و می توان گفت به غیر از چند ستون و سرستون و قوس بالای پنجره و همچنین یک سگ سفید خشن!! که اجازه ورود به عمارت را به ما نمی داد ، چیز دیگری ندیدم!!

تصویر و عکس شیشه های شراب شاتو رضاییه در عمارت سوم خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
شیشه های شراب شاتو رضاییه در عمارت سوم خانه دایی جان ناپلئون

فی مابین عمارت سوم و چهارم عمارتی مخروبه قرار داشت که می گویند ؛ قدیمی ترین بخش خانه و متعلق به زمان امین امین السلطان است. تنها چیزی که از عمارت قابل مشاهده بود دیوارها ، گچبری ها ، تاقچه ها و شومینه که شکوه یک خانه قاجاری را به رخ می کشید. البته در عکسهای هوایی سال 1325 این عمارت پابرجا بوده است. دوستی می گفت این عمارت به جوانان حزب توده اجاره داده شده بود و در قیام 28 مرداد در آتش سوزانده شد!!!

تصویر و عکس عمارت مخروبه خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
عمارت مخروبه خانه امین :.7-لسلطان

نتیجه : پس از ثبت خانه و باغ اتحادیه در سال 1384 قیمت ملک 4 میلیارد و 900 میلیون تومان کارشناسی شد که وراث اتحادیه با تخفیف 500 میلیونی راضی به فروش شدند اما پول نقد می خواستند ، سازمان میراث از این خرید منصرف و شهرداری تهران با خرید به صورت تهاتری موافقت کرد اما مالکین خانه و باغ اتحادیه خواستار پول نقد بودند. خلاصه در نهایت امر مالکین به دنبال خروج ملک از لیست آثار ملی شدند که با حکم دیوان عدالت اداری موفق به این کار گردیدند … قیمت ملک درحال حاضر حدود 17 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است که بعید است حتی شهرداری متمول تهران نیز آن را خریداری کند. البته چند باری بر روی تلکس خبرگزاری ها خبری مبنی بر توافق با مالک جهت تبدیل خانه و باغ اتحادیه به دانشکده سینما آمده بود که بعدها ، خبر تکذیب شد!!

نکته 1: می خواستم ریزبینانه تر باشد ، اما طولانی می شد به همین دلیل برخی موارد حذف شد.
نکته 2: سرکار خانم منصوره اتحادیه نوه رحیم اتحادیه از استاد تاریخ دانشگاه تهران است.

تصاویر و عکسهای خانه و باغ اتحادیه (دایی جان ناپلئون)

تصویر و عکس آجر کاری حصیری و چراغ دان سردر خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
آجر کاری حصیری و چراغ دان سردر خانه اتحادیه
تصویر و عکس سردر خانه و باغ اتحادیه از خیابان فردوسی(امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
سردر خانه و باغ اتحادیه از خیابان فردوسی
تصویر و عکس ستون نیم گرد خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
ستون نیم گرد خانه دایی جان ناپلئون
تصویر و عکس تابلوی داخل عمارت با مضمون :افراد حزب ملیون با کمال افتخار جشن میلاد شاهنشاه معظم را برپا می دارند خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
تابلوی داخل عمارت با مضمون: افراد حزب ملیون …
تصویر و عکس گچبری های خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
گچبری های خانه و باغ اتحادیه
تصویر و عکس گچبری های خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
گچبری های خانه و باغ اتحادیه
تصویر و عکس گچبری های و ستون های قاشقی خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
گچبری های و ستون های قاشقی
تصویر و عکس گچبری های خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
گچبری های خانه امین السلطان
تصویر و عکس یکی از سگهای خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
یکی از سگهایی که اجازه بازدید را از ما گرفت
تصویر و عکس شومینه عمارت مخروبه خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
شومینه عمارت مخروبه خانه امین السلطان
تصویر و عکس دیوارهای گچبری شده عمارت مخروبه خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
دیوارهای گچبری شده درحال تخریب
تصویر و عکس بادگیرهای عمارت مخروبه خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
بادگیرهای عمارت مخروبه خانه و باغ اتحادیه
تصویر و عکس ستونهای سنگی رها شده خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
ستونهای سنگی رها شده
تصویر و عکس خانه و باغ اتحادیه (امین السلطان ، دایی جان ناپلئون)
زیرزمین خانه دایی جان ناپلئون و خاطرات عشقولانه

منابع و سرچشمه ها درخصوص خانه و باغ اتحادیه

1- گزارش آقای سلیمی موید ، کارشناس اسناد ثبتی ملی ایران در سازمان میراث فرهنگی و …

2- کتاب تهران خانم سیما کوبان، جلد سوم ، مقاله سید عبدالله انوار

3- مقاله سرانجامی برای باغ اتحادیه و نوار بناهای فرسوده تهران روی خط پارگی، سمیرا نیکبخت، هفته نامه تعطیلات نو

4- مقاله خانه دایی جان ناپلئون پاساژ می شود ، هفته نامه هتل ، شماره 32 شهریور 1390

5- مقاله علی اصغر خان اتابک اعظم امین السلطان ، فرهاد رستمی ، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

6- مقاله آیا انگلیسی ها از توطئه چینی دست کشیده اند؟ یکشنبه 14 اسفند 1384 روزنامه همشهری

7- کتاب تهران قدیم ، جعفر شهری

8- تحلیل روانشناختی رمان دایی جان ناپلئون (تارنمای روز آنلاین -91/07/12)

9- چند روایت از «دایی جان ناپلئون» تقوایی– نصرت کریمی (تارنمای تاریخ ایرانی)

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. اقا جاو منزل نومبارک باشه.هم مجازی هم واقعی.چند وقتی بود که می ترسيدم به وب شما سر بزنم چون هميشه ازقبرستان وگورستان سر در می اوردم.ببخيدبادست خالی اومديم.خلِی خوشگله،مبارک باشه .هم اين خونه هم اون خونه.خيلي وقته سري به ما نميزنيد.منتظرم

    شهریار: از لطفتان ممنونم ، اختیار دارید ، ما که در خبرنامه شما هم عضو هستیم

  2. وای که چقدر لذت بردم و چقدرررر اطلاعات تازه داشت این مطلب. دستت درست.
    راستی … غیر اون «سگ» چند تایی سگ دیگه …!!!! منظورت «سگ» بود دیگه :)) در ضمنآقا بیکاری هی شراب شراب میکنی و تازه عکس هم میذاری؟
    این آقایون که به فکر تعمیر و نگهداری و مرمت نیستند که … تو هم هی بگو تا خدای نکرده رگ غیرت بعضی از دانشجوها!!! بزنه بیرون و با همان بهانه ی همیشگی که «کار، کار انگلیساست» پاشند و بعد از تسخیر شجاعانه ی سفارت انگلیس، اینجا رو هم بزنند و خراب تر کنند و برند …. نگو آقا … ترا خدا هی نگو شراب!!!؟
    بازم ممنون … موفق و پیروز باشید … درود و دو صد بدرود
    ارادتمند حمید

    شهریار: نه آقا منظورم فقط سگ بود …

  3. با درود بر شهریار عزیز ، بسیار دیدنی بود.هرچند به گمانم تا چند سال دیگر اثری از این بناها باقی نباشد این آثار بخشی از تاریخ ماست.موفق باشید.

    شهریار: وظیفه ماست که اطلاع رسانی کنیم

  4. شهريار خان جان سلام و وب سايتت مبارك.خيلي خوش رنگ و لعابه و البته مثل هميشه پر مغز و نغز. كاش ميشد اينها رو كمي و تنها كمي بيشتر هواداري كرد و به نتيجه رسوندشون.ميشه كرور كرور از اينها پول درآورد.كاش صاحبانشون كه مثلا استاد دانشگاه هستند اينو ميفهميدند. كاش

    شهریار: البته سرکار خانم دکتر اتحادیه سهم خود را به دیگر وراث فروخته اند

  5. سلام
    به به بسیار عالی شدهمبارک باشه ولی خداییش ما خیلی صبر کردیما ولی ارزششو داشت…گزارش بسیار مفید و جالبی بود….موفق باشی.

    شهریار: از لطفتان ممنون

    1. حیف و چقدر صدحیف این عمارت زیبا اگر در هر جای دنیا قرار داشت الان دراین وضع و حال قرار نداشت مطمئنا تا چندسال آینده نشانی ازاین عمارت زیبا باقی نخواهدماند

  6. نگین آذر

    آقا مبارکا باشه ، مبارکا باشه
    وسوسه کردی منم شروع کنم دوباره به نوشتن

    شهریار: بعید می دانم شما دیگر دست به کیبورد شوید

  7. سهیلا حیدری

    سلام
    ممنون از ایمیل تون
    میتونم بپرسم تعطیلات عید امسال را سفر خواهید رفت؟و اگر جوابتان مثبت بود به کجا؟
    (آیا به مدخلهایمان ارتباط دارد تا به شما زحمت بدهیم)

    شهریار‌: شاید سیستان

  8. سلام ودرود شهریار عزیز
    بابت خونه مجازی جدید تبریک میگم امیدوارم عشق به میهن و تاریخ کشورمون همواره تو وجودتون باقی بمونه وباعث خلق چنین نوشته های ارزشمندی بشه

    شهریار: سپاس ، به امید همسفر شدن با شما

  9. گزارش خوبی بود با اطلاعات عالی. ممنون شهریار عزیز
    امیدوارم که آخرش عاقبت بخیر بشه این عمارت… 🙂

    شهریار :‌به این امید نوشتم

    1. سوسن ریاحی دهکردی.....

      با سلام شما را نمیشناسم…….ولی آمدم دنبال “خانه دایی جان ناپلئون ” : و مطالب شما را خواندم…..اولش تصاویرش …..منو خوشحال کرد……از اینکه……دنبالش آمده بودم خوشحال شدم……..ولی در ادامه …..که تخریب و نابودی ش را دیدم….دلم حسابی تنگ شد……..‌چندتا از این ها هست چند …..ین هزارتا…….و ……و …در خطر نابودی ……نابودی یک فرهنگ ……فرهنگ ایران زمین……گرچه فرهنگ…. ساخت و سازها نیست اما…… در هر حال ممنون از اطلاعات تون حداقل خوب ه که امسال شما هستین سالی پر از ……؟؟؟؟!!!!!! برایتان آرزومندم موفق باشید

      شهریار؛ سلام بر شما، به روزهای روشن و بهتر امیدواریم

  10. با درود خدمات دوست عزیز. به خاطر همه تلاش های ارزشمند تو تبریک می گویم امیدوارم که شاد و سلامت باشی.

    شهریار: سپاس و به امید همسفر شدن شهرزاد و دخترم نرگس

  11. سلام شهریار جان
    سرکار خانم دکتر اتحادیه سهم مالی و مادی این ارث را فروخته اند ولی هنوز از نظر معنوی (وارث بودن در اذهان و افکار ایرانیان) دارای سهمی هستند که می بایست در مرمت و نگهداری آن تلاش کنند از کنار کشیدن ایشان بسیار ناخرسندیم.

    شهریار: دقیقا به نکته قابل تاملی اشاره کردید سعی میکنم دقیقا کامنت شما را به سرکار خانم اتحادیه انتقال دهم

  12. سلام دوست عزیز
    اطلاع رسانی شما از طریق ایمیل به اینجانب مایه خوشحالی شد. بسیار از لطف شما ممنونم امیدوارم که بتوانم همسفر شما باشم. انشاءالله اگر عید برنامه ای داشتید همراهتان خواهم شد. بهروز و شاد باشید.

    شهریار: به امید همسفر شدن با شما دوست عزیز

  13. به خدا باعث شرمساريه تا كي بايد اين حرف و بزنيم بعد دم از فرهنگ و اين چيزا ميزنيم ، مگه بقيه چي دارن كه دو دستي چسبيدنش ، اون وقت ما تنها اثر لاله زارو به راحتي داريم از دست ميديم،به خدا براي كشور ما اين جور پول خرج كردن كاري نداره ،واسه كي دارم اينارو ميگم الان همه دارن با هم لج ميكنن…ميراث فرهنگي كيلو چنده ..تازه مگه اونا ميفهمن.

    شهریار: واقعا این وظیفه خود ماست

  14. سلام مثل همیشه عالی. عکس های اختصاصی شما هم عالی بود . نمی دونید من چقدر عاشق این عکس هایی هستم که افراد به دور از توجه صرف به بعد حرفه ای ، می گیرند. عکس داخل خانه دایی جان ناپلئون ، بطری شراب ، سردر عمارت دوم با گل نسترن و… عالی بودند.
    راستی پیشا پیش نوروز برای شما و خانواده عزیزتون مبارک.

    شهریار: دیروز آنجا بودم گل نسترن را بریده بودند !! سال خوبی برای شما آرزو می کنم

  15. سلام شهریار جان
    در ابتدا تبریک می گم راه اندازی وبسایتو. سایت زیباو وزینی است و مطالب بسیار خوب و تحسین برانگیز طبقه بندی شدن دیدار از خانه ی دایی جان ناپلئون برام جالب بود. کتابش رو تاحدی خوندم ولی فیلم رو ندیدم. ولی معرفی شما انگیزه خوبی برای رفتن به این مکان امیدارم سال آینده فرصت کنم در برنامه تهرانگردی همراه شماباشم

    شهریار: این افتخاری است که بتوانم در خدمت شما باشم

  16. آقا نوروز بر شما و خانواده بزرگوارتون نیز تبریک!
    خونه جدیدتون هم مبارک باشه ایشالله…

    شهریار: سپاس ، به امید همسفر شدن با شما بدون دوچرخه

  17. درود جناب شهریار
    بسیار بسیاز زیبا بود ، من خودم همیشه از دیدن خونه های قدیمی با هر معماری لذت می برم ، حتی از دین خونه خشتی های سی سخت ، که همیشه دوست داشتم بتونم کاری کنم که تبدیل به یه موزه بشه ، اما انگار …………… چه میشه کرد ، خاطرات رو خودمون داریم می کشیم
    سپاسگزارم

    شهریار: امیدوارم بتوانم تجربه دیدن خانه های خشتی سی سخت را داشته باشم

  18. با درود و فرخنده باد نوروز به شما و همه دوستان ایرانی ، نخست: لینک شما در لیکدونی وبلاگ من بنا به درخواستتان (سفرنویس) شد.دوم: لینکی که به بنده داده اید سراز جائی دیگر در می آورد و اگر مایل بودید آن را تصحیح بفرمائید. سوم: ورنوشت محمود دهقانی را هم تصحیح بفرمائید (روزنوشت های محمود دهقانی). اشتباهی تایپ فرموده اید (ورنوشت) کلی از این حادثه خندیدم. چهارم: اشتباه چاپی دیگر در (کومنتی) که برای من گذاشته اید هست. اصولا (سوء استفاده)بار منفی دارد. احتمالا منظور شما نهایت استفاده بوده است. پنجم : چیزی از این که فرموده اید از گزارش قزوین و … استفاده کرده اید دستگیرم نشد. مانا باشید.

    شهریار: تمامی موارد که فرمودید صحیح است و اصلاح شد. شاد باشید و مانا

  19. شهریار دستت درد نکند همه لینک ها را دیدم.کار دارد حرفه ای و خوب از آب در میاد. من بر این باورم با همین نظم این کار مورد علاقه ات را جلو ببر. اصولا آدم در حین کار و اشتباهات است که حسابی یاد می گیرد و کارکشته می شود. بدون تعارف خوب است. یکی از چیزهای خوب اینجور کارها صداقت است که شما دارید. دوم پشتکار که مطمئنم کم ندارید. اگر در آینده چیزی دیدم و به فکرم رسید مطمئنا در طبق اخلاص خواهم گذاشت. محمود

    شهریار:‌ از محبتتان ممنونم

  20. دوست خوبم شهريار عزيز. بسيار كامل و مفيد بود. به نظرم اگر به همين شكل ادامه دهيد سايت مرجع تهرانشناسي خواهيد بود. موفق باشيد.

    شهریار: امیدوارم ایرانشناسی خوبی شود تا تهران شناسی

  21. اجازه بدید از فرصت استفاده کنم و پیشاپیش آغاز سال ۷۰۳۴ میترایی آریایی، ۳۷۵۰ زرتشتی، ۲۵۷۱ شاهنشاهی و ۱۳۹۱ خورشیدی رو خدمت شما و خانواده ی محترم و همه ی هموطنان عزیز، تبریک عرض کنم.
    موفق و پیروز باشید … درود و دو صد بدرود
    ارادتمند حمید

    شهریار: سپاس از طلف و محبت شما

  22. سلام به شما
    مرسی از مطالب و عکسهای خوبتون
    پیشاپیش سال نورا به شما و خانوادۀ محترمتان تبریگ می گویم.

    شهریار:‌سپاس

  23. سال نو بر شما و خانواده محترم مبارك باد. هميشه شاداب و سفرنويس بمانيد.

    شهریار: سال نو شما هم مبارک

  24. سلام دوست گرامی
    تبریک بابت خونه جدیدتون، مطلبتون بسیار مفید و ارزنده بود ممنون بابت اطلاعاتی دقیقتون.
    فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران و یگانه یادگار جمشید
    جم بر همه ایرانیان پاک پندار، راست گفتار و نیک کردار خجسته باد.

    شهریار: سپاس فراوان

  25. سلام دوست عزیز
    امیدوارم سالی سرشار از موفقیت در پیش داشته باشید
    با بهترین آرزوها

    شهریار: سپاس از لطفتان

  26. درود شهریار عزیز و سال نو مبارک
    امیدوارم تعطیلات به شما خوش گذشته باشد .آدرس خانه جدید را ثبت کردم البته علت تعلل در این کار این بود که میخواستم مطالب قبلی شما را در ایرانگردی شهریار در فرصت مناسب بخوانم البته این کار را انجام خواهم داد .امیدوارم سالی پر از موفقیت پیش رو داشته باشید .در ضمن منتظر سفرنامه نوروزی شما هم هستیم

    شهریار: جای شما خالی بود ، سفر خوبی بود البته پر از معصومیت و محرومیت در استان سیستان

  27. سلام آقای شهریار عزیز ، سال نو مبارک
    مطلب خوبی بود ، در زمینه خانه جلال هم، منظور خانه سیمین است که هنوز ثبت نیست ، و گرنه جلال همان خانه واقع در خیام را دارد که میراث خریداری کرده و جزو فهرست آثار ملی است .
    آقا اگه دوست داشتی کانون رو هم به جمع دوستات اضافه کن . ممنون

    شهریار: سال نوی شما هم مبارک ، اگر در سفرنویس کلمه جلال را جستجو نمائید ، هر دو خانه جلال و سیمین ثبت ملی شده است ، حسب الامر کانون هم به لیست دوستان افزوده شد

  28. احسان

    باتشکر از کارزیبایی که انجام دادید. این امکان وجود دارد که مابتوانیم از خانه بازدید کنیم؟

    شهریار: بازدید از خانه و باغ اتحادیه به خاطر برخی از مشکلات تا حدودی غیر ممکن است اما در صورت لزوم می توانم در قالب برنامه گشت لاله زاردر یک پکیج کامل در خدمت شما باشم
    زمانبندي ، انتخاب بسته و يا طراحي تور مطابق با شرايط شما و دوستان محترمتان ، با توجه به تعداد نفرات گروه شما متفاوت است :
    حالت اول : تعداد بالاي 10 نفر (حداكثر 25 نفر)
    حالت دوم : تعداد كمتر از 10 نفر
    حالت سوم : تعداد كمتر از 5 نفر (حداقل 3 نفر)

  29. سلام بنده دیروز به خانه اتحادیه سرزدم مشغول تماشای سر در و ورودی خانه اتحادیه بودم که یه پیرزنی بیرون اومد همراه چند سگ هرچی از دهانش درومد به بنده و دوستم گفت به قدریبنده عصبیشدمکه میخواستم با 110 تماس بگیرم اما دوستم بنده رو منصرف کردن میخواستم بدونم این پیرسگ اونجا چه کاره است؟ لطفا جواب و توضیح کاملرو به ایمیلم ارسال بفرمایید و شما چه جوری تونستید با این تفاسیر حتی وارد باغ شوید!!!!! ممنون از شما

    شهریار:‌ بنیامین خان سلام ،
    فکر می کنم هنوز آرام نشدید چون کلی از کلمات را اشتباه و یا سر هم تایپ کردیدو از ادبیات مناسبی هم استفاده نکرده اید. حالا خودتان را بگذارید جای همان خانم مسن که روزانه چندین نفر برای بازدید از محل زندگیشان به آنجا مراجعه می کنند. راستی اگر منزل شما مکان دیدنی و یا موردی جالب توجه داشت اجازه می دادید هر روز و هر ساعت چندین نفر که اصلا نمی شناسیدشان به منزل شما وارد شوند ، آن خانم پیر در آنجا زندگی می کند!!!
    در هر صورت خوشحال می شوم هر زمان امر بفرمائید در خدمت شما هستم تا با گروه یا با دوستان خود از آنجا با کسب مجوز بازدید بفرمائید.

  30. بنیامین

    سلام استاد چرا جواب بنده رو ندادید و پیامم پاک شد 🙁

    شهریار: من کوچک شما هستم و شما استاد و سرور بنده ، هیچ نظری از این سایت حذف و پاک نمی شود ،‌حتی اگر بر خلاف میل بنده باشد. اما مطالب برای بازبینی قبل از انتشار عمومی نیازمند تایید است

  31. بنیامین

    استاد شهریار عزیز سلام بنده 21 سال سن دارم و مایه افتخار خود میدانم که وبلاگ بنده را استاد بزرگی همچون شما در لیست دوستان خود قرار داده اند می خواستم این نکته را هم خدمتتان عرض کنم ما فقط از سر در و ورودی زیبای خانه بازدید کردیم و هیچ وقت اجازه ی سرکشی به خانه را به خودمان ندادیم اما ناگهان درب عمارت باز شد و آن خانم که جای مادر بزرگ بنده و دوستم محسوب میشوند از ما به بدترین وجه ممکن پذیرایی کردند ما به احتساب آنکه این خانه به علت تعدد مالکان و فرسودگی قابل سکونت نیست و کسی در آنجا زندگی نمی کند مشتاق بازدید این خانه شدیم اما به هر حال خوب یا بد گذشت امروز هم با دوستان از مجموعه زیبای کاخ نیاوران بازدید کردیم و یک لحظه تصور کردیم شاید روزی خانه اتحادیه و لاله زار به همین زیبایی بوده ای کاش مردم خانه های تاریخی را همچون پدر بزرگها و مادر بزرگهای خود می پنداشتند افسوس… استاد از شما خواهش میکنم نظر خود را راجع به این سایت نیز اعلام بفرمایید shahryaranejavan.ir پس از ورود به سایت از پنل سمت راست وارد منطقه 12 شوید و نظر خود را در مورد این سایت نیزاعلام به فرمایید با تشکر پر حرفی بنده را به بزرگواری خود ببخشایید.

    شهریار: از آشنایی با شما خرسندم و امیدوارم ادامه داشته باشد. درخصوص سایت شهریاران جوان همان طور که اعلام کردید قسمت منطقه 12 آن باز نشد. البته من همان ابتدای راه اندازی سایت با آقای حسینی مشاور شهردار تهران در ارتباط با راه اندازی آن جلساتی داشتیم

  32. بنیامین

    استاد بنده شدیدا از تخریب خانه های تاریخی دلم میگیره چون تجربشو خودمون هم دشتیم پدرم تعریف میکنند خانه ی پدر بزرگ پدربزرگشان در محله بازار فقط وفقط بخاطر تقسیم ارث تخریب شد باوجود همه ی ارسی های زیباش و این قصه همچنان ادامه دارد

    شهریار
    : از این اتفاقات چه توسط اشخاص چه توسط دولت داستانی ادامه دار است

  33. بنیامین

    استاد وبلاگ رو به روز کردم تشریف بیارید

    شهریار: خدمت خواهم رسید

  34. ایران به انسان هایی چون شما نیاز داره,من می خواستم بگم خانه ی مینایی هم در شرف تخریب هست خانه ی ظهیر الدوله هم می خواد به پارکینگ تبدیل بشه در ضمن من جند بار به خانه ی دایی جان ناپائون رفتم ولی کسی در را برایم باز نکرد, من واقعا دلم می خواهد کاری برای این خانه ها بکنم حتی حاضرم تا آخر عمر در کنار کوچه ازشون نگهبانی کنم. می خواستم خواهش کنم اگر اطلاعات بیشتری از خانه های قدیمی در ایران و صاحبانشان دارید لطفا به من کمک کنید.

    شهریار: از اظهار لطف شما سپاس گزارم ، دقیقا بفرمایید در ارتباط با کدام خانه اطلاعات می خواهید تا در خدمت باشم

    1. خانه ی اتحادیه و خانه ی مینایی

      شهریار: نمی دانم می خواهید بازدید کنید یا اطلاعات می خواهید در خصوص خانه اتحادیه گزارشی کامل در اینجا درج شده و درخصوص خانه مینایی هم اطلاعات کافی در سایتها نوشه شده ، اما اگر می خواهید بازدید کنید ، خانه مینایی چون در حال حاضر در آن زندگی می کنند و … بازدید غیر ممکن است اما خانه اتحادیه ، همان طور که قولش را به شما دادم در قالب یک تور «مشروطه گردی» در خدمت شما خواهم بود

  35. من الان 11 آبان از خانه ی دایی جان ناپلئون آمدیم.ما دم در مشغول حرف زذن بودیم که خانمی با سگش ناگهان در را باز کرد.والا من که وصف این خانم رو در کامنت آقای بنیامین شنیده بودم می خواستم فرار کنم ولی درو باز کرد.جالبه این خانم بدون اینکه زنگ بزنیم اینقدر از دست ما عصبانی بود.می خواستم اگر میشه دقیقا کار این خانم رو بدونم

    شهریار: خوب وقتی شما پشت در می روید ، سگ های نگهبان شروع به پارس کردن می کنند و شاید این خانوم از این بابت نارحت بودند ، البته امروز یک سری به خانه می زنم و موضوع را دقیقا پرس و جو می کنم

  36. من هر چقدر پول لازم باشه میدم فقط منو ببرید خانه ی امین السلطان

    شهریار: به زودی در قالب یک تور «مشروطه گردی» از این خانه بازدید خواهیم داشت ، حتما شما را در جریان خواهم گذاشت

  37. با سلام
    ممنون از مطلب جالبتون.
    من دانشجوی مرمت بنا هستم و میخواستم پروژه طرح مرمت بنای این ترمم رو خانه اتحادیه بردارم.یک بار هم به همراه دوستم به این خونه سرزدیم اما هرچی در زدیم کسی جوابی نداد فقط صدای سگ(که توی متن بارها به نقش پررنگش اشاره کردین!) میومد.راهی میشناسید که ما بتونیم به این خونه راه پیدا کنیم؟

    شهریار
    : سلام ، به زودی برنامه لاله زار گردی دوباره اجرا خواهد شد تا دوستان علاقمند بتوانند از این بنا بازدید کنند

  38. با عرض سلام و خسته نباشید
    خیلی زحمت کشیده بودید وبرای تمام ارزشی که به تاریخ این مملک قائل هستید سپاسگزارم
    دیدن این آثار ولو اینکه به مخروبهای هم تبدیل شوند در رگ و ریشه ایرانی ما جنس تبلور پیدا میکند با تمام مصائب و مشکلاتی که ما دهه چلی ها گذراندیم هنوز تشنه بقایای گمشده تاریخی خودمان هستیم رنگ و جنس تاریخ محو نخواهد شد هنوز هم نم باران روی دیوارها ی منقوش شده و گچبری ها و نسترنها طراوات خاص خودش را دارد و لمس کردن این آثار خودت را در ان زمان و مکان میبینی و قسم میخورم غرور خاصی به ایرانی بودنم میکنم.
    برای تک تک عزیزانم ارزوی سربلندی و سعادت روزافزون دارم ودست شما را میبوسم
    شهرزاد 53 ساله از تهران

    شهریار: سپاس از اظهار لطف صمیمانه شما

  39. امیررضا

    آقا دمتون گرم.خیلی خیلی خسته نباشید.منو بردید به فیلم زیبای دایی جان.امیدوارم همیشه سالم و پر مطلب باشید.

    شهریار: سپاس ، با آروزی شادی و سلامتی برای شما

  40. يكي از ويژگي‌هاي منفي ما ايرانيان بي اعتنايي به ميراث گذشته‌مان است و اين سايت بخوبي آن‌را نشان مي‌دهد

    شهریار: سلام و سپاس از اظهار لطف صمیمانه شما

  41. مینا

    کوزه گر از کوزه شکسته آب می خوره . خانم منصوره اتحادیه که در دانشگاه تاریخ تدریس می کنه چرا خونه آبا و اجدادش در حال نابودی ؟؟؟ جای تعجب داره !!!!
    خودشون می تونن این بنای زیبا رو بازسازی کنن تبدیل به موزه کنن. اگر خانواده اتحادیه مسئله مادی براشون مهمه از همین موزه می تونن کلی درآمد داشته باشن.

    شهریار: خانم منصوره اتحادیه ، از خاندان اتحادیه هستند ، اما سهام دار این عمارت نیستند ، پس نقشی در این اتفاقات نمی توانند داشته باشند.
    درخصوص تبدیل آن به موزه ، اتفاقات فراوانی در این بین شکل گرفته که نمی شود گفت ، اما هزینه مرمت و نگهداری بالاست که در عهده خاندان نیست، ضمنا برخی از سهام ها نیز به غیر فروخته شده که باعث مشکل شده است

  42. چطور می تونم پلان و مقطع این بنا رو بدست بیارم؟؟

    شهریار: من در هیج جا پلانی از این خانه ندیدم و پیدا نکردم ، شاید باید خودم دست به کار شوم!

  43. سلام.سایتتون رو دیدم.بعد از مدتها شخصی رو پیدا کردم که مثل خودم قلبش برای باز زنده سازی لاله زار و خونه ی با ارزش اتحادیه میتپه.
    خیلی دلم میخواد منم عضوی از شماها باشم.
    من هر جمعه پاتوقم پیاده روی تو لاله زاره.علاقه دارم به این که از این به بعد با تور های شما لاله زار رو بهتر ببینم.

    شهریار: سلام و سپاس از شما و به امید دیدار و همراهی و همسفر شدن با شما در آینده ای نزدیک

  44. با سلام، جا داره اول از وب سایت خوبتون تشکر کنم، امروز عضو شدم و افسوس خوردم که چرا زودتر اقدام نکردم! متاسفانه تور لاله زار گردیتون رو از دست دادم.
    حقیقتا بخاطر پی گیری های مطالعاتی پایان نامه ام بود که با وب سایت شما آشنا شدم و خوشحال می شم با شما گفت و گویی در این زمینه داشته باشم. منتظر ایمیلتون هستم. با تشکر

    شهریار: سلام و سپاس از نگاه و مهر شما نسبت به تارنمای سفرنویس
    به امید دیدار

  45. ایمان خرمی

    تبریک به علی اتحادیه(پت پت)
    دیدم که راست می گفتی،یه کم تخفیف بدین به دولیت و پولدار شوووو خوب.
    تا ماهم پز شمارو پیش دوستامون بدیم:-)

    شهریار: سلام ، شما؟؟!!

  46. با سلام خدمت شما اقا شهریار من فقط یه چپز ذهنمو مشغول کرده اونم اینکه شما میگین هنوز وسایل صدابرداری سریال دای جان ناپلون اونجا بود مگه همچین چیزی میشه خوب چرا اونجا گذاشتند یعنی جا گذاشتند یکی هم اینکه اگه الان بری اونجا میشه دیدن کرد یا بلیطی چیزی داره ممنون میشم جوابامو کامل جواب بدین با تشکر من عاشق جاهای قدیمیم

    شهریار: سلام بر شما
    خیلی از دکورها ، وسایل و … در آنجا باقی مانده بود به رسم امانت، اولین بازدید از آن خانه و تهیه عکس و گزارش – در تارنمای سفرنویس- حدود سه سال پیش انجام شد و بعد از آن ، متاسفانه خیلی از وسایل برده شد یا ….!!!
    موضوع مهم این است که خانه بازدید عموم ندارد
    اما هنوز برخی از وسایل در آن نگهداری می شود

  47. شاهين

    سلام
    مشتاقانه منتظر تور مشروطه گردى شما هستيم
    اميدوارم دارالفنون هم باشه تاخاطرات دوران تحصيل زنده بشه
    ارادتمند: خلبان شاهين

    شهریار: سلام بر شما، به زودی مجوزها اخر و سعادت دیدار شما حاصل خواهد شد. به امید همسفری

  48. اقای شهریار بسیار عالی و جامع بود. سپاس
    در خواندن این مطلب فقط یک کلمه به ذهنم امد
    افسوس از اینهمه غفلت از تاریخ کشور

    شهریار: سپاس، واقعا همین طور است

  49. هادی راستی

    با سلام هادی راستی هستم از استان بوشهر. من فیلم دایی جان ناپلئون رو دیدم و اشتیاق زیادی به دیدن این خانه زیبا در من هست. البته پارسال از پشت در این خانه عکس گرفتم. نمی دونم امکان دیدن این خانه زیبا برای یک شخص عادی مثل من هم هست؟ سپاس

    شهریار: سلام و درود؛ بله امکان بازدید وجود دارد، در تورهای لاله زار گردی سفرنویس ثبت نام، تا در این خانه گشت بزنید و بازدید داشته باشید، به امید سعادت همراهی و دیدار شما

  50. هادی راستی

    شاد باشید.دوست عزیز زمان تور بطور حدودی کی هست.که برنامه ریزی داشته باشم . چون از جنوب کشور میام.سپاس از توجهتون.

    شهریار: سلامت باشید، در مرداد ماه

  51. محمد تعظیمی

    ُسلام
    مطالب از ویکی پدیا هم کامل تر بود . از تک تک عکس ها لذت بردم . بالاخره شهرداری به مبلغ 28 میلیارد خرید . امیدوارم با وفاداری به متریال و نقشه اولیه بازسازی شروع بشه و یک موزه زیبا از کار در بیاد .

    شهریار: سلام بر شما، سپاس از مهرتان، تلاشهای گروهی بسیاری برای این کار انجام شد

  52. کیوان

    اعصابم به هم ریخت
    من عاشق این سریال و فضای کلاسیکش هستم و حتی قسمتی از این سریال رو برای پایان نامهء لیسانس نمایش اجرا کردم
    قسمت پیدا کردن شوهر برای قمر.
    اشکم در اومد.
    این بنا باید مثل چشم ازش نگهداری میشد و تبدیل به موزه میشد و ازش جذب سرمایه میشد
    واقعا متأسفم که این اتفاق برای این باغ با شکوه و عمارتهای جمیلش افتاده.
    درکل گزارش خیلی خوبی بود
    فقط دوست داشتم از عمارت آقاجان و آلاچیق نسترن هم عکس تهیه میکردین

    شهریار؛ به روی چشم به زودی گزارش تکمیلی ارائه خواهد شد

  53. با تشکر از دوست عزیز باید بگم اقا ما ی همشهری داشتیم رفته بود از این عمارت عکس بگیره دیگه پیداش نشد پنداری دود شد رفت هوا ,غلط نکنم کار کار انگلیساس…

    شهریار؛ بازدید از این بنا بدون هماهنگی قبلی امکان پذیر نیست

  54. علی اتحادیه

    سلام ..لطفا کتاب سایه سار مهربانی را مطالعه کنید بیشتر با خاندان اتحادیه و املاک و کارهایی که برای تهران و ایران انجام دادن اشنا میشوید …تالیف خانم دکتر منصوره اتحادیه .انتشارات کتاب سیامک .

    شهریار: سلام بر شما، بله ، این کتاب را با امضاء بانو اتحادیه در کتابخانه ام دارم

    1. سلام، خیلی عالی، پس در صفحه ی شجره میتوانید پایین صفحه اسم بنده را ببینید.

      شهریار؛ سلام

  55. محمد حسین

    با سلام خدمت جناب شهریار خان
    بنده خودم از نوادگان امین السلطان هستم (البته از طرف مادر بزرگم) و بنده خیلی علاقه دارم خانه ی ایشان را بازدید کنم خواستم اگه بشه بگید که آیا خبر تبدیل باغ به موزه که جدیدا به بنده اطلاع داده شده موثق هست یا نه و اگر نیست چجوری میتونم از باغ بازدید کنم ؟
    ممنون میشم اگه جواب بدید

    شهریار: سلام بر شما
    عمارت در حال حضار در حال مرمت است و محیط کارگاهی است و امکان بازدید مهیا نیست

  56. باسلام. مدتی ست که خبر از مرمت خانه اتحادیه از گوشه و کنار شنیدم اما خبری از اینکه قابل بازدید برای عموم هست نتونستم پیدا کنم. با همین جستجوکردن ها به مطلب شما رسیدم . حالا سوالم از شما اینه که این خانه بازدید عموم دارد یا نه؟ متشکرم

    شهریار: سلام بر شما، در حال حاضر خیر، فعلا بازدید عمومی ندارد

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>