تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

گورستان ارامنه

گورستان ارامنه نامی که در سازمان میراث فرهنگی بر روی این اثر گذاشته اند، نامهای دیگری که بر روی این آرامستان است خودش دنیایی است؛ گورستان مسیحیان، گورستان امیر سلیمانه، گورستان اکبرآباد، گورستان دولاب، گورستان ارتودوکسها، گورستان کاتولیکها، گورستان آشوریها، گورستان لهستانیها،گورستان ارامنه کاتولیکها و …. این آخری ها هم یکی اسمش را گذاشت «لعنت آباد» !! من هم که اسمش را گذاشه بودم آرامستان یا قبرستان ممنوعه … همه اینها به کنار، حالا کنار هر کدام از اسامی به جای گورستان از کلمه قبرستان یا آرامستان استفاده کنید؛ مثلا؛ قبرستان دولاب، آرامستان لهستانیها و …
گورستان ارامنه
: آدرس استان تهران، شهر تهران، اتوبان شهید محلاتی (آهنگ)، خیابان دهم فرودین، میدان امام حسن، شمال خیابان پاسدار گمنام، فی مابین خیابان شهید رضایی تاجری از غرب، خیابان مستفیذ از شمال، املاک مسکونی از شرق و گلخانه های خیابان پاسدار گمنام از جنوب

تصویر پانارومای آرامستان ارامنه تهران
تصویر پانارومای آرامستان ارامنه تهران

شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران : 2688 تاریخ ثبت 17/03/1379 ه خورشیدی
مختصات جغرافیایی ، آب و هوا ، نقشه گورستان ارامنه و … :  E 51″28’12.41  N 35″40’33.78
ارتفاع از سطح دریا : 1163 متر

سنگ قبری با متون عربی در گورستان ارامنه
سنگ قبری با متون عربی در گورستان ارامنه

نامهای دیگر: گورستان لهستانیها، قبرستان اکبرآباد، قبرستان سلیمانه، قبرستان دولاب، قبرستان ارتودکسها، قبرستان کاتولیکها، قبرستان آشوری ها، قبرستان لعنت آباد، کفرستان و … (آرامستان)
امکان بازدید: به علت اینکه مالکیت آرامستان ارامنه متعلق به کشورهای روسیه، لهستان، فرانسه، ایتالیا و … بوده و کسب مجوز از تمامی سفارتخانه الزامی است و با توجه به اینکه تایید خلیفه گری های ارامنه، آشوری ها، ارتودکوسها و کاتولیکها نیز مورد نیاز است، بازدید از آرامستان کمی غیرممکن است. و اگر خواستید مجوز بگیرید به سایت آرامستان مراجعه و با سفارتخانه های مربوطه تماس برقرار کنید. شماره تماس و لینک تمامی سفارتها در اینجا درج شده است. www.DoulabCemetery.com

برای بازدید سهل تر می توانید, در برنامه ها و تورهای آرامستان گردی سفرنویس شرکت کنید.

پیرامون نام (وجه تسمیه) پیشینه و تاریخچه آرامستان دولاب  اولین تجمع ارامنه تهران در حاشیه حصار جنوبی شهر آن زمان یعنی جنوب بازار تهران بود ، که قدیمی ترین کلیسای شهر تهران نیز به نام کلیسای سورپ گورک در بازارچه قوام الدوله که در اواخر قاجار بنا شده و هنوز پابرجاست نشانه اجتماع ارامنه وقت بود و اولین گورستان (آرامستان) ارامنه نیز در همان محدوده بنا شده بود که بعدها تخریب و جزو بافت مسکونی شهر تهران شد ، بعد از آن دو گورستان (آرامستان) یکی در ونک که محل تجمع جدید ارامنه بود و دیگری در شرق تهران در سال 1315 ه خورشیدی راه اندازی شد.

تصویر و عکس هوایی گورستان ارامنه تهران در سال 1335
تصویر و عکس هوایی گورستان ارامنه تهران در سال 1335

بنا به نوشته اعتمادالسلطنه، در کتاب مرآت البلدان در سال 1137 و به دستور کریم خان زند، ارامنه سنگ تراش اصفهانی به تهران منتقل و در محله دولاب تهران ساکن شدند و این بهانه ای بود برای احداث گورستان ارامنه در شرق تهران. بعدها گورستان (آرامستان) ونک به دلیل ساخت ورزشگاه آرارات تخریب و برخی از سنگ قبرهای قیمتی آن به گورستان (آرامستان) دولاب انتقال داده شد البته مالکیت آرامستان ارامنه از آن دولت فرانسه بود که توسط سفارتخانه های فرانسه، ایتالیا و نماینده کلیسای کاتولیک رم در ایران خریداری شده بود.بخش مربوط به لهستان نیز توسط سفارت لهستان در ایران در سال 1943 خریداری شد.

تصویر و عکس هوایی گورستان ارامنه تهران در سال 1348
تصویر و عکس هوایی گورستان ارامنه تهران در سال 1348

مساحت کل گورستان 75000 متر مربع بوده که حدود 44000 متر مربع آن متعلق به ارامنه ، 14200 متر مربع آن متعلق به کاتولیکها، 3700 متر مربع متعلق به ارتودوکس ها و مابقی متعلق به آشوری های کلدانی است. نکته دیگر آنکه حدود 50% آرامستان کاتولیکها متعلق به لهستانیها و مابقی شامل قبرهای افراد فرانسوی، ایتالیایی، انگلیسی، چکی، آلمانی و … است.

نقشه و پلان گورستان ارامنه دولاب تهران
نقشه و پلان گورستان ارامنه دولاب تهران

در نقشه فوق، قسمتی که با شماره 1 نام گذاری شده متعلق به ارامنه گریگور (Armenian Gereorian) یا Գրիգոր Լուսավորիչ می باشد. بخش شماره دوم متعلق به جامعه مسیحیت ارتودوکس Orthodox بوده که افرادی از کشور روسیه، گرجستان، اوکراین، قزاقستان، یونان و … دفن شده اند. بخش شماره 3 متعلق به کاتولیکهای غرب اروپا Catholic بوده که قسمت A (آرامستان لهستانی های دولاب) این مجموعه مربوطه به لهستانی های تبیعد شده به اردوگاه ها های کار سیبری است که پس از آزادی برای بازگشت به وطن خویش مسیر ایران را انتخاب و در راه بازگشت به وطن جان سپردند. بخش چهارم بر روی نقشه گورستان ارامنه، مربوط به ارامنه کاتولیک Aremenian Catholic تهران بوده و در نهایت قسمت 5 در ارتباط با آشوریان Assyrian است که در این بخش آشوریان کاتولیک Catholic پروتستان Protestants و ارتودوکس Orthodox دفن شده اند.

سنگی قبری زیبا - عکس مهدی منادی
سنگی قبری زیبا – عکس مهدی منادی

تمامی آرامستانها گارد و نگهبانی جدا داشته و هر کدام برای بازدید نیازمند مجوز جداگانه می باشد و در تمامی بخشهای گورستان افراد و مشاهیر بزرگی در آنها به خاک سپرده شده اند. از خفتگان شهیر بخش ارامنه گریگور Armenian Gereorian می توان به نامهای اوانس اوگانیانس ترکمنستانی اولین کارگردان فیلم ایرانی ، وارطان سالاخیان ، خانواده تومانیان و … اشاره کرد.

نمادها و سنگ قبرهای متفاوت در آرامستان دولاب
نمادها و سنگ قبرهای متفاوت در آرامستان دولاب

یکی دیگر از آرامستانهای دیگر، آرامستان ارتودکسها Orthodox می باشد که در این آرامستان افراد مشهوری چون خاندان سپهبد نادر جهانبانی، دکتر مارکوف گرجی تبار (معمار ساختمانهای مختلف در تهران از قبیل موزه پست، ساختمان سینجر و ..)‌ آنتوان سورگین (عکاس گرجستانی دوران قاجار و پهلوی) و … دفن شده اند. در این گورستان نماد یادبود یا تهی گور کشته شدگان و سربازان روسیه در زمان جنگ جهانی نصب شده است.

بنای یادبود سربازان روس در گورستان ارتودوکسها
بنای یادبود سربازان روس در گورستان ارتودوکسها

در گورستان کاتولیکها Catholic افراد مشهور دیگری از قبیل دکتر کلوکه (پزشک فرانسوی محمد شاه قاجار)، دکتر تولوزان (پزشک ویژه ناصرالدین شاه) ، دکتر جمشید اعلم (پزشک محمد رضا پهلوی) ، ولادیسلاو هورودتسکی Władysław Horodecki یا Владислав Городецький اوکراینی (معمار ایستگاه راه آهن تهران) و کاخ شاه و موزه هنرهای ملی اوکراین و … دفن شده اند.

کشتی لهستانی ها در بندر پهلوی (بندرانزلی)
کشتی لهستانی ها در بندر پهلوی (بندرانزلی)

مهمترین و ارزشمندترین قسمت گورستان ارامنه دولاب، بخش آرامستان لهستانی های آرامستان کاتولیکها است. لهستانی های که با کشتی به ایران آمده بودند اما باید به‌زودی به کشورشان باز می گشتند ولی بیماری و خستگی مسیر، امانشان نداد، عده ای ماندند و مردند، و یادگار چهره‌های غمگین و اندوهبارشان که در شرایط نادلخواه مجبور به تحمل اجباری شده بودند، بر روی سنگ قبرهایشان بود که نوشتند:

آرامستان لهستانیها و سنگ قبرهای آنها
آرامستان لهستانیها و سنگ قبرهای آنها

 

«به یاد سربازان، زنان، مردان و کودکان لهستانی که هنگام بازگشت به میهن، در سرزمین بیگانه درگذشتند و در اینجا به سال ۱۹۴۲ دفن شدند»

نماد سربازان ، زنان ، مردان و کودکان مدفون شده لهستانی در گورستان تهران
نماد سربازان ، زنان ، مردان و کودکان مدفون شده لهستانی در گورستان تهران

هیچکدام از مدفونان سربازانی نبودند که در جنگ کشته شده باشند، بلکه دلیل مرگشان بیماری های واگیردار (تیفوس) و تحلیل قوا بود.
در گورستان دولاب گور ۴۰۹ سرباز و ۵۲۸ تن غیرنظامی وجود دارد. بخش لهستانی گورستان با ۲ نماد سنگی که بر رویشان نشان عقاب و صلیب نقش بسته شما را به سوی خود می کشد راهرویی که در دو طرف آن درخت کاج کاشته شده، ما را به آرامستان لهستانی های هدایت می کند و یک نماد که به سه زبان لهستانی ، فرانسوی و ایرانی بر روی آن حک شده است:

«آرامگاه تبعیدشدگان لهستانی که در موقع مراجعت به میهن خود در اینجا دعوت حق را لبیک گفته اند»

سنگ مزارها که حاوی نام و نام خانوادگی، تاریخ تولّد و وفات به اضافه درجه نظامی آنانی که نظامی بوده اند، به صورت منظم و در ردیفهای ۹ تایی و … شما را به دنیای مردگان رهنمون می کند.

مهاجران لهستانی در صف غذا در شهر تهران
مهاجران لهستانی در صف غذا در شهر تهران

ته نویس: گزارش هر کدام از گورستانها به زودی در بخشی جدا و تفکیک شده به نمایش در خواهد آمد ، برای خواندن گزارش بخش آرامستان لهستانی ها می توانید اینجا را کلیک کنید.

1445443445_telegram کانال خبری تارنمای سفرنویس
کانال اعلام تورهای سفرنویس

روزنویس ها و گزارشهای سفرنویس در خصوص گورستان ارامنه

گرامی داشت حضور لهستانی های مهاجر به ایران (96/01/19)

مادام لهستانی در فخرآباد (95/11/14)

اروپایی های خفته در دولاب (93/6/19)

تهران در اشغال شپش‌های تیفوسی (93/2/16)

اسکان مهاجران لهستانی در ایران بر پایه اسناد ،گنجینه اسناد ملی (92/12/1)

گزارشی از آقای دایود آیکهوف درخصوص گورستان مسیحیان کاتولیک دولاب در دویچه و له (92/05/17)

قبرستان دولاب و نقطه نظرات ناصر پورپیرار (92/04/30)

مرثیه گمشده ؛ یک پرونده ، یک داستان ، به قلم آقای خسرو سینایی (92/4/4)

گزارش سمینار “آرامستانهای لهستانی ها در ایران و نمایش فیلم مرثیه گمشده” در سفرنویس ، خبرگزاری ها و سایتهای دیگر (92/4/4)

سمینار “آرامستانهای لهستانی ها در ایران و نمایش فیلم مرثیه گمشده” با حضور استاد سینایی (92/03/21)

“آرامستانهای لهستانی ها در ایران و نمایش فیلم مرثیه گمشده” با حضور استاد سینایی (92/03/21)

تاریخ ایرانی و لهستانی ها ، پایگاه تاریخ ایرانی (92/03/18)

گزارشی از بزرگداشت خانم هلن استلماخ (آخرین بازمانده لهستانی ها در ایران) در 22 فروردین 1392 با حضور جناب آقای خسرو سینایی .

گزارشی درخصوص چاپ تمبری یادبود به نام «اصفهان ، شهر کودکان لهستانی» توسط اداره پست کشور لهستان سمینار (92/02/28)

منابع و سرچشمه ها درخصوص گورستان ارامنه

۱- گزارش آقای سعید سادات نیا ، کارشناس اسناد ثبتی ملی ایران در سازمان میراث فرهنگی و …

2 – کتاب مرآت البلدان نوشته اعتمادالسلطنه

3 – تارنمای سفارت لهستان در ایران

4 – مقاله گورستان های دوران جنگ جهانی دوم لهستانیان در ایران نوشته دکتر منصور ثروت ، مجله نامه انجمن ، زمستان 1384 ، شماره 20 ، صحه 125 تا 130

5 – کتابچه Polish war Cemeteries in Iran آرامگاه های جنگ لهستانی در ایران، شورای حفاظت، مبارزه و یادبود شهدا، ورشو، 2002

6 – مقاله روایتی از زنان مهاجر لهستانی به ایران در جنگ جهانی دوم (آوارگان لهستانی) شیدا صابری ، روزنامه جام جم

7 – گفتگو با خسرو سینایی کارگردان فیلم مرثیه گمشده

8 – مقاله لهستانی‌های مهاجر در ایران ، فصلنامه تاریخ معاصر ایران، سال سوم، شماره نهم، بهار 1378، ص 12

9 – مقاله مروری بر کتاب بچه های اصفهان پریسا دمندان ابوالقاسم جلا روزنامه اعتماد پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۲- سا ل یازدهم – شماره 3143

10 – مقاله خروج لهستانی از ایران را فراموش کرده ایم ،‌شماره 23 مجله واشنگتن پست Washington Post در نوامبر 2000

11 – مقاله ماجرای پناهندگی لهستانی ها در شوروی و ایران در گفت و گو با هلن استلماخ ، نویسنده مجید یوسفی روزنامه اعتماد ، شماره 2263 مورخ 27/6/90 ، صفحه 10

12 – مقاله شاهزاده گرجی در روزنامه همشهری سال

13آرامستان قدیمی ارامنه تهران واقع در منطقه دولاب، گردآوری و نگارش؛ سیونه شاه‌ولدیان

13 – گورهای لهستانی ها در ایران در سایتهای لهستانی caroun.com , network54.com

و در نهایت وبلاگ ایران لهستان

کوله بار و تجربه سفر دوستان به گورستان ارامنه

این قبرها برایت قصه می گویند (محبوبه حقیقی – مهر 1390)

وقایع نگاری ساعات ممنوعه (سفر به قبرستان) (امیر یکتا – دی ماه 1390)

گزارش تصویری مهدی منادی (دی ماه 1390)

سفر به گورستان ارامنه (سمیرا منفرد – اردیبهشت 91)

آرامستانهای ارامنه (علیرضا نجفی مهیاری – مهر 91)

گاهی …. (فاطمه بصری – آذر 91)

Cemetery in polaroid (مرتضی توزنده جانی – اردیبهشت 91)

مرثیه ای نا تمام (امید ترابی – آذر 91)

لهستانی ها در اهواز چه می کردند؟ (مجتبی گهستونی – دی ماه 1391)

ساکنان سرزمین ابدیت (فاطمه رمضانیان -روزنامه اعتماد -دوشنبه 9 بهمن 1391)

عکاسی از آرامستان دولاب (حمید گردان -18 اسفند 1391)

لهستانی های آواره در تهران (عکس های رضا خوشدل راد 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 و 7 – 29 فروردین 1392)

قبرستان ممنوعه (میثم کریمی نیا – فرودین 92)

گزارش تصویری از آرامستان مسیحبان 1 و 2 (رها دلدار -اردیبهشت 92)

قبرستان ارامنه (پانیذ خرداد 1392)

قبرستان تاریخی مسیحیان در دروازه دولاب (داوید آیکهوف) …

قبرستان کاتولیک های تهران، قبرستان ارتودکسهای تهران ، (سفری دیگر ، سحر موسوی – شهریور 92)

سفر به گورستان ارامنه (گذر زمان ، محمدرضا شیخ – شهریور 92)

سفر به دنیای مردگان (سونا مقدم ، شهریور 92)

در حاشیه آرامستان گردی 1 و 2 (مهرداد رازی ، شهریور 92)

آرامستان ارامنه دولاب (آمنه حکمت ، شهریور 92)

گورستان ممنوعه، مجموعه عکس!:.A7یمان واقفی)

قبرستان ممنوعه گام اول و گام دوم (رضا عاشوری ، خرداد 93)

گورستان و کلیسایی از اعماق تاریخ تهران (برزو فارسی، کیهان لندن، فروردین 94)

آرامستان ممنوعه تهران با گروه با ما (سعید ضروری، روزنامه تجارت شهریور 94)

شاید … (امیر خاقانی، مهر 95)

کلاغان در راهند 1، 2، 3، 4، 5، 6 (masiesmaili آبان 95)

آرامستان ممنوعه، مجموعه عکس نازی خوش اخلاق، دوربین نت (آبان 95)

خفتگات را نفسی برای فریاد نیست. فصلنامه پیمان

با غم انگیزترین حالت تهران چه کنم؟! (مهسا محق، دست نوشته های کودک فهیم، آبان 95)

settembre 2012 Iran. Tremila morti

december 2012 David Eickhoff- Doulab Grave Mapping Project

Herrn Ahmadis gefahrdetes Totenreich (Deutsche Welle

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. درود جناب شهریار
    تصاویر زیبایی بود ، من پارسال با دوستانم به دخمه های زرتشتیان یزد رفتیم ، برگشتنی یه سر هم به قبرستانشون زدیم ، برامون خیلی جالب بود ، این مطلب هم برام تازگی داشت .
    سپاسگزارم.

    شهریار: دخمه ها یا مناره های سکوت در سراسر ایران زمین پراکنده است و در دوران پهلوی اول پس از دستور رضا شاه ، زرتشتیان دیگر اجازه تدفین در دخمه ها را ندارند.

  2. مطلب جالبی بود به خصوص برای من که از نزدیک در خدمتتون بخشی از اینجاها رو دیدم
    سپاس

    شهریار: ببخشید که پیمان خود وفادار نبودم ، اما خوشحال می شوم در ارتباط با آن برنامه یک روزه در خدمت شما و دوستان باشم

  3. درود بر شما
    مطلب بسيار جالبي بود و با اجازه شما اين مطلب و تور مربوط به آن در كافه تهرون اطلاع رساني مي شود.

    شهریار: سپاس فراوان از لطف صمیمانه شما

  4. مطلب فوق العاده ای بود جناب شهریار آدم فکر نمیکنه یک چنین گورستانهایی تو ایران باشه از اینکه چنین مکانهای خاصی رو معرفی میکنید ازتون بینهایت سپاسگزارم در اولین فرصتی که پام به تهران برسه ازش دیدن میکنم .

    شهریار: دقیقا مشکل اینجاست که در حالت عادی اجازه بازدید ، به هیچ وجه امکان پذیر نیست ، اما خوشحال می شوم هر زمان تهران تشریف بیاورید در خدمت شما باشم

    1. Salam jenabe shahryar.man mikhastam baraye akkasi az in aramestan didan konam.mikhastam bebinam chejuri mishe az inja didan kard.mamnion misham age j bedid.

      شهریار: تمامی اطلاعات برای گرفتن مجوز در سفرنویس اعلام شده. به سایت آرامستان مراجعه و با معرفی ناه معتبر کار را دنبال کنید و با در سایت سفرنویس عضو شوید تا همسفر شما باشیم

  5. سلام من از وبلاگ ژئو مزاحم ميشم من درباره اين قبرستان حتي به اصفهان عكاسي شرق و پيش استاد جلا و خانم دمندان رفتم اگه قابل بدوني جمعه بيام ببينمت من خونونم نزديك قبرستونه يک ربي پيش راه نيست

    شهریار: خوشحال می شوم در خدمت شما باشم اما ، تصویر برداری از آرامستان نیاز به کسب مجوز دیگری دارد و عکاسی ممنوع است.

    1. یعنی در تور آرامستان 8/6/92 نمی شود عکاسی کرد؟

      شهریار: برای برخی از آرامستان ها مجوز عکاسی اخذ شده است

  6. سلام
    خیلی خوب بود. ممنونم از اطلاع رسانی شما ، راستی آن خانمی را که گفتید در روش تدریس باغچه بان خیلی تأثیر گذار بوده هم در این گورستان مدفون شده است؟
    اگر لطف کنید و ساعت بازدید را بگویید ممنونم می شوم.

    شهریار: آن خانم روش نوین جهانی را تدریس می کرده اند نه روش استاد باغچه بان را و دقیقا در یکی از همین آرامستانها مدفونند

  7. سلام . جالب بود و ممنون از اطلاع رسانی تون. بی اجازه مطلبتون و رو وبلاگ اداری مون گذاشتم تا همکارامون در جریان قرار بگیرند . اگرچه خیلی دوست داشتم همکارامون و برای بازدید با تور شما همراه می کردم اما می دونید که آموزش و پرورش هیچ وقت بودجه نداره و…
    با این حال سپاس

    شهریار: سپاس از اطلاع رسانیتان ، هر زمان امر بفرمائید در خدمت فرهنگیان عزیز هستم

  8. شهریار عزیزم
    اول دم شما گرم بابت این گورستان گردی‌های بی‌نظیرتان
    دوم اینکه برخی نوشته‌ها، ارسال دیدگاه و نظراتش بسته است
    سوم اینکه پایدار باشیم و سرفراز تا روی اونایی که میخوان این مملکت رو به فنا بدن کم بشه
    ارادت فراوان.

    شهریار: اول ؛ خیلی مخلصیم . دوم؛ به خدا خیلی بررسی کردم همه نوشته ها قسمت کامنتش فعاله . سوم:‌ به امید کم شدن اونا و سلامتی خودمون …

  9. سلام، منظور من اصلا اونی که شما فکر کردین نبود. بیشتر در مورد سفرهای داخل کشور بود!

    شهریار: من احساسم این بود که شما منظورتان … است

  10. با درود ؛ وقتی به این تصاویرتان می نگرم و هرگاه پا به گورستانی می نهم حقیقتا دچار سرگیجه می شوم و از این پایان تراژیک انسان اندوهگین. به قول یونانیان ارابه ی این خدای بی رحم تاریخ کلیو چگونه از هر سرزمینی گذشته و چنین جاهایی را پدید آورده است!!!! بسیار تامل برانگیز بود…گردش در گورستان هم عجب حال و هوایی دارد جناب شهریار عزیز…

    شهریار
    : آرامستان گردی برای خودش دنیایی دارد ، چند وقتی است در برنامه های سفرم آرامستان گردی پایه ثابت قضیه است.

  11. سلام بر شهریار عزیز
    می بینم که بالاخره….. ممنون از اطلاعات مفید و مستند
    در ضمن بالاخره وبلاگمو بروز کردم ، البته با آدرس جدید

    شهریار: بالاخره … چی ؟؟؟ بدون اجازه و با افتخار در لیست دوستان لینک شدید.

  12. با درود. ضمن تشکر از انتشار این گزارش زیبا باید به عرض برسانم که در اهواز هم قبرستانی از لهستانی ها وجود دارد که خیلی ها از جمله خود اهوازی ها هم از وجود آن بی اطلاع هستند. این قبرستان چند سال پیش توسط خود لهستانی ها بازسازی شد.
    در ضمن درباره روستایی که در گزارش سفر به خوزستان مینا کامران نوشته بودی و پرسیدی که اسم آن روستا چیست به عرض می رسانم که آن روستا ام الدبس نام دارد.

    شهریار: دقیقا ؛ من در گزارش هم نیز قید کرده ام 102 نفر از این لهستانیها در آن آرامستان ، مدفونند… فکر کنم اگر برنامه ریزی لازم انجام شود ، این آرامستان در اهواز می تواند به عنوان یک مقصد گردشگری معرفی شود. نکته جالب آنکه من شنیده ام محله کمپلو در اهواز نیز ، با توجه به اسکان و کمپ لهستانی ها در آنجا به این نام معروف شده است. در ارتباط با آن روستا آیا واقعا مواردی که مینا توضیح داده بودند درست بود!!!!

    1. با درود.منطقه کمپلو ربطی به ابادان ندارد و جزیی از محلات منطقه 6 اهواز است که در جوار راه اهن قرار دارد.در ضمن ان روستا اسمش خسزرج است که من به اشتباه ام الدبس عنوان کردم که روستای کناری خسزرج است.

      شهریار: سپاس

  13. سلام
    ممنون از اطلاع رسانی تون ولی حیف که دیر فهمیدم ونمیتونم در این تور شرکت کنم امیدوارم در سفرهای آینده با شما سفری به این گورستان داشته باشم.

    شهریار: شرمنده ، آخر هفته خوبی برای شما آرزو می کنم

  14. مطلبتون بسیار ارزنده بود و من یکی که از وجود چینین آرامگاهی در تهران مطلع نبودم، ممنونم.
    در مورد خانه های کاشان باید بگم آخرین باری که به کاشان رفته بودم بر میگرده به حدود 10 سال پیش، اما با این سفر کاملا تفاوتها رو در خانه های قدیمی و حتی باغ فین احساس کردم و دیگه اون حال و هوا و زیبایی گذشته رو متاسفانه ندیدم. در این شکی نیست که تهران هم خانه های قدیمی بسیاری رو در خودش جای داده و بی صبرانه منتظر تور یک روزه خانه های قدیمی تهران هستم.
    موفق باشید.

    شهریار:‌ امیدوارم بتوانم برنامه ای در تهران تدارک ببینم و خانه های زیبا و قجری شهر تهران را به دوستان نشان دهم

    1. سلام خسته نباشید …
      یه سوال اینکه آیا قبرستانی از ارامنه در تهران هس که بدون مجوز بشه ازش بازدیدکرد؟

      شهریار: سلام بر شما، خیر

  15. فرهنگیان

    سلام آقای شهریار
    بسیار خوشحالم که توانستم در این آرامستان نوردی شرکت کنم و از بابت اجرای خوب واطلاعات مفیدی که برخی مرور بود و برخی کاملا برایم تازگی داشت متشکرم.
    موفق باشید

    شهریار: از اینکه نیمه پر لیوان را دیدید و کاستی ها را به رویم نمی آورید …..

  16. درود فراوان بر شما
    مظالب بسيار ارزنده اي را به اشتراك گذاشته ايد ، با گشت و گذار در چنين جاهايي و اينكه گاها بر بالاي سر افراد سرشناس يا حتي تاثير گذار در تاريخ ميروم احساس عجيبي به من دست ميده ،بخصوص وقتي كه در پرلاشز قدم ميزدم با كلام نميشه گفت. اميدوارم همگي فرصت رفتنش را بدست اورند.
    شاعر ميفرمايد
    دل در اين پيرزن عشوه گر دهر مبند كاين عروسيست كه در عقد بسي دامادست

    بياببد از خود خاطره خوب بجا بگذاريم
    سپاس

    شهریار: سپاس از اظهار لطف صمیمانه شما ، گوته می فرماید؛ هر پیرمردی که می میرد ، بخشی از تاریخ را با خود به زیر خاک می برد. امیدوارم این سعادت نصیب من شود تا پرلاشز را ببینم …

  17. سلام و سپاس دوباره از برنامه خوبی که گذاشته بودید.دیدن فیلم “مرثیه” بعد از دیدار از نزدیک قبرستان خیلی چسبید.اما در مورد سوالتان:
    از “گرگان” به سمت “کلاله” و “صوفیان” و “گوگجه”.از صوفیان تا “تمر قره قوزی” به سمت “قره دیب” پیچیدیم در کناره بخشی از دیواره تاریخی گرگان 4طاقی ساسانی پیداست.موفق باشید

    شهریار: امیدوارم کاستی های برنامه را به بزرگواری خودتان ببخشید ، از بابت آدرس هم بی نهایت سپاسگزارم

  18. سلام
    انگار که تو تموم وبگردی هام دنبال اینجا میگشتم…..انجا عالیههه…واقعا زیبا بود.حیف که شهرستان هستم وگرنه حتما همراهیتون میکردم..مخصوصا آرامستان گردی

    شهریار: از اظهار لطف صمیمانه شما سپاس گزارم ، امیدوارم هر زمان که به تهران تشریف آوردید ، میزبان خوبی برای شما باشم

  19. سلام عجب مطالب و عکسهای جالبی بود و چقدر اطلاعات شما بالا و تر و تمیزه ! من تازه این مطلب رو خوندم داشتم “دانلود فیلم مرثیه گمشده” رو سرچ میکردم که یهو اومدم اینجا! اگه فیلم هم دارید آپلود کنید عالی میشه . الان که این لینکو دارم میبینم شهریور 1391 هست ولی تور شما برای اردیبهشت بوده باز هم میرید به این گورستان؟ من عاشق گورستانای قدیمی هستم آدم یه حس عجیب و خاصی بهش دست میده یه حس مرموز و وصف نشدنی! این هم آهنگ فیلم مرثیه گمشده که گفته میشه این خواننده لهستانی خودش جزو مهاجرین و آوارگان بوده ! خیلی قشنگه از نظر من ! تقدیم به شما
    http://www.mediafire.com/?6nv8uuqc0mtwcg3

    شهریار:‌ سپاس از لطف شما و آهنگ ارسالی درخصوص فیلم مرثیه گمشده اگر امر بفرمائید در خدمت شما هستم ، اما درخصوص برنامه آرامستان گردی فعلا به علت گرمی هوا برگزار نمی گردد .

  20. مولود طباطبایی

    آرامستان های تهران مرا خبر کنید

    شهریار: به امید همسفر شدن با شما

  21. salam kheili moteasef shodam ke dir etela peida kardam mikhastam khahesh konam dobare in tooro bezarim merci

    شهریار: به زودی برگزار و در خدمت هستم

  22. اقا مرحبا به همت والا اگه دو باره هم برگزار شد یه خورده زودتر از اونائی که دفه قبل نرفته اند ثبت نام بشه متشکریم.

    شهریار: سپاس از اظهار لطف شما به نوشته حقیر ، به روی چشم

  23. آقا شهرام سلام یک گورستان قدیمی ارامنه در مشهد داریم که فوق العاده زیباست ولی متاسفانه شهردار غریبه با فرهنگ اون مطقه تعدادی از قبرهارو خرا ب و صلیب های مزین به نقوش زیبارو به گوشه ایی ریخته و بخشی از قبرستان رو میوه فروشی راه انداخته که خیلی وحشتناکه از دیدن این صحنه از خودم و ایرانی بودنم بدم آمد که چنین آثار ملی و جاذبه های منحصر به فرد توریستی چه آسون از بین میبریم

    شهریار: اگر منظورتان آرامستان واقع در خیابان حر عاملی ، ابتدای تقاطع شهید کریمی است که با هماهنگی های که انجام شده ، قرار است به زودی در فهرست آثار ملی قرار گیرد. خدای را سپاس فعلا محصور شده و حال و روزش خوب است

  24. روبن آکوپیان

    آقای شهریار امروز 27اردیبهشت 92 افتخار حضور در تورتون را داشتم بسیار مفید و تور با ارزشی بودو اطلاعات مفبدی یاد گرفتم راهتون پر رهرو باد .
    آدم مو به تنش سیخ میشه که وقتی که میری بالا سر کسانی که در تاریخ کشورم نقش داشته اند و الان زیر خاک آرمیده اند.
    دیدن این تور رو به همه کسانی که این پست رو میخونن توصیه میکنم.
    با بهترین آرزوها برای شما

    شهریار: سپاس فراوان از اظهار لطف صمیمانه شما و تحمل من در این روز ، منتظر انتقادات و پیشنهادات ارزشمند شما هستم و همچنین دیدار مجدد شما

  25. امیررضا معدنی

    سلام آقای شهریار من آنقدر خوشبخت نبودم تا با تور شما همراه شوم حالا اگه بخواهم به تنهایی به آرامستان دولاب بروم چکار باید بکنم؟ با بعضی از سفارت خانه ها تماس گرفتم موضوع را هم باهاشون در ارتباط گذاشتم ولی جوابشون رو متوجه نشدم

    شهریار: سلام و درود ؛ این سعادت نصیب من نشده تا با شما همسفر شوم ، واقعا نمی دانم ، برای بازدید تک نفره چه می شود کرد!!!!
    در هر صورت من 21 خرداد ماه یک برنامه با حضور سفیر محترم لهستان ، جناب استاد خسرو سینایی و جمعی از لهستانی های مقیم ایران دارم
    به شما اطلاع خواهم داد تا افتخار دیدار شما را داشته باشم.

  26. امیررضا معدنی

    سلام آقای شهریار میشه یه آی دی یا ایمیل به من بدهید تا راحت تر با شما ارتباط برقرار کنم؟

    شهریار: در قسمت ارتباط با سفرنویس موجود است

  27. امیررضا معدنی

    سلام آقای شهریار آیا در برنامه 21 خرداد از آرامستان دروازه دولاب دیدن میشود؟
    ممنونم از برنامه های خوبتان

    شهریار: سلام بر شما ، خیر

  28. مهسا کامیاب

    از سوالی که پرسیدم پشیمون نیستم ولی تعجب میکنم انقدر داغ کردن نداشت کی خواست بی احترامی کنه ؟اگه احترام به ادیان دیگر برام مهم نبود دنبال اماکن و قبرستانهاشون نمیگشتم اگرم از دین تون پرسییدم منظورم دخالت توو مسایل شخصی نبود صرفا یه سوال بود برای اشنایی بیشتر با کسی که میخواد منو با جاهای نا اشنا اشنا کنه سوال و جوابای دوستانو نخوندم ولی نمیدونم در مقابل همه سوالات انقدر کوبنده برخورد میکنید ؟ واقعا که! فک نمیکنم دیگه به سایتتون سر بزنم از تورهاتون هم استفاده نمیکنم چون غیر حضوری سوال جواب دادنتون رو دیدم برخورد رو در روتونو میتونم حدس بزنم. از کامنت دومی که (قبل از خوندن جواب کامنت اولم) گذاشتم پشیمون شدم لازم نیست جواب بدید.

    شهریار: مشکل شما دقیقا همان نخواندن بود ! و من هم دقیقا به نخواندن شما اشاره کردم ! و شما را به قسمت های نوشته شده درباره ادیان در سایت سفرنویس ارجاع دادم. از اینکه دوباره اینجا سر نمی زنید و درباره مسائل خصوصی افراد ، تجسس نمی کنید ، خوشحالم

  29. سلام!!!
    دوتا قبرستان هم از این اقلیت ها در اسلامشهر هست.چرا از اینها اطلاع رسانی نکرده اید؟
    فکر می کنم در هردو نزدیک به 2000 نفر دفن باشند!
    لطفا اطلاع رسانی کنید.
    یک برادر مسلمان

    شهریار: درود بر شما ، بله هنوز فرصت نکرده ام در اولین فرصت انجام خواهد شد ، یک ایرانی

  30. میخواستم بدونم آیا الان هم کسی رو در این مکان دفن می کنند یا نه؟

    شهریار: سلام ، بله ، مانند برخی از امامزاده ها و مساجد ، به صورت مرودی انجام می شود

  31. هدی صادقی

    سلام
    در بازدید پنجشنبه 25 مهر، هر سه بخش آرامستان درنظر گرفته شده؟

    شهریار: درود ، بله

  32. علی امیر کامل

    با سلام وتشکر فراوان از لطف وتلاشتان.مطالب عالی بود امید که بتوانم در تورهاتون شرکت کنم.از مشهد

    شهریار: دیدار شما ، سعادتی است، سپاس

  33. سوسن آقاجانبگلو

    سلام خسته نباشید من امروز با این سایت اشنا شدم.و بسیار خوشحالم شما برای عید هم توری دارید؟چون ما از بوشهر میاییم و عید تهران هستیم. و مورد بعدی جایی در بوشهراست بنام قبر ژنرال که از زمان انگلیسی ها است و یک قبرستان هم متعلق به انگلیسی ها است که به بهانه باز سازی هروز کوچکتر می شود و جدیدا هم در ان کسانی را دفن نموده اند لطفا در مورد تور به اینجانب اطلاع دهید باتشکر

    شهریار: سپاس از نگاهتان ، من ایام نوروز در سفرم و سعادت دیدار شما را ندارم
    درخصوص اطلاعات ارسالی نیز سپاس گزارم

  34. گور پدرشون/ کفار نجس

    شهریار: دقیقا اینجا گور پدرانشان است و بهشت زهرا گور پدران من و شما!!!

  35. سلام
    ممنون اطلاعاتتون فوق العاده بود
    من خونمون مدت زیادی در خیابون نبرد بود ولی من هیچ وقت نفهمیده بودم که آرامستان ارامنه انقدر قشنگه و کهن هستش
    و الان فقط به واسطۀ پایان نامه وارد سایت شما شدم
    ممنونم

    شهریار: درود، از اینکه خوشحالید ، خرسندم، به امید موفقیت شما در تهیه پایان نامه

  36. Ba salamo khaste nabashid kheily khosh halam ke tonestam to in barname shekat konam soali ke dashtam inbod ke akasi az aramestan mishe anjam dad?merci az shoma

    شهریار: سلام ، بله مجوز عکاسی در برخی از قسمتها اخذ شده است.

    به امید دیدار، همراهی و همسفر شدن با شما

  37. مریم نعیمی

    با سلام و احترام.. بسیار خوشحالم که با سایت شما آشنا شدم و نهایت استفاده را از برنامه های شما خواهم داشت.. برای نوروز 94 آیا برنامه سفر خواهید داشت؟

    شهریار: درود و سپاس از اظهار صمیمانه شما؛ در ایام های نوروز در خدمت خانواده و همراه و همسفر آنها هستم و سعادت دیدار شما دوستان را ندارم.

  38. طناز

    باسلام میخواستم ببینم ایا برنامه ای برای بازدید از این مکان تاریخی دارید یاخیر؟ مرسی

    شهریار: درود بر شما ، بله ، معمولا در هر دو ماه یکبار ، برنامه بازدید از این مکان فراهم می شود. لطفا فرم عضویت را تکمیل تا همراه و همرسفر شویم

  39. با سلام و ممنون از مطالب شما
    خانه ما نزدیک اینجا هست می خواستم بدونم شما اطلاعی راجع به تاثیر این قبرستان در قیمت خانه های اطراف دارید ممنون

    شهریار: من کارشناس املاک نیستم!

  40. بادرود
    شهریارعزیزچرادرتورارامستان گردی ازقسمت 4بازدیدنکردیم
    باسپاس

    شهریار: سلام؛ چون زمان نداشتیم و در ریز برنامه هم نبود

  41. ممنون از مطالب عاليتون من مادربزرگم اينجا به خاك سپرده شد ٧ ماه پيش

    شهریار: سلام بر شما، روانشان آرام و شاد ، سپاس از مهرتان

  42. کسی دعانویس غیر مسلمون سراغ داره؟خواهش می کنم اگه کسی رو سراغ دارید کمکم کنید.برای باطلیه طلسم و جادو می خوام.کارم انجام شه 500 شیرینی میدم.فرنیا هستم 09377420؟؟؟

    شهریار: ؟؟؟؟!!!!

  43. سلام، خوبین؟ مشتاق دیدار
    من تازه لینک قبرستان دولاب رو در این متن دیدم. چقدر عالیه. خیلی لذت بردم.
    کاش می شد برای قبرستان های دیگه مثل ابن بابویه و امامزاده عبدالله و باغ توتی هم همچین حرکتی می شد.

    شهریار: سلام بر شما، متولی این سایت یک دوست اتریشی الاصل که در آلمان زندگی می کنند بود، امیدورام برای تمامی آرامستان های ایران چنین حرکتی انجام شود.

    سلام ویژه به همسر محترم برسانید

    1. مرسی از لطفتون
      بعید می دونم حرکتی برای این مکان ها انجام بشه چون علاقه به فراموش کردن بعضی از به خاک سپرده شدگان خیلی زیاده یا من همچین حسی دارم

      شهریار: امیدوارم ، زمانی شعوری برای این آرامستان ها ، بیدار شود

  44. سلام
    از اینکه با سایت شما آشنا شدم واقعا هیجان زده هستم . اصلا نمیدونستم همچین آرامستانی در تهران وجود داره .. حیف وقتی اینجا رو دیدم که برنامه تور آرامستان رو از دست دادم .
    آیا امکانش هست این برنامه بازدید رو تکرار کنید؟
    من و به اتفاق دوستانم( 4 نفر ) منتظر پیام شما هستیم.

    شهریار: سلام بر شما، سپاس از اظهار لطف صمیمانه شما، هر زمان مجوز اخذ شود ، از این آرامستان بازدید خواهیم کرد، برای اطلاع از زمان برگزاری فرم عضویت در تارنما را تکمیل فرمایئدو اگر هم زمان مشخصی برای تور انفرادی و گروهی مختص به خود ، مد نظرتان است ، منتظر تماس شما هستم

  45. با عرض سلام خدمت شما آقا شهریار یه سوال داشتم افراد حاضر در تورها از چه سن وسالی هستند؟

    شهریار: سلام بر شما ، در همه سنین، همه گونه تحصیلات و …

  46. آنجلو

    با سلام خدمت شهریار گرامی.پا سپاس از دلنوشته ها و دانسته های گران سنگ تان،که به نرخ عشق وصفا می فروشید….می خواستم درموردنام یکی ازمدفونان تصحیحی ذکرکنم.ولادیمیرگاردایتسکی،که نام وشرح حالش ذکر شد،در واقع(ولادیسلاو هورودسکی)یا با تلفظ روسی:گورودتسکی،آرشیتکت وطراح معروف لهستانی(درآندوره لهستان و اوکراین یک کشور واحد بودند که بخشی از امپراتوری روسیه بود)است که چکیده ای از آثارش ذکر شد.با سپاس مجدد وپوزش ازاظهار فضل در محضر شما استاد….پاینده باشید.

    شهریار: سپاس از گوشزد شما، اصلاح و نام ایشان Władysław Horodecki یا Владислав Городецький اصلاح شد، راستی شما را به خواندن این سفرنامه و همچنین این سفرنامه دعوت می کنم و همچنین شماره 52 معماری و فرهنگ صفحات 16 تا 22

  47. سلام روزتون به خیر باشه
    برای بازدید از این مکانی که معرفی کردید خودتون تور میزارید جناب شهریار؟چطور از زمانش با خبر بشم!؟

    شهریار: سلام بر شما، بله، فرم عضویت در سایت را تکمیل و به کانال تلگرام اعلام تورها، بپیوندید

  48. سلام من هنرجو رشته گرافیک هستم و برای عکاسی خیلی خیلی مشتاق بودم به این مکان برم ولی از طرف مسیحی ها با خبر شدم که رفتن به این مکان فقط برای مسیحی ها مقدور حتی برای تشیع جنازه هم افرادی که مسیحی نیستند اجازه ی ورود ندارند میشه سوال کنم که شما چطور تونستید برید؟!خیلی خیلی خوش حالم که این سایت رو پیدا کردم سپاس فراوان از شما

    شهریار: سلام با اخذ مجوزهای قانونی، برای هماهنگی جهت بازدید در خدمت شما هستم

  49. سلام من بخوام به قبرستون مسیحیان توی تهران برم چطوری باید برم؟و بعد میشه عکس هم میشه انداخت یا نمیشه؟؟

    شهریار: سلام بر شما. در تورهای سفرنویس شرکت کنید، مجوز عکاسی اخذ شده است

  50. سلام من و دوستانم خیلی مشتاق هستیم از این آرامستان دیدن کنیم مخصوصا که در راه رفتن به دانشگاه هم از کنار یکی از این آرامستان ها هم رد میشیم.ممنون میشم آگه به ما اطلاع بدین که کی میتوانیم همراه شما از این آرامستان دیدن کنیم

    شهریار: سلام بر شما، لطفا فرم عضویت در سایت را تکمیل تا از برنامه های بازدیدی از این آرامستان حضور داشته باشید. به امید دیدار

  51. سلام چند روز پیش در فیلم وادی خاموشان شهرام میراب اقدم سنگ قبری از یک کودک دو ساله در قبرستان دولاب دیدم. چگونه می توان عکسی از این سنگ قبر یا وارد مشابه آن داشته باشم.

    شهریار: سلام بر شما، من هنوز فیلم را ندیده ام ، از آقای میراب اقدم می پرسم و اطلاع خواهم داد، در تورهای سفرنویس حضور داشته باشید موارد مشابه را خواهید دید

    1. لطفا برنامه تور اگه دارید اعلام کنید ????

      شهریار؛ سلام بر شما وقتتان به نیکی
      تورهای آرامستان گردی در حال برگزاری است، اگر علاقمند به یازدید از این ارامستان هستید؛
      نام و نام خانوادگی شریف خود را به شماره زیر پیامک یا واتسپ کنید تا تورها، قبل از اطلاع رسانی عمومی خدمت شما اعلام گردد
      09352435564
      به امید دیدار و سعادت همسفر شدن با شما

  52. سلام و وقت بخير
    ممنون از مطالب خوب و عالي شما
    اميد دارم فرصتي دست بده و بتونم بزودي در اين تور شركت كنم ..

    شهریار: سلام بر شما، به امید دیدار و سعادت همسفر شدن با شما

  53. محمدرضا

    سلام خسته نباشید من چن وقتی هست علاقه مند به بازدید این قبرستان شدم و شنیدم ک اجازه بازدید نیستش امکانش هست بتونم وارد شم ؟ اگر میشه تو تلگرام جواب بنده رو بدید ممنون @mr_bsmr2

    شهریار: سلام بر شما، شوربختانه ، امکان بازدید مهیا نیست

  54. آیا الان هم در این قبرستان کسی دفن می شود؟؟

    شهریار؛ سلام بر شما در بخش روسها (ارتودکسها) بله

  55. الان دیگه تور برگزار نمی کنید؟

    شهریار؛ سلام بر شما وقتتان به نیکی
    تورهای آرامستان گردی در حال برگزاری است، اگر علاقمند به یازدید از این ارامستان هستید؛
    نام و نام خانوادگی شریف خود را به شماره زیر پیامک یا واتسپ کنید تا تورها، قبل از اطلاع رسانی عمومی خدمت شما اعلام گردد
    09352435564
    به امید دیدار و سعادت همسفر شدن با شما

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>