تورهای سفرنویس

tour-image

عضویت در سفرنویس

register-image
register-image

ریکا پل

آدرس ریکا پل : استان مازندران ، شهر بلده ، 36 کیلومتری جاده بلده از سمت هراز ، 4700 متر بعد از روستای تاکر Takor نرسیده به روستای ولاشید (5 کیلومتر مانده به روستای ولاشید) ، احداث شده بر روی رودخانه هردو رود
نکته اول: وقتی از روستای تاکر بیرون میاد ، تابلوی کوچکی در کنار جاده نوشته «پل تاریخی قاجاری – 5/4 کیلومتر» اما وقتی درست این مسافت را طی می کنی ، دیگر از تابلوی راهنما خبری نیست و اگر حواست جمع نباشه ریکا پل ندیده از اونجا رد میشی ، نمی دونم اگر مسولان امر ، یک تابلو هم کنار خود ریکا پل بزنند چه اتفاقی میفته !!
شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران : 22027  تاریخ ثبت 26/12/1386 ه خورشیدی
مختصات جغرافیایی ، آب و هوا ، نقشه ریکا پل و … :  E 51″56’65.19      N 36″12’05.93
ارتفاع از سطح دریا : 1893 متر

پل قاجاری ریکا پل بر روی رودخانه هردورود
پل قاجاری ریکا پل بر روی رودخانه هردورود

پیرامون نام (وجه تسمیه) : در زبان مازندرانی به پسر می گویند؛ ریکا Rikaa به پل هم می گویند پل Pel البته بعضی از مازنی ها به پل ، پورد Pord هم می گویند (اگر اشتباه گفتم بگید) پس «ریکا پل» یعنی «پل پسر»
دوران و بانی اثر : در دوران قاجار و به دستور ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است.
نکته دوم: می گویند ؛ ناصرالدین شاه در اینجا وصلتی داشته و پسری از او به یادگار مانده و به همین شوند (سبب) نام پل به یاد پسر ایشان «ریکا پل» نامگذاری شده است و اهالی روستای ولاشید خود را از نوادگان قاجار می دانند !!

نقشه ریکا پل و موقعیت آن با توجه به جاده جدید
نقشه ریکا پل و موقعیت آن با توجه به جاده جدید

نکته سوم : در داخل روستای ولاشید پلی دیگری مشابه ریکا پل وجود دارد به نام کیجا پل (پل دختر) – کیجا در زبان مازنی یعنی دختر – که براساس یک روایت محلی این پل به خاطر عشق دختر و پسری بنا شده حاکم و افراد محلی با ازدواج این دختر و پسر مخالف بودند ولی از آنجایی که این دختر و پسر به هیچ صراطی مستقیم نبودند و موضوع بیش از حد عاشقانه بود، برای جدا کردن این دو دلداده ، حاکم، شرط ازدواج را ، ساختن دو پل در روستا می گذارد و بر این باور بود که با این شرط موجب جدایی این دو خواهند شد .اما از آنجایی که این دو کبوتر عاشق ، جدایی را مرگ یکدیگر می دانستند و به هیچ عنوان چیزی جلو دار آنها نبود این شرط را قبول کردند و با ساختن این دو پل به وصال یکدیگر رسیدند. و این دو پل به خاطر پاسداشت مقام این دو جوان به «ریکا پل» و «کیجا پل» معروف شد!!!

عکس ریکا پل و رودخانه هردورود
عکس ریکا پل و رودخانه هردورود

نکته چهارم : در سال 1389 یک گروه در حال بازدید و عکسبرداری از ریکا پل بودند که یکی از دخترها از بالای ریکا پل به رودخانه پرت می شود و یکی از پسرها برای کمک داخل رودخانه می رود و متاسفانه هر دو جان می دهند. اهالی محل معتقند که این پل خونخواه است!!!
نکته پنجم: در تمام نوشته های که خواندم و در اینترنت دیدم ریکا پل را به اسم «پل خشتی نور» معرفی کرده اند (ثبت شده به شماره 1810) در حالی که «پل خشتی نور» در خود شهر نور ساخته شده و هیچ ارتباطی با این پل ندارد. جالب اینکه چند تا لیدر تور هم که مسافر به خانه نیما یوشیج و موزه کندلوس می برند ، محکم سر این قضیه که اسم این پل «پل خشتی نور» است و نه «ریکا پل» ایستاده بودند.
نکته ششم: در ارتباط و با کیجا پل و پل خشتی نور به زودی خواهم نوشت.
ببخشید نکته هایش زیاد شده!!!

پلان و نقشه ریکا پل
پلان و نقشه ریکا پل

مشخصات معماری ریکا پل :
ریکا پل دارای یک چشمه و طاق بوده و بر روی دو صفه سنگی طبیعی بنا شده ، پل به عرض 2 متر و طول 18 متر و به ارتفاع 6.55 سانتی متر و در راستای شمال به جنوب ساخته شده است. نوع طاق آن جناقی و دهنه 7.45 سانتی متر و ارتفاع قوس طاق ریکا پل 4 متر می باشد.ارتفاع ازاره پل 60 سانتی متر و جرز آن 30 سانتی متر است و کف پل را با سنگ فرش نموده اند مصالح استفاده شده در بنا شامل سنگ ، چوب ، گل ، آهک ، گچ و … می باشد. مرمت طاق ، دوخت و دوز دیواره و پایه ها و مرمت سنگ فرش ، مرمت ازاره سنگی و بند کشی ریکا پل در سال 1385 توسط مهندس ایزدی انجام شد.

پایه و صفه های سنگی طبیعی ریکا پل
پایه و صفه های سنگی طبیعی ریکا پل

نکته هفتم : متاسفانه خیلی بی سلیقه راه بندهای آهنی بر روی پل نصب شده است.
نکته هشتم : یک نویسنده هم به نام «پل ریکا» کتابی به نام سفر یلتسین به آمریکا را به رشته تحریر در آورده !!!
نکته آخر: یک متاسفانه دیگر ، معمولا اهالی و مسافرین در کنار این پل اطراق و زباله های خود را در کنار این رها می کنند!!!
زمان بازدید من : اردیبهشت 1388 ه خورشیدی

راه بندان های ناهمگن در ابتدای ورودی ریکا پل
راه بندان های ناهمگن در ابتدای ورودی ریکا پل

ته نویس : غرور سيل اجازه نمي دهد مثل رودخانه از زير پل بگذرد!!!

منابع :
اسناد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران
تحقیق میدانی و گپ و گفت با اهالی

اینجا را با دوستان خود به اشتراک بزارید

همسفران

  1. سلام ، باز هم مثل هميشه جامع و كامل بود.
    با دو مطلب جديد به روزم و منتظر نظرات ارزشمند شما هستم. موفق باشيد و پيروز

    شهریار: با شما همراه شدم و لذت بردم سپاس

  2. سلام
    بسیار عالی بود…این نوع پل در دوره ی صفوی زیاد ساخته شده و هنوز نمونه اش هست…موفق باشی.

    شهریار: بله بسیارند پلهای دوران صفوی در این سرزمین

  3. سلام ، مثل همیشه عالی بود ، نقشه های معماریشو دیگه از کجا آوردی؟ موفق باشی

    شهریار: لطف دارید ، نقشه ها را به سختی پیدا کردم ، واقعا خیلی سخت!

  4. سلام
    کاش همان آدم ها دانش ساخت همان پل ها را برای آیندگان باقی می گذاشتند تا با یک باران کوچک راه اصلی یک کلان شهر هیچوقت بسته نشود!

    شهریار: منظورتان پل فتح که نیست!

  5. با سلام
    خیلی خوشحالم که با وب سایت قشنگ و جذاب شما آشنا شدم ، دوست دارم شما را دعوت کنم تا از استان ما ( گلستان ) هم دیدن کنید ، امیدوارم همیشه شاد و خندان باشید ، موفق باشبد ،شما را لینک میکنم

    شهریار: سپاس فراوان از اظهار لطف شما درخصوص نوشته های حقیر و همچنین دعوتتان به استان گلستان ، به امید دیدار شما در تهران

با ما همسفر باشید

XHTML: امکان استفاده از این کدها وجود دارد: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>