تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

موزه آبادان

موزه آبادان آدرس استان خوزستان ، شهر آبادان ، محله بوآرده شمالی ، ضلع جنوب غربی دانشکده نفت (دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان) تقاطع بلوار معلم و خیابان 15 احمدآباد (لین 15 احمد آباد)
شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران : 31105 مورخ 93/12/6
مختصات جغرافیایی ، آب و هوا ، نقشه موزه آبادان و … :  E 48″17’46.40      N 30″19’48.75
ارتفاع از سطح دریا : 133 متر
دوران و بانی اثر : پهلوی دوم ، علی هانیبال با همکاری شرکت نفت آبادان
شماره تماس : 06314422477    فاکس؛ 0631 – 4441314
هزینه بلیط ورودی : 500 تومان

عکس قدیمی هوایی از موزه آبادان و شهر آبادان
عکس قدیمی هوایی از موزه آبادان و شهر آبادان

پیشینه و تاریخچه :
موزه آبادان در سال 1338 ه خورشیدی در محله بوآرده شمالی در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان در زمینی به مساحت تقریبی 3800 مترمربع توسط علی هانیبال و با همکاری شرکت نفت آبادان پی ریزی و در نهایت امر در سال 1340 ه خورشیدی به بهره برداری رسید. موزه آبادان در ابتدا دارای چهار تالار برای نمایش مجموعه آثار باستان شناسی ، مردم شناسی و هنرهای ملی بود. مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخ، تاریخی و آثاری ‌از دوره‌های متاخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه‌های هنرهای سنتی .

موزه آبادان در زمان جنگ
موزه آبادان در زمان جنگ

با شروع جنگ ایران و عراق ، تصمیم گرفته شد تا برای نجات آثار موزه آبادان، مجموعه آثار جمع‌آوری‏ و به جای امن منتقل گردد و موزه  آبادان در 8 سال جنگ تعطیل بود . بعد از پایان جنگ موزه آبادان مدت‌ها به اسم مرمت بسته بود که در نهایت امر موزه پس از تعطیلی 15 ساله بار دیگر حیات دوباره خود را در سال ۱۳۸۲ آغاز نمود و موزه آبادان در 5 مهر ماه (مطابق با سالروز شکست حصر آبادان) بازگشایی شد.
*گزارش کامل انتقال اشیاء موزه ای مناطق جنگی را در اینجا بخوانید.
پس از مرمت و بازگشایی مجدد ، موزه آبادان به یک تالار اصلی و دو تالار جنبی منفک شد. تالار اصلی موزه آبادان؛ محل نمایش آثار دائمی موزه از جمله آثار به دست آمده از شوش (هزاره اول ق. م) و آثار دوره صفوی و قاجاری‌ شد. آثار مردم‌شناسی و نیز هنرهای سنتی در این مجموعه قرار گرفت. یکی از تالارهای جنبی ‌موزه نیز به تالار نمایشگاههای موقت اختصاص داده شد و تالار جنبی دیگر را اختصاص به کتابخانه وسالن اجتماعات موزه آبادان دادند.

سالن و تالار اصلی موزه آبادان
سالن و تالار اصلی موزه آبادان

پس از چند سال یکی از تالارهای جنبی موزه آبادان تبدیل به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های آبادان و خرمشهر شد  و در نهایت امر در شهریور ماه 1391 جهت ارتقا و به‌روز رسانی سیستم حفاظتی و پوشش روشنایی محوطه خارجی موزه آبادان مقرر شد پروژه ای با اعتباری معادل 475 میلیون ریال شروع گردد .

مشخصات و معماری موزه آبادان:
گنبد مخروطی ورودی اصلی موزه آبادان الهام گرفته از آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش ساخته شد .

گنبد ارچین دانیال نبی از غرب
گنبد ارچین دانیال نبی از غرب

این گند مخروطی به ارتفاع بیست و دو متر و پنجاه سانتی متر متشکل از 8 ستون اصلی که این ستونها در راس به هم متصل می شوند ، بنا شده است. ساختمان اصلی موزه آبادان در یک طبقه ساخته شده و سالن جنبی سمت راست تبدیل به موزه مردم شناسی و پوشاک مردم خوزستان و قومهای عرب ، بختیاری ، قشقایی ، صائبین مندایی و .. است در مرکز این سالن ، ماکتی از پالایشگاه آبادان قرار دارد.

موزه آبادان
موزه آبادان

سالن اصلی موزه آبادان به مساحت تقریبی 240 متر شامل آثاری از ایران باستان تا اواخر دوره قاجار اختصاص دارد . برخی از آثار موزه آبادان عبارتند از: بت‌های مفرغی، سرگرزه‌ها، دهانه‌های اسب، مجسمه‌حیوانات (ایلام و لرستان) ، ظرف کروی لوله‌دار خاکستری رنگ ساخته شده به شیوه چرخ‌ساز، پیکرکهای مفرغی و …

گنبد مخروطی موزه آبادان
گنبد مخروطی موزه آبادان

لازم به ذکر است در ايام پيك بازديد كنندگان (ايام نوروز) نيز نمايشگاه صنايع دستي كه شامل صنايع دستي بومي از قبيل محصولات ليف خرما مي‌باشد در بخشي از اين موزه نمايش داده مي‌شود و به فروش مي‌رسد و نمایشگاه های مقطعی از قبیل نمایشگاه گرافیک ، عکاسی ، نقاشی و … در موزه آبادان برپا می شود.

منابع و سرچشمه ها درخصوص موزه آبادان
خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا
مجله بخارا ، آذر و اسفند 1382 ، شماره 33 و 34
تجربه و کوله بار سفر دوستان و سفرنویس به مزه آبادان
موزه آبادان (آغل موزه شد) !! (سفر خودم – آذر ماه 1391)
آغل موزه آبادان (پاسخ در جوابیه سازمان میراث) (سفر خودم – آذر ماه 1391)
موزه آبادان ثبت ملی شد (سفرنویس آبان 1393)
اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. شماره تلفن موزه را لطفا اصلاح کنید
    4422477 و 4441314 باتشکر

    شهریار: سپاس از تذکر شما ، اصلاح شد

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>